Ska koppla in in strömbrytare. En ingång är L. Antar att det är fas. Sedan finns där A1 och A2.
Har inte sett ett sådant. Men eftersom jag inte har någon jord så ska den in i ett av dem. Men vilket? Vill inte chansa!
 
Om det är en strömbrytare så skall du absolut inte koppla in jord. Gör du det så blir lampan strömförande.

Det du har är troligen en trappomkopplare (finns nästan inte att köpa vanliga brytare idag). Då skall du koppla in fas på L och din brytledare (alltså den ledare som leder upp till lampan från brytaren) till A1 eller A2, spelar ingen roll vilken (vid trappkoppling används båda två). Brytarens funktion är att den kopplar fas antingen till A1 eller till A2 beroende på hur vippan står.

Oberservera att jag skriver att du TROLIGEN har en trappomkopplare, konrtrollera att det är så innan du följer mitt råd. Och om det finns den allra minsta chans att du kopplar in en jordledare fel så gör ingenting, kalla på fackman. Att koppla jord fel är ungefär det enda riktigt farliga du kan göra med en brytarinkoppling, men det blir desto allvarligare konsekvenser.
 
Ok...tack!
Lägger upp två bilder.
vänster den gamla brytaren. Och höger den nya.
(Skrev uttag som rubrik, skulle vara strömbrytare :D)
 
  • Bild067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är nog snarare en annan slags brytare. Enda chansen att veta är att mäta. Har ej sett den varianten tidigare i mitt yrkesverksamma liv.
 
Skulle kunna vara en trapp, men just där kopplingschemat syns är bilden väldigt otydlig
 
jo..heheh. nu är strömbrytaren inkopplad i alla fall...

Förresten...en annan lustig sak. Induktionshällen här i huset var felinkopplad när vi flyttade in....och jorden var strömförande i hela huset i och med det...låter skumt va? Jäkligt läskigt....
Är åtgärdat!!!!
:)
 
Hur kunde jorden bli strömförande i hela huset? Den måste ha varit felkopplad i centralen då?
 
den nya strömbrytaren kommer från jula och är en trappbrytare.

vad var det för felkoppling som spänningssatte jorden?? låter ju som det är avbrott i centralen..
 
Vad jag kan se på din vänstra bild är detta en 1-pol brytare med två ledare
(vit och grön) anslutna.

Din nya brytare på högra bilden är en trappomkopplare.
Som tidigare nämnts i detta forum kan denna ersätta din gamla brytare.
Anslut vit tråd på L och grön på A1 eller A2 egalt vilken du väljer, emellertid
skulle man (enligt gammal praxis) montera brytare så att vippan påverkad
"uppåt" innebär sluten krets dvs tänd lampa.

Nog om detta och lycka till !
 
bearpower skrev:
jo..heheh. nu är strömbrytaren inkopplad i alla fall...

Förresten...en annan lustig sak. Induktionshällen här i huset var felinkopplad när vi flyttade in....och jorden var strömförande i hela huset i och med det...låter skumt va? Jäkligt läskigt....
Är åtgärdat!!!!
:)
Låter som att centralen också var felkopplad!
 
Var nog felkopplat i centralen också. Jag är inte så haj på det. Men kan det vara så att spisen ska vara kopplad på ett speciellt sätt med en central ocph sedan när man byter till nyare central så ska den kopplas på ett annat sätt....?

Så var fallet när jag tänker efter....dom hade haft elektriker här och bytt till ny elcentral. Nä'r vi sedan haft en elektriker här så felsökte han och såg att spisen var konstigt inkopplat. Fanns ingen instruktion som sa att den gick att koppla in så som den var kopplad.

Sedan när han hade kopplat om spisen så var det inte längre ström på jorden....
Det var ström i höljet inne i trumman till torktumlare m.m. :S

Någon som förstod något av detta? :D
 
troligtvis hade dom använt jorden till spisen och tagit ut en nolla från den, så jorden ledde ström tillbaka till centralen, och då var det säkert så att den gamla centralen hade en "ryttare" på nollskenan dit alla jordar i hela huset var kopplade, och denna ryttare hade säkert dålig kontakt med nollan så följden blev att när spisen matade ut ström på nollan så gick den ut i alla jordar i huset..
 
ok...det var det säkett....du kan din sak. :). Nu ska jag ner till min renovering igen..och dricka lite öl....men jag lovar..ska inte grejja med elen nu. :)
Det har jag faktiskt som en regel...ingen el med alkohol i kroppen..som att köra bil.
Tack för alla svar!
 
hehe, don't drink 'n re-wire!
 
alldeles riktigt...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.