Jag satt med familjen i det vackra vädret på kaféet i Botaniska Trädgården idag och kunde inte låta bli att tjuvlyssna på samtalet vid bordet invid. En av personerna hade tydligen blivit tvingad att ta ner sin nyinstallerade trädgårdsbelysning eftersom den delvis lyste upp i grannens trädkronor och densamme hade härsknat till. Det lät som om det var belysning av uppåtriktad typ. Hur som helst hade grannen "gjort en sak" av det och anmält ljussättaren som verkar blivit ålagd att ta ner eller förändra. Låter lite skumt.

Hur är det med ljus och belysning egentligen? Det finns ju en hel del scenarier där man "går över tomtgränsen" med sitt ljus. Finns det regler för detta? Om jag vill belysa eken på allmänningen precis utanför tomtgränsen, får jag inte det även om lampan sitter på min tomt?
Jag tänker även på situationer med t.ex. när kommer gående på en villakvartersgata där snart varenda jävla garageuppfart har IR-detektor till en strålkastare som tänds rätt i nyllet. Man känner ju sig inte direkt välkommen och känner sig snarast som en misstänkt inbrottstjuv. Det säkert bara jag som är neurotisk. :D

Hur som helst; jag har inte tänkt på ljus och belysning i juridiska termer förut, men det vore intressant om någon av er andra vet något mer bestämt.
 
Inga juridiska svar från mig, men jag tycker uppåtriktad belysning ger ett spökligt intryck (det känns naturligare med ljus uppifrån på det sätt naturen vant oss) och jag skulle inte bli alltför lycklig om grannen lyste upp mina träd eller mitt hus på det sättet.

Jag stör mig också på IR-detektorer som tänder belysning när man passerar på gatan när man går förbi ett hus, däremot tycker jag det är helt OK om den tänds när jag går in på gården. Då är det mer välkommnande Förutom när jag är ute och smyger på folk då ;-).

När man har belysning så belyser man ju alltid omgivningen i viss åtsträckning såvida belysningen syns från denna omgivning (per definition). Kanske kan man prata om att en direkt ljuskägla inte är ok på grannes domäner om han misstycker. Så säger mitt sunda förnuft om det nu kan anses sunt.

/Neurotisk |-)
 
Jag är inte heller utbildad jurist men det låter rimligt att om det kan anses störande för grannen, dvs att ljuset lyser upp hans tomt där han inte vill så är det inte ok. Troligtvis har detta inte prövats i tingsrätten - låter som ett drygt fall att dra i menar jag! *hehe*

Vi hade en IR som lyste upp hela gatan, inte bra. Det var en billig och den gick inte att ställa radien på speciellt bra. Nu har vi tagit ur lampan i den och skall köpa en dyrare med timer och radie så det inte tänds varje gångnån går på gatan, det är ju inte meningen.

Man får rå om sitt hus, inte sitt kvarter
 
Så hur ska man bära sig åt med att komma till rätta med problemet när en granne vägrar visa hänsyn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.