Hej,

Håller på med lite renovering i köket och ska byta kakel.
Jag har rivit det gamla kaklet och skrapat bort det mesta av den gamla fästmassan.

Tänkte att jag ska jämna till underlaget lite innan kaklingen och vill ha tips på vad jag kan använda.
Underlaget är massonit och diverse rester av den gamla fästmassan.

Går det att använda vanligt sandspackel eller måste det vara bättre grejer?

/Stefan
 
inga problem med att använda sandspackel. Beroende på vem man frågar kan man använda en primer efteråt om underlaget är sugande.
Se till att få så jämt underlag som möjligt så blir det både lättare och bättre slutresultat
 
Då testar jag med det, tack för svaret.

/Stefan
 
När jag gjorde om hemma ovanför diskbänken så spacklade jag först med husfix där det var djupa skador och sen på med vanligt sandspackel och sen körde jag på med en primer.
Funkade kanonbra
 
Masonit?

Det bästa du kan göra är att antingen skruva på en gipsskiva på masoniten eller ta bort och byta ut mot gips. Då får du ett perfekt underlag att sätta kaklet på.
 
Och sandspackel är ungefär det sämsta underlag du kan få.

Om du absolut skall spackla så kör med något cementbaserat. Men helst skall du ha gips att kakla på.
 
Efter diverse funderingar så blir det ingen spackling. Vi har även beställt nya bänkskivor och djupet på befintliga bänkar är 62 cm. Jag kom fram till att om vi minskade djupet till 61cm så blev skivorna ca 2000:- billigare.

Sätter jag dit en 10mm spånskiva eller 9,5mm gips på masoniten så får jag även ett fint underlag att kakla på och då slipper jag spackla.

Tack för alla svar.

/Stefan
 
Gips i så fall. Spån är heller inte det bästa att sätta kakel på.
 
Spån är ungefär lika dåligt som masonit, men inte fullt så dåligt som sandspackel.

Sätt Gips. Fast 9,5mm är väl utomhusgips? Den har jag för mig har en vaxad yta som kanske inte heller är så lämplig (vet inte säkert).
 
OK, då ryker masoniten och på med 13mm gips.

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.