Folksam Allrisk försäkring.

Jag har råkat tappa min bärbara dator och den är nu dömt till döden av Folksam. Den är 6 mdr. och har kostat 8000:- från ny.

Nu har jag fått brev från Folksam var de skriver att de endast utbetalar detta:

Nypris 7990:-
Avdrag 30% 2397:-
Självrisk 1500:-
Att utbetala 4093:-

Då skriver de att de 30% utbetalas, OM jag köper en ny och tillsvarande dator. Om jag inte köper en ny, får jag bara de 4093:-

Kan detta verkligen stämma?
 
Hemmakatten
Japp, låter som vanliga försäkringsvillkor.
 
Du har köpt en dator för 7990 kr, och får 7990 kr utav försäkringsbolaget, minus självrisk. Jag tycker det låter som en jättebra försäkring. :confused:

Att de håller inne 30% tills du köpt en ny är ju för att förhindra bedrägerier. När du tappade den var den knappast värd 7990:- om den var 6 månader gammal. Om du köper en likadan nu för 6990:- tror jag du bara får 30% minus 1000:- av bolaget.

Villkoren var exakt desamma när vi hade inbrott. En del grejer köpte vi nya, och fick pengar efter att ha redovisat med kvitto. En del annat struntade vi i att köpa nytt och tog de 70 procenten i stället.
 
Redigerat:
Det framgår bara inte så klart av villkoren. Men jag får väl acceptera det. Det jobbiga är att man inte får köpa en snabbare dator! Den måste vara så lik som den gamla som möjligt. Detta tycker jag är urdumt! Varför måste man köpa en gammal modell när man kan få en bättre till samma pris?
 
Om du fick köpa vad du ville för pengarna så kan jag lova dig att det skulle tappas en hel datorer varje dag.
 
köp en dator,ta ut ersättningen.
sedan återlämnar du datorn till butiken i obruten förpackning inom en månad och köper den du vill ha.
 
nybyggd skrev:
köp en dator,ta ut ersättningen.
sedan återlämnar du datorn till butiken i obruten förpackning inom en månad och köper den du vill ha.
Funkar!
 
Det många stirrar sig blint på när något sånt här händer, och dom ska få ut en ny dator är vad dom betalade för datorn när dom köpte den. Jag jobbar inom branschen och får höra det nästan varje gång ett sånt fall är uppe på tapeten.

Det man får ut på försäkringen är en LIKVÄRDIG dator utan hänsyn till vad man har betalt innan och vad den datorn kostar idag. Just datorer sjunker väldigt snabbt i pris så jag har förståelse för att det kan kännas lite snopet att den datorn man får efter 6 månader bara kostar hälften av vad man gav.
 
nybyggd skrev:
köp en dator,ta ut ersättningen.
sedan återlämnar du datorn till butiken i obruten förpackning inom en månad och köper den du vill ha.
Det här funkar absolut. Berätta för säljaren i butiken att du vill göra på det här sättet så löser dom det.
 
Ok, men måste man vänta en månad med att lämna retur datorn?
 
Nej, inom en månad butikerna brukar ha 30 dagars öppet köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.