F
Runar skrev:
Värmen i yttervägg är nog inte ens mätbar kolla istället över ventilation och fönster.Om det är 0,25 eller 0.20 i u-värde tror jag inte spelar så stor roll.Men vad kostar ett trähus att underhålla på en tio års period jämfört med ett stenhus har ni tänkt på det.Dagens färger och virke är ju kanon ironi.
Mexisten är lite halvute och vad det gäller underhållskostnaden så är sprucken och flagnande puts inte heller helt underållsfritt. Det finns fö betydligt lämpligare trådar att ventilera för- och nackdelar med trä respektive stenhus.
 
Hej.
Vi har tomt 3:34 och har börjat med markarbeten. Vi kommer att behöva spränga en ca 50 - 70 kubikmeter. Vet inte riktigt om vi skall låta LBHus göra detta eller om vi anlitar någon annan.
Vad har ni fått för offerter?
Bortforslingen verkar bli lika dyr som sprängningen.
Är det någon som är intresserad av sprängsten?

Fam. Eriksson
 
I
Svar till Roev

Det hänger ju mycke på hur många pålar du ska ha, och hur djupt det är till berget.
Just nu 260:-/styck och 265:-/lm påle
Exempel 12st pålar till ett medeldjup av 5m 12*260=3120(+)60m*265=15600 =18720:-+moms 25%4680 =23400:-
12st pålar till ett medeldjup av 10m 12*260=3120(+)120m*265=31800 = 34920 +moms 25%8730 =43650:-
20st pålar till ett medeldjup av 5m 20*260=5200(+)100m*265=26500=31700:-+moms 25% 7925 =39625:-
20st pålar till ett medeldjup av 10m 20*260=5200(+)200m*265=53000=58200:-+moms 25% 14550=72750:-
Som du ser så kan det vara rimligt med 37000:- Det kan också vara orimligt och kanonbilligt.. det beror helt på hur många och hur djupt.
 
Fam. Eriksson skrev:
Hej.
Vi har tomt 3:34 och har börjat med markarbeten. Vi kommer att behöva spränga en ca 50 - 70 kubikmeter. Vet inte riktigt om vi skall låta LBHus göra detta eller om vi anlitar någon annan.
Vad har ni fått för offerter?
Bortforslingen verkar bli lika dyr som sprängningen.
Är det någon som är intresserad av sprängsten?

Fam. Eriksson
Hej!

Vi kommer att behöva 150-200 m3 sprängsten men jag tror att vi har ordnat med andra grannar -annars hör vi av oss

/Rolling 2:144
 
Redigerat:
Hej!

Vi kommer att få över en del jordmassor ca. 100-150 m3. Någon som behöver lite till att höja upp sin tomt eller så?

Dyrt att forsla bort...

/Rolling 2:144
 
Hej!

Vad jag förstår så är det ok att bebygga prickad mark med en bod eller liknande om max 15 m3? Någon som vet säkert att det är så?

I sådana fall hur kan man lägga boden på tomten?

Hade eg velat ha en inglasad altan men det verkar ju vara svårt då det måste räknas in i de 100 m3...

/Rolling 2:144
 
Rolling skrev:
Hej!

Vad jag förstår så är det ok att bebygga prickad mark med en bod eller liknande om max 15 m3? Någon som vet säkert att det är så?

I sådana fall hur kan man lägga boden på tomten?

Hade eg velat ha en inglasad altan men det verkar ju vara svårt då det måste räknas in i de 100 m3...

/Rolling 2:144
Hej, på vårt byggsamråd sa de att det var ok att bygga en friggebod i anslutning till garaget. Jag antar att detta är för att det annars är svårt att få in en friggebod 4 m från tomtgräns på de små tomterna.
Men kolla med stadsbyggnadskontoret om de exakta bestämmelserna,
/Sabina
 
Hej,

Är det någon som vet säkert hur bestämmelserna kring altan ser ut. Vilket avstånd till grannens tomt gäller om man bygger en altan? Med eller utan räcke?

/Eva-Charlotte
 
Hej!

Vi har fått bygglov och skall snart bygga ett hus i Torslanda Älvegårdsvägen. Är det någon som kan rekomendera någon markentrepenör.

tack på förhand
 
Hej!

Vi har fått bygglov och skall snart bygga ett hus i Torslanda Älvegårdsvägen. Är det någon som kan rekomendera någon Byggmästare/markentrepenör.

tack på förhand
 
Jag har skickat in ansökan om bygglov på Älvegårdsvägen men fått en begäran om komplettering från stadsbyggnadskontoret.

De vlll att jag kompletterar den med följande handlingar

* Förslag på grundläggningsmetod
* Markplanering
* Utformning av dagvattenmagasin

..ovanstående baserat på utlåtande / undersökning av sakkunnig geotekniker.

Är det någon annan som också fått denna eller motsvarande begäran om komplettering? tomt är 2:153

/B
 
Vi har fått samma brev och vi lämnade det till Onsalavillan som bygger vårt hus.
 
Eva-Charlotte skrev:
Hej,

Är det någon som vet säkert hur bestämmelserna kring altan ser ut. Vilket avstånd till grannens tomt gäller om man bygger en altan? Med eller utan räcke?

/Eva-Charlotte
Man får väl bygga altan ända fram till tomtgräns tror jag. Däremot finns det bestämmelser om höjder på räcken osv om det är närmare än 4 meter eller liknande.
 
I
MGh skrev:
Hej!

Vi har fått bygglov och skall snart bygga ett hus i Torslanda Älvegårdsvägen. Är det någon som kan rekomendera någon markentrepenör.

tack på förhand
Ängö chakt är ju bra, dom finns redan i området dessutom

Bara att åka ut å kolla vilka som är där å jobbar.
Du kan ju snacka med dom
 
R
Jssab är duktiga och gör bra jobb hör med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.