Hej!

Alla som köpt hus vet att det blir ett antal besiktningsanmärkningar, de värsta åtgärdas en del skjuts till tvåårsbesiktningen en del sollas bort osv. Nu när det största och värsta är åtgärdat (finns punkter kvar som ska väntas med till tvåårsbesiktningen) kommer entreprenören och vill att man ska skriva under besiktningsprotokollet som åtgärdat.

Är vi skyldiga till det?

Mvh
Bambi
 
Har inget svar på frågan om ni är SKYLDIGA att skriva under. Men har mycket svårt att tro det.

Men om ni är överens om vad som skall göras senare, och överens om ekonomin, antar att ni skall hålla inne pengar då fram till 2 års-besiktningen. Så varför inte?

Om byggaren blir gladare av att få pappret, och ni noga kontrollerar att det inte innbär någon nackdel för er, så kanske ni får ett bättre bemötande om ett år (för visst var det väl så att huset var klart för ca. 1 år sedan?).

I sammanhanget är det ju viktigt att säkerställa att inte handlingen kan användas som "bevis" för att det inte finns några fel alls i huset (dvs ställa till problem med de fel som skall åtgärdas om ett år). Och att inte pappret kan innebär att byggaren kan kräva er på mera av de innhållna pengarna än vad ni nu är överens om.
 
hej!

Det jag antar är att vi inte skall få hålla inne några pengar till tvåårsbesiktningen(är väl vanligast?) Men att det redan nu finns saker som hörn som spruckit spikskallar från gipsen sticker fram hörnlister innanför färg tydliga mm.

Så jag vet hur svårt det är att få saker gjort när jag har hållit inne pengar, därför är jag inte sugen på att betala allt och skriva på protokollen.

Och det är inte entreprenören som ska sista pengarna, de har gjort jobbet åt husleverantören och vill jag ska skriva på.

Så om man inte är skyldig så låter jag nog bli att skriva på och förhandlar fram slutsumman med husleverantören och hoppas de åtgärdar felen efter två år, ett år kvar. frågan är vad slutsumman blir nu efter alla avdrag som jag fortfarande försöker kolla upp och komma fram till som i den andra tråden...

Skönt att se slutet :) , det var inte den dansen man trodde att köpa nyckelfärdigt hus

Mvh
Bambi
 
Om det är något som finns angivet i besiktningsprotokollet från slutbesiktningen som ännu inte är åtgärdade så får och bör du hålla inne pengar tills de är åtgärdade, oavsett om ni kommer överens om att det kan vänta tills 2 årsbesiktningen.

Men om det gäller saker som uppkommna/upptäckta efter slutbesiktningen tror jag inte att du får hålla inne något.
 
De saker som nämnts inom 6 månader enligt ABS 05 ska juh gälla som slutbesiktningen, som jag förstått det.

Det kom sprickor redan då, frågan är om jag har rätt att hålla pengar för dem iom att de upptäcktes inom den tiden även om man ofta ta det på tvåårsbesiktningen för det blir mer och mer sprickor
 
Det blir en bevisfråga om du håller inne pengar för sådant som inte står i prtokollet. Det är bara sådana fel som finns i protokollet som kan anses vara oomtvistade. Annars måste du i princip at dit en besiktningsman inom 6 månader som avgör om de nya fel/skador som dykt upp verkligen är fel och fel som byggaren skall åtgärda.

Om det är något riktigt allvarligt så är det säkert en bra sak att göra, ta dit en besiktningsman och ta kostnaden, men för småfel som ändå skall upp på garantibesiktningen är det knappast värt pengarna att göra en extra besiktning.
 
Jag har för mig jag hört att väggar och hörn som spricker är saker man får räkna med i trähus som rör sig med luftfuktigheten under säsongen och inget som man klassar som fel. Då menar jag småsprickor som gör att tapet/färg spricker. Inga breda saker då.
 
Jag får inte ihop det. Besiktningsanmärkningar vid slutbesiktning får man kämpa ett år med trots innestående pengar. Anmärkningar vid tvåårsbesiktningen kommer de och fixar som en dans trots allt är betalt.

Är det en oskriven lag att slutbesiktningsanmärkningar försöker de undvika och tvåårsbesiktningen följer de så de får de ur världen då de ofta är mindre saker?

Mvh
 
Jag tror att du får räkna med att även 2 års åtgärderna blir minst lika struliga att få åtgärdade. De har inget incitament iom. att det inte finns några innehållna pengar.

Men om det finns någon oomtvistad punkt som formellt borde åtgärdas nu, emn där ni kommit överrens om att vänta till 2-årsbesiktningen så skulle ialla fall jag inte gå med på det om jag inte får hålla pengar för den till dess.

Som jag förstår på inläggen här så handlar det nu mest om saker som antingen inte upptäckts förrän efter besiktningen, eller fel som uppstått efter besiktningen. Även punkter som åtgärdats, men felaktigt. Då är det ialla fall inte självklart att man kan hålla inne pengar. Det kan bli en bevisfråga.
 
Jepp mestadels saker som tillkommit efter, som sprickor i väggar, takgipssprickor i skarvar och sånt. Sen vissa tveksamma saker som en liten svacka i duschhörnan, tryckmärken i trappa men tror de kommer erbjuda kompensation där i stället så det löses juh nu vid ev betalning.

Hur får man då saker åtgärdade som dyker upp på tvårsbesiktningen, finns det nåt annat påtryckningsmedel? Om inte hur gör man, hoppas och håller tummarna att de ska ta sitt ansvar?


Som t ex sprickor som vi påtalade inom några månader och enligt ABS 05 ska åtgärdas som besiktningspunkter och som de sagt: Vi tar allt sånt på tvåårsbesiktningen. Kan vi inte hålla pengar för som jag förstått?

De gjorde om taket där vi har "högt till tak 5m" för att de satt spottarna i hörnen på gipsen så de inte kunde fästa gipshörnen så de hänhgde ner. Då kapade de en del takskivor som de sen skarvade igen.
Där har skarvarna blivit synliga och frågade ifall de inte kunde ta det på tvårsbesiktningen, då alla hörn och väggar spruckit i detta "högt till tak" då vi inte orkade ha in denna byggställning igen som körde emot vår lamellskena och som gör att vi får flytta alla tvrumsmöbler, då den ändå ska in när de andra sakerna i "högt till tak" ska åtgärdas, de verkade ok, kan jag då hålla inne pengar för detta?
 
Redigerat:
Kan inte påstå att jag har svaret, men troligen så får man själv åtgärda och skicka räkningen till firman. Och ev. försöka skicka det vidare till kronofogde själv om man orkar.

Om man är riktigt sur så har jag för mig att något av de större inkassobolagen har en tjänst där man kan sälja svårindrivna fordringar för typ 10% av beloppet, men där firman i avtalet garanterar att de driver in pengarna med alla till buds stående medel (lagligt alltså, ingen Hells Angel variant).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.