Finns det någon som vet hur man bör göra när man ska gräva ned ett eluttag och jordfelsbrytare i mark? Vad går åt för material?

Det alternativet jag kommer på så här på rak hand är ett fundament med en kortare stolpe som man då kan koppla allt i, men det skulle vara trevligare om det fanns någon låsbar låda man kunde sänka ner..

Förslag tages tacksamt emot :D
 
Låda under mark är nog ingen bra ide. Allt under mark blir vattenfyllt förr eller senare om man inte dränerar och underhåller.
 
Håller fullständigt med petersv, mycket olämpligt och svårt att ha uttag i marken, däremot en stolpe av nån typ. Det behöver ju inte vara en rund galvad järnstolpe i ett betongfundament. Min granne har dolt en "låda" i en stenmur, locket är klädd med en stenskiva och är omöjlig att se om man inte vet.
 
stämmer in i kören också. Vatten vill nedåt och finns det då en låda där kommer vattnet att hitta in för eller senare
 
Uttaget kommer bara att användas under vintern, så vatten kommer troligen inte vara ngt problem. (Julgransbelysning) Det mesta av vattnet borde vara fruset då :p
Skarvsladd är inget alternativ utan ett fast uttag med jordfelsbrytare är det som gäller. Har kollat runt och inte hittat ngt som skulle kunna fällas ner, är det någon som vet ngt så länka gärna. Då kan man sen besluta sig för om det blir låda eller en stolpbit i ett fundament som gäller.
 
Glöm låda i marken, det är inte bara vattnet det är även "jordgaser" som på kort tid förstör allt elektriskt dom kommer i kontakt med.
 
Att det är fruset på vindern hjälper inte så mycket. Installationen ligger ju i marken på sommaren också.

Det går förmodligen att bygga en dränerad kassun, i princip en liten källare under mark. Det låter dyrt.
 
Det finns ju små värmeelement att koppla till.. Inte jag som betalar:D
 
Jag skulle titta upp en 2 dm eller så. Kan ju pli en snygg pidestal för en blomma eller varför inte ett solur
 
Grejen är den att det ska sitta mitt i en rondell.. Så det måste även vara vandalsäkert. Har satt 7st spotlight i samma rondell á 4200:-/st som ska palla det mesta men även dem lyckas de ha sönder. (Blåa led-spottar..)

Tänkte om man kunde spåna fram något intressant på detta forum :)
 
lika bra att inte ha nån utsmyckning alls då för det hjälper inte vad som sätts upp så kommer det fördärvas igen när det finns såna typer, kostar oss bara skattepengar. skiter man i allt så kan dom få ha sitt slum omkring sig, som i rinkeby och diverse skitställen. hägna in hela stället vetja så kan dom ta död på sig själva när det inte finns nåt mer att slå sönder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.