Blir galen på att försöka hitta en lämplig kombination mellan en bänkskiva i valnöt och en hel diskbänk ( i rostfritt då naturligtvis). Alla standard diskbänkar är ju 30 mm höga och 600 mm djupa. VARFÖR då? Inga bänkskivor är ju i dom måtten. Diskbänkarna kan man ju måttbeställa fast bara med 30 eller 40 mm höjd. Vi har hittat en snygg skiva som är 27 mm hög. Hur löser man detta på lämpligast sätt. Man vill ju inte att diskbänken sticker upp 3 mm ovan bänkskivan. Lägga distanser på ovansidan av stommarna och höja upp bänkskivan 3 mm? Kanske ett alternativ men känns ändå lite si så där...

Någon med bra ide? Sett några trådar där problemet med diskbänkens djup diskuteras men inte direkt höjden.

Efter mkt velande har vi kommit fram till att vi vill ha en hel diskbänk med massiva skivor bredvid, så underlimning/infällning mm är inte (just nu iaf) ett alternativ.

Hjälp oss :)
 
Redigerat:
Landskrona rostfria gör diskbänken precis som du vill ha den: 27 mm tjock etc.
http://www.ablandskronarostfria.se/bestguide.php
Om du söker här på forumet hittar du säkert kommentarer från de som köpt diskbänk därifrån.

(Stala har förutom 30mm och 40mm – 15mm och 50mm tjocka måttbeställbara diskbänkar.)
 
Vi har köpt diskbänk från Franke och bänkskiva Virrvarr från LG Collection, och båda är beställda i 40 mm tjocklek. Frankehon var ingen special på höjden, det var bara djupet vi hade avvikande. Vad gäller Virrvarr-skivan tror jag inte höjden var special, utan ett av deras ordinarie mått.
 
Tack för era svar än så länge. Har läst på lite om måttbeställda bänkar och det verkar ju vara en väg att gå. Franke, stala mfl har dock fortfarande bara 30 eller 40 mm höjd på bänkarna men vi har sett en skiva vi kan tänka oss med en höjd på 40 mm. Så det får nog bli en måttanpassad med 620 mm djup och 40 mm höjd. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att väldigt många bänkskivor är 27, 28 eller 38 mm höga när diskbänkarna är 30 eller 40 mm.
Dessa skivor är väl kanske bara till för dom som fäller in diskbänken eller liknande. Men man tycker ju att dom kunde ha standardhöjder (som diskbänkstillverkarna har) som passar oavsett vilken lösning man önskar.


alacs: Ser att du bor i stockholm. Vart beställde du franke-diskbänken? Hur lång tid tog leveransen? Tillkommer frakt till det priset man får i deras "planeringsverktyg"?
 
Redigerat:
Jag bor också i Stockholm och har en måttbeställd Franke-diskbänk. Jag beställde den via Fredells och jag har för mig att priset var precis enligt Frankes verktyg (såg i a f inget specificerat frakttillägg). Det tog två månader p g a att jag beställde i slutet av juni; annars, sa de, skulle det ha tagit c:a en månad. Detta var för ett år sedan.
 
Frebbe skrev:
alacs: Ser att du bor i stockholm. Vart beställde du franke-diskbänken? Hur lång tid tog leveransen? Tillkommer frakt till det priset man får i deras "planeringsverktyg"?
Beställde även jag från Fredells. Priset som tjejen där räknade fram "stämde" - vi betalade i förskott och 4 v senare kom diskbänken levererad hem.
 
Både Intra och Franske har diskbänkar som är 610 som standard. Franke dessutom både 30 och 40 mm tjock. Kolla http://www.sigro.se

Franke Lyx/Grand

Sen kan man ju förståss specialbeställa Franke även från Sigro (billigare är Fredells men det är väl det mesta)

/Peter
 
petersk skrev:
billigare är Fredells men det är väl det mesta
Visst är Fredells dyrare än de flesta på det mesta men jag är inte så säker på att det stämmer i just det här fallet (Frankes måttbeställda) - tror att det är pretty much Frankes prislista som styr.
 
Tack för era svar. Det blir nog en måttbeställd (längre än vi tänkt tidigare) rostfri diskbänk/arbetsbänk i 40 mm höjd och en träskiva i 40 mm till det.
 
G
jag kan varmt rekommendera decosteel. http://www.decosteel.se de gör den rostfria skivan 27mm om du önskar det, till ett helt klart bra pris. du väljer bakkanter och annat som du själv önskar. skriv gärna ett pm till mig om du vill ha tips på bra återförsäljare/leverantör av både stålbänk och bänkskiva. Lycka till! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.