Jag har en bakugn i källaren som jag är osäker på hur den fungerar och vågar därmed inte elda i den. Det jag inte förstår är var röken tar vägen. Längst bak inne i bakugnen finns två i hål i takvalvet. Dessa leder upp till två gångar som går ut i en mindre lucka ovanför den stora ugnsluckan. Framför ugnen finns en kupa och i taket på den ser det ut som ett skorstensrör går upp. Röret har alltså ingen direkt förbindelse med bakugnen.

Kan det vara så att den lilla luckan ska vara öppen när man eldar så att röken kommer ut där och sen vidare till röret?

sara
 
Ja, det verkar riktigt, luckan ska vara öppen under eldning.
Jag förstår inte varför det är en lucka där, är den bara till för prydnad eller finns det en finess med den som någon annan kan förklara? Vi har bara en öppning på vår bakugn.
 
Låter troligt att röken skall gå ut genom luckan och sedan upp i spiskåpan, så fungerade en relativt nymurad bakugn jag använt. Det rök in ganska rejält och var inte så praktiskt så jag trodde att den var felmurad, men om din är likadan är det förmodligen så man gjorde ibland för att spara en rökgång.

"Jag förstår inte varför det är en lucka där, är den bara till för prydnad eller finns det en finess med den som någon annan kan förklara? Vi har bara en öppning på vår bakugn."

Finessen med luckan är nog att kunna stänga till den när man har eldat färdigt så att värmen hålls kvar i ugnen när man bakar, precis som man stänger ett vanligt spjäll för att inte all varmluft skall sugas upp i skorstenen.
 
aof skrev:
Finessen med luckan är nog att kunna stänga till den när man har eldat färdigt så att värmen hålls kvar i ugnen när man bakar, precis som man stänger ett vanligt spjäll för att inte all varmluft skall sugas upp i skorstenen.
Jag glömde helt bort att många bakugnar har en ugnslucka också! Jag har den öppna, norrländska varianten och då framstår ju en lucka för ugnens rökgång som ganska överflödig...

Kan tillägga att lösningen funkar fint hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.