Jag har hittat nysågade, breda, kilsågade och ohyvlade plankor som jag skulle vilja ha till golv på vår övervåning.
Men finns det snickerier eller liknande som gör det?
Vad kostar det? Kan de fräsa spontnot eller vad det heter också - även om det är kilsågat?

Jämförde med en leverantör som hade breda, spontade och kilsågade brädor men det var dyrt.. Ca 300 kronor per kvadratmeter dyrare!.

I värsta fall kan vi sponta själv, men hyvlingen måste vi ju iaf få hjälp med.

Anna
 
Hör med något hyvleri om de kan göra det. De borde ha en planhyvel som de kan köra planken igenom. När det dessutom är nysågat och inte gammalt (med risk för spik) borde det inte vara några problem.
 
Tack! Har nu skickat lite offertförfrågningar till hyvlerier i Stockholmsområdet. Jag är tacksam för tips på fler hyvlerier.

Anna
 
Kan man förresten slipa ohyvlade golv? Det vore väl det bästa då blir det ju dessutom helt jämnt.
 
Oj, på frågan kan jag inte svara, men det beror väl lite på ytbehandling? Vill du ha ett bra skurgolv bör du få det hyvlat.
 
Planken kommer kupa sig när de torkar, att bara slipa och få det jämt är troligen ett jättejobb och kräver mycket slippapper. Bättre att planhyvla först.
Notspår går att fräsa efter hyvling med en handöverfräs om man vill, sen kan man använda en lösa fjädrar.
 
Kupar plankorna sig mycket även om man gör not och fjäder?

_ - _ - _ -_ - _ - _ -_ - _ - _ - _ - _ - _ -_ - _


Ett av de hyvlerier jag kontaktade sa att de bara hade hyvel upp till 25 cm, de rekommenderade att jag skulle kontakta snickerier som skulle ha bredare hyvlar.
Är det inte konstigt att de kallade sig hyvleri?!?
 
Redigerat:
Plankorna kupar sig när de torkar, och virket måste torkas ordentligt före hyvling.

Vanliga industrihyvlar brukar klara max 180-250 mm brett virke, det är väldigt få grejer som tillverkas av bredare virke och som hyvlar på alla 4 sidor på en gång. På snickerier har man däremot planhyvlar som hyvlar 1-2 sidor åt gången och som klarar betydligt bredare grejer, t.ex. stavlimmade skivor.
 
150 kronor per m2 plus moms - det är lika mycket som golvet kostar.
Ska det behöva vara så dyrt?

90 m2... Nästan 40 000 kronor (med transport blir det nog det.) Tyckte det var ett billigt golv vi hittat!

ujujuj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.