Tjenare,

Har en effecta ved panna och 3m3 acctankar.
Just flyttat in i huset, och känner inte mig helt hemma med pannan än.

Får inte upp tempen mer än till 82 grader i tankarna. Förstår itne varför.
Stoppar pannan full, då brinner det i typ 2 timamr, har en rökgastemp på runt 150grader, maxar 180 ungefär. När det brunnit i 2 timmar så är tankarna upp i runt 82 grader. Jag har testat att stoppa i mer ved och fylla pannan igen. Men tempen stiger inte över 82 grader.

Är detta mitt max? Eller måste jag stoppa i ännu mer ved? Om så är fallet så känns det inte riktigt lönt det. Säg 3 laddningar extra bara för att få upp tempen 10 grader max.

Hur varmt får ni det i tanken? Är 82 grader toklågt?

Mvh

Stefan
 
Pannan laddas ju uppifrån så 82 grader får du ganska fort i toppen.
Sedan fylls den från toppen och neråt med varmt vatten.
Kolla på den nedersta termometern på ack tanken.
Vad står den på?
 
Redigerat:
Det är som Andreas_Hansson har skrivit. Tanken laddas uppifrån. Först när tankbotten har nått 82 grader börjar temperaturen att öka i toppen.

82° är väl helt OK, har du dessutom hela tanken "full" med den temperaturen så räcker det nog en stund. Hur långt beror på så många saker bl.a värmeuttag, hur VV "tillverkas" (beredare/en eller två slingor), isoleringsstatus samt en massa andra saker.

Att öka tank temperaturen över 82° kan ge lite längre mellan eldningsbehoven men ökar också förlusterna från tank och rör...... vilket som passar dig bäst är svårt att säga. Det bästa är att prova sig fram samt att se till att tanken har flera termometrar på flera olika höjder så att man kan få veta hur temperaturen ser ut på olika höjder i tanken. Om även mitten och bottentermometern visar 82° så har du en mycket större "värmebuffert" än om bara topptermometern visar 82°.
 
Tack för svaren!
Ska kolla bottentemp när jag kommer hem.

Mvh

Stefan
 
Sen beror det ju på vad du har för laddkoppel eller rättare sagt vad du har för termostat i. Är det en laddomat 21:a skall ju vattnet gå två varv runt dvs. först uppvärmt till säg 80 grader och sedan sista lyftet uppåt en 90-92 grader när vattnet flödar rätt igenom laddomaten om man har en 72 graders termostat (erfarenhetsvärden från min anläggning).
 
Om man har en stor tank som man inte laddar fullt jämt så kanske det kan vara en ide att byta termostat i laddomaten så att laddtempraturen till tankarna blir lite högre.
Jag kör med en 84 graders termostat och då laddar den ungefär 90 grader första varvet.
Att byta är busenkelt
 
Idag, dagen efter jag eldade visade den övre termometern 65 grader och den nedre 25. En viss skillnad.
Eldar på här ett tag, så får vi se vad som händer :)

Mvh

stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.