Hej jag har ett återkommande fuktproblem som jag nu måste lösa ordentligt om inte huset ska börja ta ordentlig skada.

Vi har ett fyrkantigt tegelhus, 2,5 våningar högt, byggt tidigt 50-tal, med tegeltak, vindsvåningen är helt inredd från början och är som en vanlig våning och inte alls som en vind. Så långt är det bra.

MEN, på "vindsvåningen" finns det en 3x2m stor terrass som går inåt i taket, dvs terrassens golv är taket till vardagsrummet inunder. Självklart lägger det sig massa snö här som smälter.

Efter att ha låtit hantverkare täta terrassen när vi köpte huset för 7 år sedan så läcker den nu ordentligt igen. Med frostsprängningar, missfärgningar av tegel och annat elände. Terrasses måste alltså rivas upp igen och tätas.

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig:
Hur får jag till en riktigt bra tätning av denna terrass?

Förra gången använde de någon gummimassa som de smetade ut. Den höll inte många år.

Vänliga Hälsningar
 
Det är ju en ganska vanlig riskonstruktion. I praktiken har man liknande läckageproblem i all hus jag känner till med den konstruktionen.

Jag tror att enda sättet att få den tät för lite längre tidsperiod är att du låter en plåtslagare klä in golvet helt med plåt som falsas ihop. Sedan får du ordna någon sorts trädäck som ligger på.

En lite mer drastisk metod som kanske förbättrar huset även i övrigt. Är att du bygger någon form av tak och glasar in balkongen. Eller bygger om den till en kupa och helt integrerar den i huset. Det är lättare att få ett tak tätt än ett golv.
 
Jo, vi vill bygga en stor kupa för att få bort problemet men vi tycker oss inte ha råd just nu. För mig är det svårt att förstå hur man gör en så dum konstruktion från början. Det är väl bara en tidsfråga innan det börjar läcka när man har ett snömagasin mitt i huset?

Så plåt med skarvar blir så tätt alltså? Hur får man plåten tät mot tegelväggen på sidorna? (Jag inser att det inte är något jag tänker göra själv.)
 
Redigerat:
Ring en takläggare som lägger papp, det är det enda som klarar tak utan lutning. Plåtens skarvar går inte att få 100% täta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.