jag har försökt att förstå mig på vad som gäller med en friggebod men det är vissa saker som inte är klart för mig så jag tänkte att nån här har möjligen svar

jag undrar vart men mäter höjden då den inte får vara högre än 3m ?

och får man ha en torpargrund eller källare på en friggebod och isåfall får man ha det under hela eller bara under den ytan som är själva boden eller under verandan med ?

sen undrar jag om man får bygga en veranda med tak ovanför då jag hittar både att att taket inte får sticka ut mer än 50cm åt olika håll men sen hittar jag också att man får bygga skärmtak på upp till 15m2 så vad är det som gäller ?

så får man bygga en friggebod med en inbygd uteplats på 15+15kvm ? och får man isåfall också ha en förvaring under hela eller källare utan att behöva söka bygglov ?
 
Hej, det står vad som gäller på boverkets hemsida, tror det är www.boverket.se
Man mäter höjden till nock från ett medelvärde av omgivande marknivå.
Man får inte ha källare utan tillstånd, och taket får max sticka ut 50cm utanför väggarna, är det mindre än så är det YTTERväggarna som räknas som mått (15m^2) dvs t.ex. 3x5 meter
MVH
 
det där är det jag också har läst men sen står det på ett annat ställe att man får bygga skärmtak på upp till 15m2 över uteplast/entre eller liknande och då var tanken ifall det går att kombinera det

och jag vet att det står 3m höjd till nock men det framgår inte nånstans vart man ska mäta ifrån och omgivande mark är det marken vid ytervägg eller är det höjden på marken under eller den höjd som det var innan eller är omgivande mark den nivå som är snitthöjd på en radie på typ 10m från bodens mitt

inget sådant framgår och det var det jag fråga ifall nån kunde ge klarhet i det

för min tanke var om man kan bygga den i en grävd grop eller om man måste bygga ner den so det blir lite sänkt i marken eller om man ska mäta från botten på bygget så kan man inte komma upp i den höjden som ger lite möjligheter för ett loft


det finns inte nått vad jag kan hitta om att man inte får kombinera saker och hur det ska tolkas och hur en del mått ska räknas

så har nån ett klarare svar än det går att läsa sig till på boverkets hemsida för där står det för almänt så det inte ger svar på de sakerna jag undrar över
 
för bör det inte gå att tolka texten som så att man kan sätta på ett skärmtak typ plasttak över uteplatsen som är ansluten till friggeboden ? och isåfall borde de räknas separat och inte att taket tilhör boden så det ska räknas in i arean på boden utan som ett tak över ingången eller över uteplatsen som är i anslutnig till den


eller kan ingen svara på mina frågor om hur man ska tolka saker och ting ?

och när det gäller höjden så tänkte jag att man behöver innemått från golv till tak på 3,5-3,6m och sen tilkommer 2dm både under golv och över tak så det blir ca 4m totalhöjd på bygget och då är det ju en fundering om man kan lägga upp en hög runt boden och det räknas som höjden eller måste man gräva ner hela 1m eller kan man lägga upp en vall mot väggen och det räcker så ?

för nån borde väll kunna svara mig eller är dethär saker ingen stött på ?

med den takhöjden så räkna jag med 2m höjd på golvet och sen 15cm bjälklag och sen blir det 1,4m loft där man kan ha sängar och då bygger de 2dm så blir det 1,2m takhöjd från sängen

men jag tänkte då att man har kök och toa och ett stort rum på botten och två separata sängplatser på loftet eller en sängplats och ett litet föråd
 
Redigerat:
Hur man än tolkar reglerna så kommer du inte kunna byga det du vill.
.3 meter i nockhöjd är från markens snitthöjd. att lägga en vall runt räknas inte.
Att förändra markhöjden på tomten kräver dessutom marklov.
att gräva ner den låter inte heller så begåvat.
altantak på 15kvm gäller väl bara på villan? Svårt att tänka mig att det skulle gå.
Varför söker du inte bygglov för det du uppenbarligen vill bygga?
 
så som du vill bygga måste du ju ha ett bygglov, jag skulle också vilja ha lite högre i tak nu när jag bygger friggebod, jag har sänkt ner min friggebod några cm i marken för att få lite bättre höjd men då pratar vi om några centimeter.

sänker du ner den en halvmeter kommer den ju stå i vatten sen och en vall runt funkar ju inte heller, då är det inte omgivande marknivå för att inte tala om hur det skulle se ut? :confused:

gräver man ner den räknas det nog dessutom som källare

skärmtak gäller antagligen inte för en friggebod då det står klart & tydligt att taket får sticka ut max 50cm utanför YTTERväggen

om du har fler frågor så tycker jag du ska ringa boverket istället för att idiotförklara deras regler/hemsida eller våran (vi som försöker hjälpa dig i denna tråd)'s svar....
 
har precis köpt boken 15 kvm där sådana här frågor togs upp. som alla säger så gäller 0,5 m utskjut från huset. Men det är oklart på var man får lägga 15 kvm. I boken bör man kontakta kommunen för att se hur de tolkar texten.

så här står det i jönköping:
När behövs inte Bygglov?
Anordna skärmtak över uteplatser, altaner eller entréer, som inte är större än 15 m², sammanlagd yta.
 
Har framgått av tidigare likartade inlägg under "bygglov" att skärmtak måste byggas i anslutning till den riktiga byggnaden på tomten för att vara lovfritt. Dvs det får inte vara fristående eller ihopkopplat med en friggebod.

Sedan har jag för mig att det hela blir lite vanskligare om taket råkar binda ihop friggeboden med huset.
 
jag ideotförklarar aldrig någon för jag tycker att vissa brukar göra det mot mig när jag ställer frågor om hur saker ska tolkas i olika saker

och källare borde väll inte ett lite nersänkt golv räknas som för är det inte först när det blir 2/3 under marken som det räknas som källare ?

sen blir drenering en annan femma som kan bli lite jobbit

och det är altså upp till de olika kommunerna hur saker ska tolkaf från boverket för isåfall är det lite svårt i hur man ska tolka reglerna när det ändå är hur de enskilda kommunen ser på det

och tack för svaret om skärmtaket då jag inte hadde sett att det var tvunget att vara till en "riktig" bygnad som den är till och inte en friggebod


till sist så är det ju en helt annan sak om man ska gjuta en platta jämfört med att försöka ha ett träbjälklag i botten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.