Vad är detta för verktyg? Vet någon vad det är och hur det ska användas?

Jag har ärvt en del verktyg efter min farfar som var snickare. Några utav dem har jag inte full koll på vad de ska användas till, eller hur de ska användas. Tacksam för svar.

Vänligen

Frisyren
 
  • verktyg I.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En passepartoutskärare.

per

Nej, jag tror inte längre att svaret kan vara rätt. Det går ju inte att få till några hörn.

per
 
Redigerat:
Svårt att se ordentligt, men är det ett hyvelstål på den skulle det kunna vara en hyvel för att fasa kanterna på masonitskivor. Det fanns specialhyvlar för detta och den påminner något om den jag har. Jag kan dock inte minnas att jag sett en som ser ut exakt som den där, även om jag har för mig att jag sett något liknande, så det blir ganska mycket gissning.
 
Fasa masonitskivor - Det var ju intressant. När vill man göra det? Kan det vara för mjukare avslutningar, mot ex. en karm eller annat?
 
Är inte det något man höll på med på den tiden man faktiskt klädde innerväggar med masonit? Typ för att kunna spackla mellan skivorna.
 
phl skrev:
Är inte det något man höll på med på den tiden man faktiskt klädde innerväggar med masonit? Typ för att kunna spackla mellan skivorna.
nu var jag ju inte alls med på den tiden, men kunde man verkligen spacla mellan masonitskivor? känns som att det skulle vilja spricka ganska omedelbart?

Masonit får ju lätt lite stukade kanter som då blir aningen tjockare än resten av skivan, kanske var det så att man tog bort sådana saker, för att åtminstone får den plan? Ingen aning, bara gissar:)
 
Jorå, det går att spackla. Masonit är dock lite speciellt att använda eftersom man måste vattna och låta den stå ett tag innan man sätter upp den. Helt lyckat blir det kanske inte alltid.
Skivorna fasades dock ofta i rent dekorativt syfte. Det har i och för sig också fördelen att det döljer ev. rörelser i fogarna. Det var vanligt i tak, där man gjorde olika mönster men jag har också sett det på väggar.
 
Fasade masonitskivor var vanligt, särskilt i tak, så det finns säkert verktyg till det. Det var säkert enligt samma princip som fasspånt och pärlspånt, att fasen/pärlan skulle skugga området där rörelserna i materialet syntes.

Om just det här verktyget är till för det vågar jag däremot inte uttala mig om.
 
På bilden uppe till höger är det en spalt, hur bred är den?
Kan det vara tänkt att man skall sticka in masonitskivan där??

På alla möjliga luckor, lådor etc är ju masoniten fasad.
 
adde skrev:
Jorå, det går att spackla. Masonit är dock lite speciellt att använda eftersom man måste vattna och låta den stå ett tag innan man sätter upp den. Helt lyckat blir det kanske inte alltid.
Skivorna fasades dock ofta i rent dekorativt syfte. Det har i och för sig också fördelen att det döljer ev. rörelser i fogarna. Det var vanligt i tak, där man gjorde olika mönster men jag har också sett det på väggar.
Puffar till och lånar tråden lite.
Vi har ett masonittak i vårt kök på nedervåningen som vi gärna skulle vilja förlänga in till matsalen i samband med renovering.
Du verkar ha koll på tillvägagångssättet! Har du lust att berätta mer?
Letar också efter tips om hur man fasar kanterna på masonitskivorna utan en sån där eminent hyvel.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/107341-fasa-masonit.html#post762219
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.