J
Låter 10.000:-/ borrhål rimligt för att borra till en brygga?

Då borrar de 50-70cm ner i berget med 60mm och sedan ett 20-25cm i samma hål där de trär ner ett plaströr och sedan kläs allt med ett vanligt plaströr på 180mm
 
Beror mycket på var fastigheten ligger. Dvs kostnad för transport av utrustning m.m.
 
J
frjo7205 skrev:
Beror mycket på var fastigheten ligger. Dvs kostnad för transport av utrustning m.m.
Allt måste komma vi pråm då man inte kan komma till platsen med borr rigg men det tar detta jobbet samtidigt som de skall borra massa åt kommunen en bit bort.
 
J
Nu har det börjat borra men tror ni inte på f*n att de bara borrade med 60mm borr ner 50-60 cm och sedan klädde detta med 180mm rör.

Entreprenören vet inte om att jag vet att de inte gjort enligt offert och det är ju omöjligt att se detta om det inte var så att jag varit på plats i helgen.

Skall bli mycket spännande att se vad han anger att han gjort på fakturan..
 
Intressant brygglösning, är nyfiken på hur konstruktionen ser ut lite mer i detalj, dubbas det ett stål ner i 60mm hålet? Betong och armering i rören antar jag, hur blir det ovan vattenytan, stålkonstruktion som sedan täcks in med trä?

Har du besvärliga bottenförhållanden eftersom det blev denna lösning, det är kanske en vanlig lösning i din omgivning? I min närhet så är det nästan bara rejäla stenkistebryggor eller maskinpålade telefonstolpar som gäller, ibland både och i samma brygga.

Bryggbyggnation är kul och intressant :)
 
Givetvis enormt svårt att säga men motsvarande hål i betong på á-pris kostar väl runt 500 kr/st.

Sen blir det ju självklart dyrare eftersom det är så få hål...
 
J
Uffe_xx skrev:
Intressant brygglösning, är nyfiken på hur konstruktionen ser ut lite mer i detalj, dubbas det ett stål ner i 60mm hålet? Betong och armering i rören antar jag, hur blir det ovan vattenytan, stålkonstruktion som sedan täcks in med trä?

Har du besvärliga bottenförhållanden eftersom det blev denna lösning, det är kanske en vanlig lösning i din omgivning? I min närhet så är det nästan bara rejäla stenkistebryggor eller maskinpålade telefonstolpar som gäller, ibland både och i samma brygga.

Bryggbyggnation är kul och intressant :)
Kan lägga upp bild så småningom.

Nu i eftermiddag så har de satt på 180 rören och fyllt den till ungefär vattennivån med betong.

Stålet går ner i berget 50-60 cm och jag antar att de armerar i rören i morgon då det fyller den sista betongen.

Sedan fäster de limträt med klämmor.

Tror denna lösning är nödvändig här ute för de flesta som bygger nu gör så här. Isen och stora båtar som går förbi när det är is kan flytta mycket stora saker.

Stringfellow Hawke skrev:
Givetvis enormt svårt att säga men motsvarande hål i betong på á-pris kostar väl runt 500 kr/st.

Sen blir det ju självklart dyrare eftersom det är så få hål...
Lite enklare att borra på land tyvärr.

Djupet är cirka 2,7 m längst ut och då är det väl 0,7 m lera innan berget ungefär. Inget man direkt kan borra själva även om jag var bra sugen på att testa.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.