Väggarna blev uppstolpade 23 Juli. Det tog 2 dagar.
Sedan har det stått i regn o rusk i hela augusti, nu är takstolarna på plats men inget tak ännu.
Problemet är att sylllen och liggande virke i det som stolpades upp i Juli har blivit svart o blått på sina ställen.
Hela underkant på syllen är svart.
Då är ju frågan, skall vi köra på o lägga taket och sedan börja renovera ett inte ens färdigbyggt hus?
Som jag ser det så är det mögel och virket måste bytas ut.
Någon som har synpunkter/erfarenhet?
 
Vd säger din KA? Jag hade inte accepterat det iallafall....
 
Aj aj !
Så bygger man om man inte tar ansvar för slutresultatet.

Det har inte hunnit mögla redan, men du har ju som du själv förstått ett angripet virke. Detta måste torkas NOGA innan man slår upp väggarna. Betyder alltså att när taket väl kommit på plats skall du se till att man tar ansvar för att man mäter fukthalten. Antar att du har platta på mark. Se då till extra nog att du får torrt mellan syllen o betongen.

Den som är kvalitetsansvarig borde nog ryta till !

Varför har arbetet stått stilla ?
 
Bygger du själv eller har du anlitat snickare?

Om du anliat snickare tycker jag att ni ska sitta ner och diskutera vad ni kom överens om från början... vilka tidsramar kom ni överens om osv.
 
Svart och blått !?!
Jag reglade upp ett golvbjälklag i juli - som sedan har stått utei dryga månaden. Det har blivit lite grått - men inte mer än så (det är till ett förråd - oisolerat - därav vågade jag göra så)

Skall iof tillägga att det stod en gammal grund på min tomt, 10 år gammal, som förvisso var grå när jag rev den - men många bjälkar var i förvånansvärt gott skick - så går det inte mögel/röta i dom så klarar trä rätt mkt. Men blått/svart - hmm....

/K
 
J
Pensla på med Boracol 10 så skall det nog vara lugnt om det inte är fuktigt.
 
Skitviktigt att syllen är torr innan ni börjar spika igen kåken. Det finns stor risk att det blir fukt invändigt i väggarna om det inte är torrt.

//Madelene
 
Oj, min entreprenör tog 11 dagar på sig att få tätt under tak och jag och min KA gick i taket. Det ska inte behöva ta mer än 5 arbetsdagar att få tätt under tak om man sätter in tillräckligt med träarbetare. Under de första 5 dagarna var det vackert väder men sedan kom regnet. De täckte inte med presseningar och plattan var sjöblöt.

Ditt har stått i över en månad och virket är med ALL sannolikhet mycket fuktigt.

Kräv omedelbart fuktmätning av leverantören, du samt din KA skall närvara. Kravet för inbyggt trämaterial är max 18%. Om du/ni bygger in trä med fuktkvot över 20% kommer det att skapa problem med mögelpåväxt. När ni väl spikat igen väggarna så kommer inte virket att torka och problemet blir bestående.
Se också till så det inte slarvas med tätskikt under syllen mot plattan.

Jag blir så trött när byggare fullständigt struntar i att se till att snabbt få tätt under tak när de påbörjar sina byggen. Det är så onödigt och besvärligt att byta syll och bra virke bara för att man inte planerar sina arbeten rätt eller struntar i att täcka då man vet att det kommer att regna och man inte får upp taket tillräckligt snabbt.

Som jämförelse kan jag berätta att en del sträckor av vår syll hade en fuktkvot på ca 25% och det efter bara några dagars regn, vi var dessutom där dagen efter det regnat som värst och dammsög det vi kunde av vattnet. Den syll som var över 18% fick de vackert byta, ett inte alldeles enkelt arbete då väggblocken och takstolar är på plats.
 
Redigerat:
weebe, menar du att man bara för några regndagar, och över 18 procents fuktighet måste byta syll?

du måste skoja. syllen torkar väl när man väl klätt husets tak och väggar utvändigt?

sen när det torkat så kan man isolera och klä invändigt.
 
Nej, jag skojar inte.
En syll som ligger på en ångtät folie på nedsidan, översidan täckt med botteregel och ändträ täckt av nästa syll kommer att torka otroligt långsamt. Det är bara kanterna på syllen som kan "andas" ut fukten och det kommer ta mycket lång tid. Bygger man sedan in syllen med ångspärr mot insidan huset och sedan vindskiva på utsidan så kommer det garanterat att förbli lika fuktigt som det var då det spikades igen. Som du kan läsa nedan så krävs det 3-8 månader att komma ner i fuktkvot 18-20% om man använder friluftstorkning. Då lägger man ju också virket fritt men under tak.

En förvärrande omständighet är såklart om syllens ändträ blir liggande i vattenpölar, då suger det i sig mycket vatten som blir svår/omöjlig att torka ut.

Man kan försöka sätta in mycket värme och avfuktningsutrustning för att torka så mycket man kan. Man kan också tänka sig att acceptera en fuktkvot uppåt 20% men jag skulle aldrig acceptera att bygga in en syll i mitt bostadshus med fuktkvot på 25%. Gör man det så har man högst troligt problem med mögel i dessa syllar i framtiden.

Annat virke som tex takstolar kan man givetvis ha större överseende med då dessa står luftigt och fritt på vinden. Skulle de mot förmodan bli angripna så befinner de sig utanför inomhusmiljön så det gör ingen större skada. De kommer också torka så småningom om ingen ytterliager fukt når fram till dem.

http://www.skogssverige.se/tra/furan/torka.cfm?sid=7

"Det enklaste sättet om man vill prova att torka virke i liten skala är genom friluftstorkning. För att komma ner till en fuktkvot på 18-20% krävs 3-8 månaders torkning beroende på årstiden. Finsmakare kan torka sitt virke så länge som fyra år ute och ett år inomhus. Efter ett år utomhus har förmodligen de flesta spänningarna i virket försvunnit."
 
Redigerat:
det ska inte vara angripet av varken det ene eller det andra i en helt ny konstruktion! nej se till att du får det åtgärdat med en gång för ju längre bygget går desto svårare kommer det att bli. tråkigt att kanske behöva ta sådana saker när man bott där ett per år. kör hårt..
 
Vet ju inte hur det ligger till i det hära fallet jobbar som snickare själv, men fukt är nästa omöjligt att undvika i stommen när man bygger lösvirke, men att bygget står stilla i en månad är ju bedrövligt när man håller på med stommen men jag har varigt med om det själv en gång och då var det kundens fel att det vart så. För om man inte pröjsar för det man ska ha så kan man räkna med att man inte åker till kunden.
 
Hehe, vad är det Anders Ekborg säger i drömkåken, -ingen deg, inget kneg.
 
jepp så är det helt klart man går ju inte in på ica och säger att jag har inga pengar till mjölken men jag kan ev betala om 2veckor så tar man mjölken och går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.