Jag undrar om nån har erfarenhet av innedörrar som inte är standard. Jag funderar på om man kan ha dörröppningarna öppna hela vägen upp till taket och om det finns nån som tillverkar dörrar för udda mått, typ 2,70 höga. Eller om man eventuellt kan bygga egna dörrar, enkla, släta.
Pratade med nån snickare som påstod att dom skulle slå sig, men det måste väl finnas nåt sätt att göra det på?
Nån som har en aning??
 
Och hur skulle man göra det i så fall?
Jag vill ha dörröppningar som går hela vägen upp till taket och alltså måste dörrarna vara 2,70 höga.
En snickare jag pratat lite med påstod att dom skulle slå sig och att det är omöjligt. Men det måste väl gå på nåt vis, eller? Det måste ju finnas nåt sätt, kanske om man lägger brädor på tvären så att dörren blir "randig"?:confused:
Mina dörrar måste alltså inte vara släta och vanliga...snälla, tipsa mig om ideer!:)
 
En snickare är kanske inte rätt person att prata med. Du bör vända dig till ett snickeri. Det viktigaste torde väl vara att virket är torrt så det inte slår sig.
Har sett bilder både på nätet och i tidningar där dörrarna har sett ut att vara dubbelt så hög som personerna som stått i närheten.
 
Exakt, jag har oxå sett bilder så det måste ju gå. Om man nu har råd ;-)

Men har du nåt tips om nån sida på nätet där du sett? Jag vet inte riktigt vad man ska söka på...
 
Hej man kan bygga nästan vad som helst i trä utan att det slår sig vrider sig eller beter sig konstigt. Det gäller bara att den som gör det vet vad han /hon gör .

Ps byt snickare

Mvh Pär H
 
Klart man kan bygga dörrar, om man har tid och ork är det bara att göra. De dörrar jag har i min kåk är grovt sett bara en ram med någon tjockare masonit som täcke över.

Har man timmret inne en god tid före bygget så ser man ju om det slår sig sen kan man också vändlimma för större slagsäkerhet.

Dörrar till taket rent estetiskt vette fasen :rolleyes:
 
Har sett det på bild, ser jättecoolt ut! Om det går att lösa...
men en ram med masonit på och så lite spackel o fägr typ eller? Verkar ju inte jättekrångligt...?
 
Nej det är nog enklaste typen av dörr man kan ha. Ser dock bra ut tycker jag.
 
v-g skrev:
Har man timmret inne en god tid före bygget så ser man ju om det slår sig sen kan man också vändlimma för större slagsäkerhet.

:

Vaddå vändlimma??:confused:
Är nybörjare på snickeri...:surprised:
 
Det låter som en väldigt konstig inställning. Det finns ju mängder av spegeldörrar som är åtminstone uppemot den längden. Är spegeldörr ett alternativ?
 
Spegeldörr är absolut ett alternativ! Jag drog till med slät enkel, för jag trodde att det kanske var lättare om man blir tvungen att göra dörren själv (priset har en viss betydelse ;-)).
Bäst vore förstås om man kunde beställa till rimligt pris nånstans...
 
Har sammanfogat trådarna, det räcker med en! morsan/moderator
 
Vändlimma är då man klyver brädan och vänder så att det slår sig mindre.
 
Det är nog inte så lätt att få specialbeställda dörrar till låga priser, men vad vet jag? Ska man göra spegeldörrar krävs endera en uppsättning handhyvlar, en rejäl handöverfräs eller allrahelst en vertikalfräs.
 
Och det är inte så billigt. Kanske någon snickeriutbildning kan vara intresserad av att göra det som projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.