Många verkar vara på det klara med att lösvirke blir billigare om man tänker göra mycket själv. Jag är jag intresserad av att få reda på lite delkostnader enl. nedan. Att få en total slutsumma är ganska ointressant då tomtpriser, markarbete, utrustning etc. skiljer så mycket från objekt till objekt.
Det hus jag tänkt bygga är ett 1 3/4-dels hus med normal/enkel standard. Jag har tänkt att låta en byggfirma stomresa huset, ytterväggar, mellanbjälklag samt takstolar m. råspont . Tänker själv sen göra huset därifrån, göra huset "tätt" isolera, fönster samt installationerna mm.

Delkostnader:
- Stomresning mtrl+arbete, bärande ytterväggar, mellanbjälklag, takstolar, råspont?
- Totala materialkostnader , virke, el, vvs (exkl. platta på mark)

Är det någon som gjort likadant? Svara gärna även om ni har kostnadsuppgifter som inte exakt matchar frågorna.

mvh/Pax
 
A
Det är enormt svårt att säga vad ett lösvirkeshus kommer att kosta beroende på hur många fönster du skall ha, hur stort huset skall vara (1 3/4 plan säger inte så mycket), om du får rabatter på byggmaterial osv... Kan säga att vår första snickare räknade med ca 150' i kostnad på stomresning av vårt hus. Har ingen exakt koll på vart det hela slutade, materialmässigt så har vi kommit extremt billigt undan tack vara grova rabatter på allt. Säg ett normalstort hus (ca 150kvm) kanske skulle kosta runt 1 mille i material+- några hundra tusen, beroende på val, kvalité, standard osv.

Be istället en snickare räkna på materialåtgång, ta in offert och kolla ungefärligt antal timmar som det tar.
 
Jag och min sambo håller på att bygga ett lösvirkes hus.
Till hjälp har vi 2 duktiga snickare, de är billiga och har 30 år husbyggar erfarenheter. De betalas vitt och är inga polacker (många som tror att vi har såna för att de är så billiga)

Huset ska bli ~140 kvm på ett plan+ mini vind.
Vi har gjutit krypgrund.
Fått upp stomme, klätt in dem med sånt där gult, ulligt isolering+ asfaltsboard.
Rest takstolar, och fått på träet på taket som är klätt med underlagspapp, plåttaket är beställt och är på ingång.
Golvet består fortfarande av längsgående brädor, vad de nu heter som golvet sedan ska ligga på.
Fönster (11 st av märket Elit) är beställda och är på ingång
även altandörr.
Diverse Plåtdetaljer som är till fönstren

All arbetskraft, material, grävning och grus/sand är inräknat. Även kostnader för arkitekt, bygglov och övriga kommungubbar.

Är upp totalt i ca 146 tusen.

Beräknar att allt som allt kommer gå på 1 miljon
 
Räkna med att det blir dyrare än du räknat med.

(det är svårt att komma på att ta med alla kostnaderna i kalkylen)
 
Mikael_L
akb skrev:
Är upp totalt i ca 146 tusen.
Upplupna kostnader, men inte det som inte kommit än?

Antar jag iaf. Bara 11 st Elitfönster rockar väl loss på 50-60' ... eller ...
 
A
Var glada för att ni bara har 11 fönster... Vårt hus har 20 fönster bara i tornen... Man kan bygga billigt och man kan bygga lite dyrare, snålar man in på poster som kakel, klinkers, kök (väljer billigare fabrikant) så går det att hålla nere kostnaderna.

Det tar inte så lång tid innan man inser att fakturorna dimper ner och att den ursprungliga budgeten kan vara svår att hålla. Vår vän byggde ett enplans med garage sammanlänkat, totalt 152 kvm, inkl tomt & allt som allt fick han lägga 1,6'.... Detta var oxå i lösvirke, inflytt i maj ´07.
 
Även om det kan skilja mycket i kostnader så är det alltid intressant att höra era erfarenheter. Om man kikar på tex. fiskarhedenvillan deras 1 1/2-planshus och 1 3/4 delshus så kostar de ca 700´ till 800` hur skulle ni vilja säga de priserna står sig om man istället skulle köpa materialet själv.
 
A
Intressant, vi bygger vad som skulle kunna motsvara Fiskarhedens modell Fasanen och vi har riktigt grova rabatter på allt material, dock står sig FH Fasanen ganska bra i pris. Det är arbetet som kostar med ett lösvirkeshus. Vi fick offert på ett nyckelfärdigt Fasanen år 2006 och då skulle det ha kostat 2,7'. Kan meddela att vi inte alls hamnar i närheten av den summan med vårt hus, så kan man få nettopriser på material och göra i princip allt arbete själv finns det en hel del att tjäna. Dock så tar det mer tid med ett lösvirkeshus, oavsett om man kör Nf eller gör merparten av arbetet själv. Fiskarheden har inte heller med allting i sina grundpriser på husen. Badrumsmöbler eller toa ingår inte för att nämna en sak, utan detta ligger sedan med i paketen som man får offerterat.

Vi har valt Marbodalkök, kakel och klinkers i alla våtutrymmen, alla kablar dragna i väggar, ekparkett, bubbelkopp, bastu och braskamin, fullt tvåplans (hatar snedtak) och bygger dessutom större än Fasanen samt ett dubbelgarage. Visst har det tagit mycket längre tid, men vi anser att det är värt det, plus att vi får ett eget hus som inte liknar något annat till punkt och pricka.

Det handlar om vad man prioriterar helt enkelt. Vår vän som byggde fick ett enplans, grunddesign tagen från Västkustvillan, ett hus på 113 kvm med garage, totalt en yta på 152kvm för 1,6 inkl tomt och allt. Det han gjorde själv var målning och tapetsering/spackling. Allt annat lejdes bort.
 
Det som jag hade räknat upp där är 146 tusen.
Fönstrerna gick på omkr 55 tusen av dem.

I princip allt virke är från egen skog som vi sågat på byasågen relativt billigt.
Panel och lite finlirs virke köper vi.

Vi kommer kakla kök och väggar i badrummet, men väljer bort klinkers på badrumsgolvet.

Även köket kommer bli ett Ikea kök.

Vi har grejat mycket för att komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på kvalitén.

Bl.a tomten vi bygger på fick vi av sambons föräldrar, vi har fått tillstånd att dra vårt avlopp i samma brunn som hans föräldrar med. Vi har även egen grävmaskin.
Det är såna saker som gör att man kan spara en del pengar.
Särskilt när jag är arbetslös.
 
Mikael_L
Ja då ligger ni otroligt bra till prismässigt. Låter jättebra.

Från en kalkyl jag gjorde förra året så ligger bara isoleringen på 44'
En offert jag fick på takstolar landade på ca 50'

akb skrev:
...klipp ...
Är upp totalt i ca 146 tusen.

Beräknar att allt som allt kommer gå på 1 miljon
Ni är klara med alla stora poster utom kök och badrum då. Eller iofs, när man börjar inreda så finns det ju ingen gräns uppåt... :surprised: Men väljer ni hyfsat billiga golv och tapeter och så tillsammans med IKEA-kök, så blir inte det resterande så väldigt blodigt.

Ni borde klara er under halvmiljonen, tycker jag det ser ut som.

edit:
Eller tja, om ni låter snickarna göra rubbet av invändigt, då går det nog på mer än halvmiljonen, men med stor egen arbetsinsats, ja ...
 
Redigerat:
Precis som Mickeosus säger så handlar det väl om vad man prioriterar och vad man bygger. Vill man ha tinnar och torn, takkupor, burspråk, bandtäckt plåttak(riktigt) så kostar det därefter. Dessa saker tar inte bara längre tid utan kräver även att man vet vad och hur man gör(om man nu ska göra det själv..) De flesta väljer nog att ta in hantverkare för liknande saker och då drar det givetvis iväg ordentligt.
Utan att vara någon expert tror jag man kan hålla nere kostnaderna REJÄLT om man bygger ett hus med en enkel form och ju enklare man bygger desto lättare blir det att göra saker själv. Kan inte vara så svårt att själv resa 4 väggar och montera takstolarna? Andra självbyggare har ju gjort det innan så varför skulle inte du/jag klara det? Är du sen såpass händig att du klarar av att göra resten på huset själv så klarar du definitivt att bygga stommen själv också med lite hjälp och kan spara mycket pengar. Grunden däremot hade jag nog inte vågat mig på. Lycka till och kör så det ryker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.