Jag måste fråga lite om det här med storkanal. Trodde först att det bara var just en stor kanal, men det är alltså en (stor) samlingskanal, och inte en som vi har på landet, för den 30x30 betjänar bara pannan och är på 1945-6 ca.

Men, att murstocken inte ska bli varm låter konstigt. Alla vedeldare jag hittills talat med talar sig varma för poängen med att stocken blir varm och värmer huset den vägen också... Dessutom har jag varit i hus där stocken blir 40-50 grader varm och kanske ännu mer ca tre meter från rökrörets ingång, det låter väldigt farligt i så fall.

Varför drar man eg. rör eller säckdrar, är det som jag tror, när muren inte är tät och man inte kan/vill/orkar mura om den?
 
  • Gilla
shyswed
  • Laddar…
Jag har inte blivit klar över begreppen än. Kanske är ’samlingskanal’ mer rättvisande i mitt fall: Flera påstick som mynnar i en gemensam kanal. Besiktningsmannen kallar den 'storpipa' och i böcker har jag läst 'storkanal'???
Jag skulle också gärna vilja få det klarare för mig det här med varm eller inte varm murstock. Den senaste muraren jag talade med sa som sagt att murstocken INTE ska vara varm, för att det innebär brandfara. Det finns en orsak till att det finns så få hus kvar med denna typ av skorsten, menade han. De flesta har brunnit upp, typ!
Min senaste gissning: Den stora naturstensmurstocken har traditionellt används som en värmekälla i det lilla dragiga o kalla torpet. Från början hade man kanske bara en öppen spis /senare vedspis i storstugan, och vartefter tillkom rörspisar i övriga rum tex vid utbyggnad. Då vårt hus är utbyggt bakåt, alltså på långsidan, (och inte som den kanske snyggare varianten på kortsidan) så hamnar ju murstocken i mitten och kan alltså serva rörspisar eller kaminer i flera rum. Jag gissar att man helt enkelt högg upp ett hål i murstocken när man fick råd med ytterligare en värmekälla? Enkelt och murstocken blev ännu varmare av flera eldstäder. Nackdelen måste vara att det blev farligare då farlig rök och gnistor kan färdas mellan påsticken och komma ut i ett annat rum. Kanske blev också murstocken ’för’ varm vid denna typ av konstruktion. Eller? Rätta mig gärna!

Säckdragning gör man väl för att täta...
 
Varma murstockar är inte unikt för storpipa. De jag refererar till i mitt inlägg ovan är inte samlingskanaler eller storpipor, så det har nog inte direkt med just det att göra.
 
Ber om ursäkt för ev begreppsförvirring.
Törs man slänga in andra frågor här...;))
Är det nån som vet nåt om en sk 'öppen rörspis'? Om den typen är effektiv och ifall det är värt att reparera en gammal sån.
Hur vet man ifall en rörspis är utbränd, och vad innebär detta?
 
Vi har en rejäl naturstensmurstock på landet som ligger i gränstrakterna mellan Dalarna och Hälsingland.
I vardagsrummet som som en gång i tiden varit kök har jag en braskamin med rökrör som går rakt upp i storpipan.
I det nuvarande köket har jag en vedspis som har en rökgång som går ut i storpipan och på övervåningen en braskamin som gör dito.
Vintertid användet jag samtliga som primära värmekällor och har aldrig upplevt att murstocken blivit varm !
Murstocken består av stadiga bitar av granit / gnejs och är ca. 40*40 cm i storpipan.
I samband med att jag renoverade köket så bytte jag köksspis och fick då rökgången ändrad. Sotaren var då på besök och hade inget att anmärka och har aldrig kommenterat eller önskat att jag skall sätta i rör till vedspisen eller till braskaminen.
 
Maria A skrev:
Ber om ursäkt för ev begreppsförvirring.
Törs man slänga in andra frågor här...;))
Är det nån som vet nåt om en sk 'öppen rörspis'? Om den typen är effektiv och ifall det är värt att reparera en gammal sån.
Hur vet man ifall en rörspis är utbränd, och vad innebär detta?
Det är ALLTID värt att reparera en gammal pryl :)
Det som kan vara lite lurigt är att man måste nästan göra om spisen från grunden för att reparera den. Som jag nämnde tidigare så har vi en sk vändkanalspis vilket innebär att man kan öppna mitt på kroppen och komma åt samtliga kanaler. Jag slammade kanalerna på insidan och murade igen spisen på nytt och sen putsade.
Vet inte om du har samma tur och kan komma åt kanalerna annars kan det vara lurigt att få till lika fin krona osv. Se till att göra fina mallar innan du river den gamla.
Skicka gärna med en bild!
 
Nu får jag skylla på att alla är väl barn i början och det här med olika spisar har jag inte fått kläm på än:surprised: . Skulle man kunna kalla denna rörspis eller öppen rörspis eller.... ja vad?
Den har en lucka nere på sidan och en uppe fram (runda mässing). Ja den är inte i så bra skick:(
 
  • 20071102025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en öppen rörspis...

Vad mycket vackra detaljer som finns kvar i huset ditt, förresten...
 
Jo visst är det kul Anders och ju mer jag lär mig desto mer "hittar" jag.
Men den här spisen blir nog knepig, får läsa lite mer :) om hur man fixar och sköter en sådan.
 
Maria har du några bilder? hade varit kul att se.
 
Får nog återkomma med bilder. Fattar inte hur man gör tyvärr..
Scout, har du ett gammalt hus? Måste väl vara rätt gammalt med en naturstensmurstock. Intressant att sotaren inte klagade på din storkanal, men det har väl kanske att göra med en massa andra saker också.
Kul med gammalt hus ändå!!
 
Anders boken du tipsade om kan bara hålla med, så fina bilder. Man får mycket inspiration.
 
Vårt fritidshus är ett timmerhus från slutet av 1800-talet som jag har renoverat genom åren.
Tyvärr så fanns inte det här forumet när jag övertygades/övertalades att fixa grunden och isolerade golven och jag hade inte så många att rådfråga = det blev en del saker gjorda på ett sätt som jag inte skulle ha gjort idag.
 
aliback: Tror nog att den eldas och sköts som en kakelugn. Det du missar i den typen av ugn är ju att kanalerna inne i ugnen blir mindre (de vänder tidigare än vid sockeln och att man inte lika lätt kan "strypa" till sig en lugn brasa. En positiv sak är ju att man har en öppen, och trevlig brasa. Antar att det finns "sotstenar" vid sidan av rörspisen som man kan ta ur vid sotning av kanalerna (precis som äldre kakelugnar)... Men annars, följ nån av eldningsskolorna som finns som går ut på att man inte eldar sönder ugnarna (finns säkert fler): Stapel- eller vält- metoden... Tror att Gysinge beskriver stapelmetoden, Hidemark fällmetoden...
Stapel: Bygg din egen glestimmerkåk med vedträ på. Isolera grunden med småsplint (luftigt)... Undersök med tändsticka hur eld tar sig i torrt virke...
Fällning: Elda på två lutade vedträn som står mot väggen. Fäll dem när de tagit och lugnat sig och lassa i ved...
Sen är väl metoderna lika, fyll inte på mer. Reglera med spjäll, förslut inte för tidigt...
Sotning finns det nog en utmärkt tråd om...
 
Jag hade inte en aning om att mina varianter att elda fanns som "metoder";)
Men just det här med att reglera med spjället har jag aldrig tyckt om så jag reglerar hellre med mängden bränsle. Jag är lite rädd för dels koloxiden och sen finns ju en risk soteld om man tar för vava att strypa, kanske för mycket. Jag tycker att det är bättre med en förbränning med mer fart även om det går åt mer ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.