Jag har fått ett "erbjudande" om radonmätning från ett företag som heter Gammadata. Kolla radonen bör man ju göra, men är det någon som vet något om detta företag eller deras tester? Är det något att ha?
 
Jag gjorde en snabbmätning med dom. Har inget att klaga på. Det var det företag som komunen rekomenderade.
 
Använde mig av dom för en långtidsmätning förra året och har inget att klaga på alls.
Flera kommuner använder sig av dom p.g.a priset och att dom är bra på det som dom gör.
Kolla med din kommun ang. pris. Ofta har dom rabatt enligt avtal.

Lycka till med vinterns mätning
 
Gammadata är ett av de mest erfarna företagen i den branchen. Har inte arbetat med dem privat så jag kan inte svara på vilken service de ger vid ev frågor etc. men mäta kan de, de utför nog de flesta mätningar i Sverige med dosor som man skickar in även om andra kan förmedla själv mätmaterielet. För jag antar att du menar långtidsmätning? Det är det enda som ger ett någorlunda säkert märvärde.
 
Även jag har nyttjat deras tjänst på rekommendation av kommunen. Inget att klaga på.
 
Har använd de vid flera långtidsmätningar och också varit nöjd. Första kontakten komm via kommunen. Priset var helt OK.
 
Vi hakade på ett sådant erbjudande. Resultatet hamnade strax ovan gränsen 200 Bq. Tydligen är resultaten offentliga för, massor av företag ringer och vill hjälpa till med radonsanering, ja eller man vill undersöka närmare var radonet kommer ifrån och sedan föreslå årgärder. Deras insatser är inte gratis kan jag säga....
 
Det finns bara fyra laboratorier i Sverige som är ackrediterade att mäta radon, Gammadata är ett av dom (de andra tre är Pasela, MRM och Independia). Det som man bör tänka på är kanske om man nappar på ett erbjudande där kommunen har ordnat fram ett avtal (därmed ofta lite subventionerat pris) är att resultaten då blir offentliga när de kommer in till kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.