Hej!
Är det någon som vet hur värmebaronens 750 tankar är konstruerade.
Jag jämförde deras 500 tank mot 750 tanken
De är båda 760 mm breda och har båda höjden 1650mm.
Djupet skiljer däremot med 760 mot 1065 mm.

Är det möjligtvis en oval tank eller har de fyrkantiga tankar innanför isoleringen?

mvh Simon
 
Hej Simon.
Dom är ovala jag har sett dom tillverkas på ett fabriksbesök.
 
Ok , som jag misstänkte.
Tack för svar!!
Hur står sig aqualuxen jämfört med andra ack.tankar, ex.,strömsnäs rinkaby mm.
vad gäller isolering, kvalitet, funktion?
Alla funderingar och åsikter välkomnas.

mvh Simon
 
Aqualuxen är den bästa isolerinsmässigt annars så monteras det många fler utav strömsnäspannans tankar. Det som avgör är ju om man kan ta reda på värme läckaget. Alltså står tankarna inne i huset så spelar det ju ingen roll om dom är lite sämre isolerade däremot om dom står i ett utrymme som man inte använder med kulvert in till huset så kan isoleringen vara mer avgörande.
 
Värmebaronen är ju inte så bra på att lämna ut info om sina produkter.
Det skulle vara roligt att vet vad för typ av isolering de använder och med vilken tjocklek.

Det enda jag hittat om den är att den klarar boverkets krav.

Någon som vet?

Isoleringen har en rätt stor betydelse för siktningen i tanken så det är viktigt att den är bra.
 
Isoleringen är inte lika viktig som ett bra laddsystem om man ska tala om siktning. Strömnäspannans tankar har en fullgod isolering i det hänseendet även om Baronens tankar är bättre. Jag kommer tyvärr inte ihåg deras tjocklek på isolering men jag är ganska säker på att dom hade en typ av vanlig mineralull. Vill du gärna veta så har jag säkert kvar någon pärm som jag kan slå upp det i.
 
Montörn skrev:
Isoleringen är inte lika viktig som ett bra laddsystem om man ska tala om siktning. Strömnäspannans tankar har en fullgod isolering i det hänseendet även om Baronens tankar är bättre. Jag kommer tyvärr inte ihåg deras tjocklek på isolering men jag är ganska säker på att dom hade en typ av vanlig mineralull. Vill du gärna veta så har jag säkert kvar någon pärm som jag kan slå upp det i.
Vist ett laddpaket ger bra siktning vi laddning av tanken.Men om dålig isolering förstör siktningen när tanken är full laddad så hjälper inte ett laddpaket...

Mineralull är ju en ganska dålig om man jämför mot PUR isoleringen i Strömnäs tankar.
Det behövs ungefär dubbelt så mycket mineralull för att få samma isoleringsvärde som polyuretanskum.

Det skulle betyda att värmebaronens tankar skulle bli rätt stora för sin volym.
Är dom det?
 
500 liters 760x760x1652 mm
750 liters 760x1065x1652 mm

//Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.