Har ett Ikeakök och det är dags att montera mina överskåp.

Har förstått att det säkraste sättet att montera är med en list undertill som bär skåpen.

Skåpen förankras sen med skruvar i vinkeljärnen som sitter upptill.

Nu har jag 3 st 80 skåp som ska upp brediv varandra och innehålla tallrikar och annat tungt
och av flera estetiska anledningar vill jag inte använda en list under.

kan man göra det med en L-list av stål som man fäster bakom såpen? vilken dimension bör man ha på den i så fall?

Väcken består av (innifrån) 13mm gips, 12mm OSB, 45mm isolering(reglar 60cc), 21mm råspont, 45mm isolering´, 21mm råspont, 22mm råplan (knappt några kortlingar alls i väggen)



kan ha problem att träffa reglar när jag skruvar(om jag väljer L-List kan jag anpassa, men hålen i överkant på skåpen är ju redan bestämda och kommer missa reglarna), ska jag plugga och skruva i GIPS och OSB eller ska jag satsa på längre skruvar, gå igenom isolering och även fästa i den "inre" råsponten?
 
  • vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första - det är inte meningen att listen ska sitta kvar utan man har den bara för att underlätta monteringen. När skåpen är fastskruvade tar man bort den.

För det andra tycker jag inte att du ska använda plugg, för skruv drar väldigt bra i OSB. Använd träskruv, såna där rundskalliga med rätt grova gängor.

Om du hade kunnat pricka reglar eller om det fanns kortling bakom OSB:n hade det räckt med skruvarna upptill. Nu är det väl på gränsen. Jag skulle ha skaffat sex extra "vinkeljärn", de finns att köpa lösa på IKEA, och dragit i två extra skruv nedtill i varje skåp.

Sätt upp listen på rätt höjd, kolla att den är i våg. Sätt upp skåpen ett och och ett, skruva fast lite halvdant (några mm glapp). Skruva fast skåpen i varandra. Dra sedan åt väggskruvarna ordentligt. Ta bort listen.
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
aha

jag ska kolla om det går att prick reglarna genom att justera lite grand, men eftersom det är CC60 och skåpen är 80 så känns det svårt :) men och dra i ett par extra vinklar låter ju klokt. i många kök jag sett så sitter regeln kvar, oftast vitmålad, så har man dragit i några krokar i den för att den ska ha ett syfte, hänga allehanda saker på, men det funkar som sagt inte riktigt hos mig, men jag ska definitivt inhandla några extra järn per skåp. tack

L-Balk antar jag blir överflödigt i alla lägen då?
 
Det där vitmålade som du har sett under skåpen hos folk är väl en s k kakellist som är till just för att kunna ha krokar o dyl ovanför kaklet. Inte alltid så stadiga att stödja skåp på och är de av trä är det inte säkert att de är riktigt raka heller.

Med IKEA är det så att när man köper socklarna för underskåpen, så följer det i paketen med långa "remsor" av spånskiva. De är till för att fästas på väggen som stöd för underskåpens bakkant, och lämnas kvar där, men eftersom man ofta monterar överskåpen först (enklast så, när man inte har några bänkskåp i vägen) kan man låna en sån till monteringen av överskåpen.
 
Överskåp kan också monteras ihop flera stycket i bredd innan man hänger upp dem på väggen. då är man inte så beroende av att väggen är exakt rak
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.