Ska gjuta källargolv och undrar vilken typ av cellplast som man ska välja.

Den som byggmax säljer är väl för mjuk?

Har tänkt att lägga 2x10cm cellplast

Ska man gjuta in vattenburen golvvärme eller sätta in vanliga vatten element?
 
s80 funkar på lättare byggnader sen finns det upp till s300.
Helt och hållet vilken last du kommer ha. Här är lite info

Kvalite Kortlast Långlast Värmekond

S60 60kpa 18kpa 0.041 W/mk
S80 80kpa 24kpa 0,038 W/mk
S100 100kpa 30kpa 0,037 W/mk
S150 150kpa 45kpa 0,035 W/mk
S200 200kpa 60kpa 0,034 W/mk
S250 250kpa 75kpa 0,033 W/mk
S300 300kpa 90kpa 0,033 W/mk
 
Det är inte lätt att veta hur många kPa man kommer att ha på sitt källargolv.
Men den kvalitet man brukar använda till vanliga husplattor är S100.
 
Det får man räknar sig fram s80. Är ju 2,4t per kvm. Ett normalt vila golv ligger runt 240-300kg per kvm. Sen kommer laster och snö zoner in :)
 
Att betänka är att S80 är extremt mjuk och besvärlig att hantera. Dessutom isolerar den sämst av alla S-klasser. I och för sig inge enorma skillnader men jag skulle aldrig bygga grund med S80. Tror inte man kan vara helt säker på att de långtidsegenskaper man räknat fram. Det är trots allt inte så hemskt mycket mer pengar att köra på lite bättre S-klass. Själv kör jag S200 under voter och bärande vägg samt S100 eller S120 i övrigt.
 
Jag kan då inte avgöra om en bit cellplast är S80 eller S100. Om jag fick en bit av varje och skulle jämföra skulle det nog gå, men inte om jag bara hade en bit.
Men man kanske övar upp sig om man jobbar med det.
 
äpplen och päron!

Om man har grävt ur sin källare och skall isolera och sedan gjuta en ny platta, då är det S80 man använder. Allt annat är pengar i sjön. Byggmax 2m skivor funkar utmärkt till detta.

Som Bele påpekar kan andra kvaliteteter krävas under bärande väggar etc, men det är ju något annat än en betongkaka som källargolv....
 
100mm S80 är dyrare än dito S100 på byggmax.
 
Henry Porter skrev:
100mm S80 är dyrare än dito S100 på byggmax.
Nackdelen är att de ej säljer S100 på så många varuhus.
 
Thermogrund och supergrund säljer S80 som standard. Även offert jag fick från Sundolitt hade S80 i grundutförande. S300 i kantbalk och under bärande väggar
 
Hej, lånar tråden lite :)

Jag fick tag i massa gammal frigolit som suttit som takisolering, tänkte ha det under plattan i mitt garage. Mitt garage står dock på kantbalkar, som kommer bli kalla, och det blir ett "flytande golv" kan man säga. Golvet kommer alltså inte bära upp ytterväggar och tak. Därför hoppas och tror jag att detta kommer funka, men jag vet inte klassificeringen på frigoliten. Gamla byggare jag pratat säger med att så här gammal frigolit det gjöt man på förr och det funkade ju då. Spekulerar själv vilt att det kanske är som S60? Har provat kasta plintar på det och hoppa osv, verkar hårt nog, men långtidseffekter har jag ju inte koll på. Är jag helt galen som tänker använda denna frigolit?

Den är 8cm tjock och falsad, tänkte jag kör 3 lager. Ska ha garaget 10 grader varmt ungefär, ingen permanent golvvärme. En sektion blir bastu+dusch, där tänkte jag köra el-golvvärme för att kunna fläska upp golvtempen någorlunda fort inför en bastusession.
 
det nog s60. men cellplast blir hårdare och gul aktig av uv-ljus
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
Generellt så brukar man använda S80 förutom för voter och kantbalkar. Dock har jag träffat på en del platschefer som väljer S100 då de anser att den är bättre att gå på och inte går sönder lika lätt.
 
V
Tar upp denna tråd igen.

-Funkar det lika bra att köra 2x150mm cellplast som 3x100mm till platta på mark?

-Är 2x150mm S100 lika starkt som 3x100 S100?
 
V Valen1 skrev:
Tar upp denna tråd igen.

-Funkar det lika bra att köra 2x150mm cellplast som 3x100mm till platta på mark?

-Är 2x150mm S100 lika starkt som 3x100 S100?
Ja, det fungerar lika bra. Det är oftast 100 mm-skivor man brukar använda då de är lättast att klyva och skära i. Det enda man behöver ta hänsyn till i ditt fall är en skarv till. Skarvar blir dock inga problem så länge man undviker generalskarv.
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.