Hmmm... det finns mer i detta ämnet.
Då du bor i lägenhet så skiljer sig systemet en del från det som nämnts. Futurums Aliance (numera Franke) system jobbar så att motorn på taket är tryckstyrd. Den känner av när du skjuter på luft i kanalen och justerar då motorn på taket så de går i samma takt. Detta för att inte den smutsiga luften skall leta sig ut i övriga utrymmen.
Alla dessa kåpor har en timer för att man i ett flerbostadshus inte skall tömma det på dyr varmluft.
I dagsläget finns det inte många kåpor att välja på. Franke släpper två nya under hösten som heter Opal och Stil som är helt OK. Sen kan man beställa från Fjärråskupan med detta systemet. Thermex har även sitt system med instaser under namnet CPEA-instas som sedan monteras i valfri kåpa ur vissa av deras serier.
Så ditt system fungerar med all säkerhet då det är från -92 och behöver inte byggas om med ventiler och konstiga lösningar. det gäller bara att välja rätt kåpa!
Nu får du en snygg sådan med skorsten ända upp till tak och funktionen med en motor som puttar på luften ut i vent.systemet och en motor på taket som drar i samma takt. Lika enkelt som genialt! Lycka till.
 
Kolla jättenoga med din förening att det verkligen är tryckstyrt. Håll tummarna för att det är som Strit skriver för det vore ju toppen! Detta är inget som någon informerat mig om vare sig från, Franke, Thermex eller någon annan tillverkare men jag skall kolla med dem nästa gång de visar sig. Märkligt att de inte sagt något om ett tryckstyrt system. Strit, vet du var man hittar info om detta och ungefär vilket årtal man införde detta? På Frankes site hittar jag bara produkter till slutkund i lgh och inte själva fläktarna till centralstyrda system.
 
Systembeskrivning:
Ett ventilationssystem för flerbostadshus för utsugning av frånluft från kök och badrum.

Frånluftsanläggningen säkerställer kontinuerlig luftväxling dygnet runt. Systemet kan manuellt behovsstyras till forcerad frånluftsflöde i varje lägenhet – den inbyggda automatiken ger nödvändig luftflöde med låg energiförbrukning.

Fläkten är centralt placerad på vind eller på yttertak, och avluften leds ut över tak.
I köket sugs luften ut genom spiskåpan, som vid behov manuellt kan ställas in för forcerad ventilation.
I badrum och toaletter sugs luften ut genom ett fuktstyrt frånluftsdon.
I alla bostadsrum ska man placera uteluftsdon. De säkerställer att uteluften obehindrat kommer in och fördelas lika i hela bostaden.
Automatiken anpassar fläkthastigheten så att trycket i kanalsystemet alltid är optimalt.

Jag har nu ägnat ca 30 min på nätet för att bevisa min tes:rolleyes:
Det finns otroligt lite info om det men hittade ett system som fungerar exakt lika, fast från en annan leverantör. Vill du fördjupa dig i det är det lättast att ringa till Franke. Det är deras tekniker som lärt mig systemet en gång i tiden.
Citatet överst är från http://www.exhausto.se/composite-2270.htm där de förklarar sitt system ganska detaljerat.
Jag håller dock med Stiga att kolla vilket system som finns i fastigheten. Det finns fortfarande fastigheter som ENDAST har grunddrag med spjällfläktar, men om det byggdes 1992 så bör det vara tryckstyrt.
Lycka till
 
Ursäkta om jag lånar tråden lite. (Hoppas detta kan hjälpa andra)

Vi ska flytta in i en bostadsrätt där vi ska bygga köket själva. Och vi har fått kraven från Veidekke som bygger husen enligt följande:

Krav vid val av spiskåpa

När det gäller installation av spiskåpa i kök måste vi meddela er att er valfrihet som medbyggare är något begränsad beroende på de myndighetskrav som gäller för att få installationen godkänd. Följande krav skall uppnås enligt BBR (Boverkets ByggRegler):


  • Spiskåpa får inte vara utrustad med inbyggd fläktmotor. Husets ventilationsanläggning har på vinden ett centralt fläktaggregat för frånluft, gemensamt för alla lägenheter.
  • Spiskåpan skall vara dimensionerad för ett grundflöde på 10 liter luft per sekund och ett forceringsflöde på 40 liter luft per sekund.
  • Osupptagningsförmågan skall vara lägst 75%.
  • Injusteringsanvisningar som visar lufttryck, luftflöde och ljudnivå för installerad spiskåpa skall på begäran kunna överlämnas till Bostadsrättsföreningen eller Veidekke.
  • Spiskåpan skall injusteras provisoriskt i samband med installationen och skall sedan injusteras efter avslutad medbyggeritid för hela huset.
Regelverket syftar till att alla i huset skall kunna erhålla en god inomhusmiljö utan att energiförbrukningen blir för hög.

Efter mycket letande och läsande så har jag hittat en fläkt som enligt Franke ska fungera till detta system. Det skulle vara skönt om någon mer här kan kommentera/bekräfta deras åsikt. Det handlar om mycket pengar och man vill inte köpa fel =(

Vill även förtydliga att Veidekka som lämnat uppgifterna/kraven vägrar att hjälpa oss att hitta alternativa lösningar. :mad:

Fläkten heter "Tender System Timer 750-11"
Fakta bladet säger: Timerstyrt spjäll. För fastigheter med gemensam centralfläkt.
http://www.franke.se/produkter/list.php?p_id=195&pageid=2&page_category=1

tender%20750,740svart.jpg

Vi hittade även lösningar från Thermex. Men det handlar om 2 eller upp till 3x priset! :eek:

/joacim
 
Det är helt riktigt en Tender som passar där.
Alternativen är få, precis som Veidekke skriver...
 
Tack! Känns skönt att höra. ;)
 
För att återknyta lite till tryckstyrd centralventilation:
Pratade med en kille på Franke i veckan angående en fläkt och kom på att jag skulle kolla med dem angående tryckstyrda centralventilationer. Killen jag pratade med bekräftade att systemen är byggda så men sa att man inte skall montera fläkt med intern motor i dessa system då de inte är gjorda för att klara det, med ett undantag och det är fläktar för centralventilation med "hjälpmotor" med en kapacitet på 200-300 kubik i timmen. Vanlig fläkt i centralventialtionshyreshus var enligt honom en "no no" då centralmotorn aldrig kommer att klara av att hantera luftflödet om fler än en fläkt börjar trycka på massor med kubik.
 
Bygger den där på att alla lägenheter har en sådan installerad? Jag läste säkert för fort men blev inte klok på hur det var på den punkten. Är det så att alla måste ha så är den ju värdelös och så kan det väl inte vara, då skulle de ju få sälja typ 23 st totalt.

Har för mig att jag sett något liknande från Electrolux men jag tror inte de har sin kvar längre.
 
Aaah, här hittade jag relevant information! Någon som använder sig av Torsfors produkt och kan återge lite om pris, driftsäkerhet mm?
 
Den kostar ca 1.600:- (på siba, tretti etc)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.