Jag har förstått att man lätt kan mäta tryckfallet över spjället och därmed enkelt få fram flödesvärde. Men i min anläggning har man satt ett spjäll på frånluften alldeles före aggregatet. Aggregatet (Villavent VM2) i sig reglerar ju flödet i sin inställning så vad är då poängen med spjället?? Som jag ser det så tillför ju spjället enbart ökat motstånd och hårdare belastning för aggregatets motor?! Kan någon förklara för en glad amatör hur det ligger till ;-)
 
Kan vara så att någon tänk att man kan behöva öka tryckfallet på frånluften för att få rätt tryckfall i aggregat.
Syftet med detta är att undvika läckage från frånluft till tilluft, vanligast med roterande växlare.
Men på en villaanläggning med plattvärmeväxlare så är den rätt onödig tycker jag.
 
Tack för svaret! Jag fick uppdraget av injusterar-killen att sätta dit detta IRIS-spjäll och som jag förstod det så var det för att få en "mätpunkt". Nu 1 1/2 år efteråt har min sega hjärna kommit ifatt och undrat varför ;-)
Aggregatet är ju motströms och ingen roterande...
 
Konstigt att han sagt så, idag vill man undvika alla onödiga saker i system som skapar extra motstånd (högra driftkostnad fläktarna).
Hade han velat mäta totalflöde borde han kunnat göra det med hastighetsmätning i kanal (kräver bara en raksträcka).
 
Och den raksträckan finns men inget som efterfrågades. Han kan ändå vara ursäktad då kanalsystemet är smått krångligt. FTX kom till i befintlig byggnad -89 i samband med mögelsanering...

Vad skulle hända om man öppnade iris-spjället och lät flödet inställt på aggregatet vara som det är? Det är ju just samma flöde som är projekterat.
 
Beror lite på hur stängt spjället är, då fläktarna i aggregatet går med konstant varvtal (beroende på inställning) kommer flödet öka en del.
Men är spjället inte stängt för mycket kommer det inte hända så mycket, och ett litet ökat frånluftsflöde kommer inte öka uppvärmningskostnaden i huset något extremt.
 
Spjället står på läge 4. Har inte öppnat kanalen och tittat hur mycket det stryper.
 
Vet du storleken och vilket luftflöde det är över det (framgår av luftflödesprotokollet) så kan man se hur mycket tryckfall det är över spjället.
Läge 4'a är normalt halvstäng (iris-spjäll stänger inte helt).
 
Jag rotar fram mina papper ;-) Flödet över spjället (160cm kanal) står inte angivet men eftersom det är alldeles före aggregatet och där har jag 60l/s inställt på frånluft så borde det gälla?. Däremot så finns tryckfallet angivet och det är ∆ 26Pa
(visst är det där symbolen för tryckfall??)

Då är frågan: Finns det poäng i att öppna spjället eller är tryckfallet obetydligt?
 
Den lilla triangelen är symbolen för "delta" eller om man så vill "differans", sedan brukar man skriva ett litet "p" efter för att markera att det handlar om tryck.

Antar att det är ett REC iris-spjäll. med 26Pa och läge:4 ger det ett flöde av 55 l/s, så stämmer rätt bra.

Att öppna spjället kommer att öka luftflödet lite men troligtvis marginalt.
 
Låter utmärkt det! Stort tack för kunskapen! Jag suger i mig som en svamp =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.