Hallå, vet att man alltid bör isolera plattan när man gjuter. Men måste man isolera? Plattan som jag tänker på kommer att bil till ett icke uppvärmt garage, med syllen direkt mot mark. Ser ingen anledning till att varken lägga ner för mycket jobb eller pengar på garaget då det är snett och vint åt alla håll, istället kommer det att bli ett nytt garage i lösvirke om ca 5år, Men jag vill iaf ha en platta under tiden. Så måste jag isolera den? eller räcker det om jag gräver ur 10cm och sedan kastar in ett armeringsnät och fyller på med lite betong?

//Stefan
 
vore synd att inte isolera när du endå ska gjuta platta :) kanske ångrar dig om 10år när du kanske vill bygga varmbonat garage
men som svar måste du inte isolera nej
 
Tanken är ju att bygga nytt garage om 5-6 år, då blir det isolerad platta eftersom att jag då vill ha ett uppvärmt garage, med vatten och avlopp. Nuvarande garage är snett och vint åt alla håll, så därför vill jag inte dra in vatten och avlopp nu.
 
Förstår inte varför du skall ha en platta i det garage du tycker är värdelöst. Dessutom ser du ingen anledning till att lägga ner för mycket arbete eller pengar på det heller. Visst kan du göra som du säger, men då har du ju ändå kastat bort en del slantar och även lagt ner en del jobb, både nu och även sedan när du måste bila sönder den platta du gjutit, eller blir det nya garaget på annan plats?
 
Du tänker alltså gjuta ett nytt golv inne i det befintliga garaget? Som du ska använda i fem år till?
Då är ju frågan: vad tänker du göra med plattan när du rivit det gamla garaget? Ska den också tas bort eller ska du bygga det nya garaget på den plattan?
Om du tänker återanvända plattan bör du inte bara fundera på isoleringen, utan även hur du ska göra med kantbalkar, avlopp etc.
 
Anledningen till att gjuta plattan är för att ha någonstans att spika block eller vad det nu kallas. Ska bygga ihop småblock allt eftersom pengarna ramlar in, för att inte behöva låna så mycket. när blocken och takstolarna är klara ska gammla garaget rivas och byggas upp brevid nuvarande garage. Gammla plattan kommer att bli grunden för ett soprum och cykelföråd. Kanske förklarade dåligt från början, förstår att det låter konstigt.
 
Ok då klarnar det. Borde fungera. Gör inte plattan för tunn bara.
 
Tänkte köra 10cm, det bör väl räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.