Har precis haft en påhälsning av en engelsman som sa att han firma kunde lägga om min garegeuppfart. Han visade mig brochyren av Benders stenar och en av de enklaste rektangulära stenarna. Han gav mig ett pris på 38000 kr för att lägga om garageuppfarten. I detta skulle bortgrävning av ytlager ca 25 cm ske, iläggning av makadam och finare material samt stenarna ingå. Han sa att stenarna kostar ca 25000 kr och att arbetskostnaderna skulle vara 13000 kr. Garageuppfarten är ca 36 km2. Stenarna är 5 cm tjocka.

Är priset rimligt, dåligt, bra?

Är stenarna tillräckligt tjocka?
 
Du är definitivt lurad på priset på markstenen då priset på Benders "standard stenar" typ Troja Antik och Troya Labyrint ligger på ca. 220 kr/kvadrat inkl. moms. Priset du fått är ju 694 kr/kvadrat vilket är fullständigt vansinnigt.

Skulle heller aldrig, aldrig, aldrig anlita dessa engelsmän/irländare då det till stor del är samma personer som de senaste åren rest runt i Sverige och erbjudit asfaltering av garageuppfarter etc. Nu är det dock ingen som vill sälja asfalt till dom längre så dom har gått över till stenläggning istället. Dom är kända för att ta hutlöst betalt, göra undermåliga arbeten och försvinna så snabbt som möjligt. Dessutom har dom hotat kunder som ifrågasatt dom, och när dom var här förra sommaren så stal några av dom också maskiner etc men blev som tur var ertappade (maskinerna var försedda med GPS baserde stöldlarm - snopet...).

Du får ett bättre utfört arbete, och dessutom billigare, om du anlitar en lokal hantverkare med bra referenser.

Jag anlitade för en dryg månad sedan stenläggare för att göra exakt det du ska göra fast på 90 kvdratneter. Han grävde ut (och forslade bort) 30 cm, byggde bärlager enligt konstens alla regler och lade sten etc. För detta tog han 630 kr/kvadrat inklusive moms och sten (Benders Troja Antik) att jämföra med ditt pris på 1055 kr/kvadrat.

Vi tog in 5 offerter och priset varierade mellan 580 och 850 kr inkl moms och sten och vi betalde alltså 630 kr, dessutom vitt med kvitto och garanti. Så ta in offerter och be och få referenser så hittar ni säkert ett betydligt bättre alternativ än engelsmannen.

När det gäller betongsten så fungerar 5 cm alldeles utmärkt för garageuppfarter (personbil) såvida underarbetet är korrekt utfört. I stenleverantörernas (Benders, Starka, S:t Eriks etc.) kataloger (och hemsidor) finns mycket bra info om vad man ska tänka på när man ska lägga sten.

Lycka till!
 
Har dom slutat med asfalt och gått över till marksten nu:mad:

Som Bozzo sa, kolla med dem lokala entreprenörerna.
Du kan kolla med både byggföretag och mindre grävfirmor samt mark o anläggningsfirmor.
Dessa företag går ju att få tag i, även efter att fakturan är betald om det skulle behövas:)
 
Tackar för svaren. Jag hörde med en granne i kvarteret som hade anlitat dem förra sommaren. Och precis som du sa bozzo så var de inte speciellt prisvärda och var dessutom otrevliga mot honom då denne inte var nöjd med arbetet. Han så även att de bara kvitterade ut stenen i från beijers och att de sedan inte betalade den. De hade tydligen blåst beijers på väldiga belopp förra året.
 
Jag tycker det låter som ett väldigt bra pris för en uppfart på 36 kvadratkilometer =P
 
Allmänt skall man nog bli lite frågande när någon kommer och erbjuder tjänster på det sättet. Vet att polisen var förut väldigt intresserade och veta var de håller hus någonstans. Vet ej hur det är nu, men ett litet samtal skadar nog inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.