Tjena!
Vad kallas denna stilen?
Kanske inte exact detta huset men jag hoppas få tips endå, på liknande då jag inte hittade något annat.

/Hylsan
 
  • 5_utstallningsbilden_w468h0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • txtimg_ark01_w468h0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Något exakt uttalande om stilen går inte att göra, då den är en blandning av flera äldre stilar, både svenska och utländska.

Byggnaden har en frontespis mittpå, dvs en gavel på långsidan på entrefasaden. Den har imiterade putskolonner i hörnen. Den har pelare under balkongen som påminner om doriska kolonner, dock utan kapitäl överst och ingen fot underst. m.m.

Skulle tro det är arkitekt som försökt sig på nytt byggande med anor i gångna tider.

Tillägg 2:
Såg sen i lite större skala att det finns minimala kapitäler på kolonnerna och även en fot.
___________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Men visst är det två olika hus?
Byggnaden till vänster skulle jag kalla klassicistisk (tjugotalsklassicism), men byggnaden till höger (som man inte ser så mycket av) har drag av nyrenässans fast med så kallade jugendfönster.
 
jo det är två olika hus, men då jag inte riktigt hittat vad jag letar efter så fick dessa duga.

Och det stämmer att det är "moderna hus med klassisk arkitektur" som det står på hemsidan.

Men stilen jag är ute efter är åt detta hållet, dvs frontespis, pelare, putskolonner...

ska söka lite på de stilar som föreslagits och se ifall jag hittar nått bättre exempel.

edit: argh...varför finns det inga bilder :(
får kolla på bibblan istället vid tillfälle, fler tips emottages tacksamt så långe...

Tack så länge!
/Hylsan
 
Redigerat:
Tjena!

Jag är inte helt säker på om jag förståt dig rätt men det låter lite som att du är ute efter något i Regency stil. En stil som innehåller mycket av det du beskrev. Här är en länk där du kan läsa mer om stilen och se ett par bilder. Biforgar även en bild från Houseplan.com

Enjoy! / Wild.W

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cumberland_Terrace.JPG
 
  • Villa.Röd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, eller nån kolonialstil.
Finns en uppsjö olika. En för varje lands koloni, typ.
Nystilen kallas för colonial revival och även där finns en hel del variationer, såklart.
 
Nyklasicism ?
gaia
 
  • breakersmansion-flckr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:D Ska du bygga?
Blir nyfiken på vart du sett "ditt hus".
Tänk bara på att det är den amerikanska varianten av nystilen du hittar där på sidan. Men jag fick iofs en känsla av att det var nåt större a´la amerikanskt du var ute efter.
Sök på nyrenässans så hittar du exempel på svenska, men säkert inte lika många.
18-1900-talen har i mycket varit en återblick i arkitekturen och man har använt tidigare stilar i nytappningar (nystilar) ganska friskt, både här och utomlands.
Eftersom stilarna då har varit sk. eklektiska, då man blandar uttryck och ornament från olika tider, kan det vara knepigt med benämningen och man utgår från den dominerande stilen. Brukar ju ofta talas om "sekelskifteshus" och det är ofta just den typen av hus som då menas.
Om du ska bygga så...Lycka till!:D
 
jopp, visst ska jag bygga. ok, vårat hus kommer bli mindre, något mindre iaf. :)

Och jo jag märkte också att det var bara amerikansk akritektur på den sidan, hittade dock inte så mycket på svenska.

Undrar om det finns något arkitekt som har lust att ta sig ann jobbet :)

annars blir det väl som med allt annat, man får göra det själv om man kan få det som man vill.....

/Hylsan
 
Ah coolt!
Roligt med folk som har lite annorlunda idéer!
Läser själv inte till just husarkitekt (utan plan), annars hade det ju varit ett roligt projekt när man väl är klar:) Ett sk. ny-nyrenässanshus!!! Galet roligt projekt måste jag säga!

Hoppas du hittar nån som känner sig peppad.
Fantastiskt!
 
Att det dessutom kommer bli ett eko-passivt hus gör det hela sååå mycket roligare :)
 
Ah, ja verkligen!
Och nystilar...1800-t :) in i 1900 kom en massa annat "nytt och fräscht" för att förtydliga tidigare snurriga inlägg:D
Grymt stort lycka till!
Och uppdatera gärna om hur det går...
 
jo jag brukar också kolla på Grand-designs, tyvärr började vi kolla rätt nyligen så det avsnittet missade vi (men ruinen var rätt starkt att ta på sig att renovera).

/Hylsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.