Funderar på att sätta upp någon typ av innertaksskivor på ett furupaneltak för att få ett vitt tak. Undrar hur man går till väga för att flytta eluttag. Kan man göra det själv eller måste man koppla in en elektriker?
 
Måla panel taket .
 
funderade först på det men pratade med någon målare och han sa att man då var tvungen att:

-Tvätta taket
-Slipa över varje kvist (alt hela taket, 175 kvadrat)
-kvistmåla varje kvist
-grundmåla
-täckmåla

Verkar, om detta stämmer, som mer jobb och dyrare än att sätta upp ett nytt innertak. Då räcker det att få upp taket (1 moment) så är det klart sedan.
 
Svaret är ja på frågan "måste man koppla in en elektriker". Även fast det bara är frågan om att flytta ett uttag några decimeter.

Vad är det för eluttag som måste flyttas? Lamputtaget i taket? Eller är det ett lamputtag på väggen som kommer för högt?

Vad finns ovanför paneltaket. Om panelen är ditsatt i efterhand så är det möjligt att det gömmer sig ett gipstak (eller nåt annat) där. Då kanske det är bättre att ta bort panelen helt.
 
Vill ha ett helt vitt (helst inte laserat). På det enklaste (och gärna billigaste) sättet.

och det är eluttagen i taket som måste flyttas. känns lite bökigt att få dit elektrikern för varje uttag. blir inte arbetet lite haltande om man hela tiden måste vänta på honom/henne. Eller har jag missat något sätt man kan lösa det hela på.
 
Enklast, kanske inte billigast, är nog att sätta upp takpanelskivor direkt på panel som du redan verkar vara inne på.

Skruva upp gips i taket och måla är också ett sätt. Dock inte lika enkelt eftersom skarvar måste spacklas och allt ska målas.

Takuttagen, vill du flytta på dem för att de sitter på "fel" plats eller är det tjockleken på det nya taket som är anledningen. Att bara montera en takskiva och ta upp hål där takdosorna sitter är inget problem.
 
tänkte inte flytta dosorna utan helt enkelt få ner dem ngn cm så att de hamnar på det nya innertaket
 
Det finns olika tjocklekar på dosorna och att byta dom själv är inget problem. Jag kan inte svara på om du får göra det, men om man är normalbegåvad så kan man inte misslyckas :)
 
Jag är ingen elektriker, men när en elis var hos mig så satte han in längre skruv bara. Att det sen blev ett mellanrum mellan dosa och "lock" gör inte mig nåt. Och jag hoppas att han gjorde som man får.
 
samma råd som jag fick på beijers i helgen, en längre skruv helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.