Skulle inte rekommendera dig att köpa en jordbrukstraktor med lastare, lastaren är ju bara ett komplement till traktorn för att kunna göra lantbruksarbetet lite smidigare, tex lyfta säckar och balar med.
Har 2st traktorer med lastare, varav den ena är ny och fyrhjulsdriven på 90hk och den är ganska värdelös att schakta jord med.
Kolla istället runt och hyr en lastare, finns ganska små och smidiga maskiner typ schaeffer m.m.

Annars som Jan-L beskriver så behöver du mer än en maskin. Såg en annons i ATL om en minigrävare med tillhörande släp och en padda på köpet, skopor ingick åxå, 1,7tons med 3skopor , släp och padda för 249´ + moms, köp nåt sånt och kör 100-200tim sälj den sedan, innan garantin går ut.
 
Jan-L: Tack för ditt uttömmande svar.

Känns som om det får bli en totalentrepenad på tomten:)
 
Jo, det är ju inte helt fel att sätta sig i solstolen, öppna en bärs o bara kolla så allt blir rätt också.....:)........"Ö grabbar det ser lite lågt ut borta vid krusbärsbuskarna, stämmer verkligen eran laser?!"
 
Snailman skrev:
jag har nog tänkt skaffa nåt sånt här... men det går nog inte så fort att fixa till tomten med den... [länk]

[länk]
Är man inte lite väl oskyddad på en sån där maskin? Om det skulle stjälpa, då ligger man väl rätt risigt till...............
 
Snailman
det är ju störtbåge på den...

finns ju med hytt oxå, men den sitter man ju inte i när man gräver...
 
H
Den såg misstänkt lik en "kinatraktor". Det går säkert att göra mindre planeringsjobb med en sådan och liknande "kinatraktorer" om man inte kör alltför hårt in i jordhögarna. Annars skulle jag satsa på en grävare med planeringsskopa, antingen en 3,5 tonnare på band eller en något större hjulare. Det går att göra mycket med en sån. Alternativt en traktorgrävare men tänk på att många äldre modeller har en gigantiskt lång huv och då blir det svårt att finlira med frontskopan. Jag skulle satsa på en tvåhjulsdriven om det är snålt med pengar annars fyrhjulsdrivet.

Ytterligare en variant är en äldre baklastare, LM 640 eller hjullastare, Parca el motsv. Se till att slitdelar är utbytta och däcken någorlunda fräscha.

L
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.