Hej!

Har fått tag i en 4m3 tryckluftstank som är tänkt att bli ackumulatortank.

Diam ca 140cm höjd ca 270cm.

Frågan är.. eller frågorna:

A) Hur växla ut varmvatten mest effektivt? 1) kopparslingor på två höjder,eller kanske på tre pga höjden på tanken.Med tillhörande 3st ventiler så att slingorna används en och en, högre upp ju kallare tank!?

2) Plattväxlare, en högst upp eller kanske även en lite över mitten som primärväxlare vid fulladdad tank. Och för vvc...

3)Eller min senaste ide: Två slingor på höjden och en förrådsberedare längst upp för att sist komma åt en stor volym vatten när översta slingan inte kan producera 45-50 gradigt vv..

Jag har både växlare och slingor och en beredare kan fixas.. Allt för att inte göra det enkelt!!!

Vilka mått ska man gå efter vad gäller uttag o muffar?
Finns ju ritningar,men utförandet varierar en hel del!? Vad är idealiskt:confused:

Kanske man borde göra lite mer special när tanken är lite högre än vanliga femhundringar
borde var bättre skiktning vad jag förstår....

PS Har kopparkamrörspiraler a´ ca 3 m med ca 20cm diam, tänkte sätta 4st jämnt fördelade
på samma höjd i tanken x 3 eller tvärtom?? Alltså totalt tolv st...

MEN har även3st växlare som sagt... mig inte veta:rolleyes:
 
Ja jag skulle då lätt kört med en tappvattenautomat. Plocka ur varmt vatten i toppen och skicka in den kalla returen i botten.
Om du har växlare så kan du ju bygga en själv.
 
När grejerna ska användas i kanske 20-30 år ska man eftersträva enkelhet. Om du fördelar dina kopparspiraler jämt, 12 st i serie eller 2 parallellt x 6 i serie (beroende på rördiameter) kommer du att få en fantastisk tank. Sen kan du köra dubbla blandningsventiler om du vill öka skiktningen ytterligare. Men om du inte orkar se över blandningsventilerna regelbundet så kärvar dom ihop och det var bortkastade pengar.

Om en TVA ska funka så bra som i teorin även när man tappar småskvättar eller fyller ett badkar krävs ett bra stysystem. Och underhåll.

Sen är det annat som påverkar skiktningen, vintertid kvittar det nästan hur du bereder varmvatten efter som det är så liten del av energiuttaget. När energiuttaget är lägre däremot:
- Injustering av radiator och golvvärmeflöde
- Isolering, inga oisolerade rör som självcirkulerar får finnas
- Backventil i laddpaketet, både Termovar och Laddomat 21 låter vattnet bakcirkulera...
 
18mm inv och 22mm utv.. Var visst 4,7 m o inte 3,, mycket koppar blir det. På vilket sätt påverkar diam? Och vad är idealisk placering egentligen, räcker det att sätta en runda med slingor längst ned och en längst upp?:confused:


Sen kan du köra dubbla blandningsventiler om du vill öka skiktningen ytterligare. Men om du inte orkar se över blandningsventilerna regelbundet så kärvar dom ihop och det var bortkastade pengar.

Tolkar det som om det smakar mer än det kostar.? Hur ofta ska de ses över, ska de bara motioneras utifrån eller behöver de tas isär o rengöras?


Om en TVA ska funka så bra som i teorin även när man tappar småskvättar eller fyller ett badkar krävs ett bra stysystem. Och underhåll.

Ja jag har förstått det som de är mer känsliga.Men vad är det man behöver trixa med för att sambon ska kunna bli röd i duschen?
Dessutom så verkar de inte klara att värma mer än tio grader under tanktemperaturen vilket väl borde göra tanken mindre effektiv, men har förstås inte hittat uppgifter på hur effektiva kopparslingor är i jämförelse.



Sen är det annat som påverkar skiktningen, vintertid kvittar det nästan hur du bereder varmvatten efter som det är så liten del av energiuttaget. När energiuttaget är lägre däremot:
- Injustering av radiator och golvvärmeflöde
- Isolering, inga oisolerade rör som självcirkulerar får finnas
- Backventil i laddpaketet, både Termovar och Laddomat 21 låter vattnet bakcirkulera...[/QUOTE]

Vad är alternativet,annan typ eller montera en ventil i tillägg?

Verkar som de jag pratat med har just vv eller avsaknaden av det som argument emot vedeldning, huset är varmt men ändå måste det eldas och väntas innan man får vv o kan duscha...
Känns som om det måste finnas en lösning på det problemet, energin finns ju där.
Därför var jag inne på en förrådsberedare med ett antal liter, som endast används när tempen i tanken är runt 45-50grader med förvärmning från slingorna.
När tempen är högre klarar slingorna sig själva.

MEN har ingen egen erfarenhet av eldning med acc system själv! Har ändå, emot nästan all inrådan till slut, bestämt mig att satsa på ved eldning!

Behöver därför all uppmuntran och psykiskt stöd som kan uppbringas för att inte falla för grupptrycket o lägga mig på soffan och räkna varv på elmätaren...:rolleyes:

Har tank o div vv grejer + en kulvertstyrning 3111, skorsten o expkärl.
Köpte förresten 14st 2m3 galvade nätburar med fällbar sida idag:surprised:

Bara själva hjärtat kvar (frågan är bara vilken typ)... ja förutom pannrum, installation, kulvert osv osv :)
 
Tackar tackar:)
 
Staffans2000
I min tank har jag monterat en slinga från botten till toppem med en "frysvärmrvxl" modell: rör fram o åter i veckad aluminium, högst upp. Vanliga 18mmglödgade kopparrör ( 50m) användes.
Med denna konstellation får jag i praktiken ut samma temp på vv. som jag har i tanken.

Min tank är på 2kubik, den ger mig vv. i nio dagar på sommaren och vv + värme i tre till fyra dagar på vintern (litet hus).

Ge inte vika för okunniga Kilenare utan elda med ved så kan du spendera dina insparade tusenlappar på lämpligt etablissemang på storgatan.
 
Staffan2000 skrev:
I min tank har jag monterat en slinga från botten till toppem med en "frysvärmrvxl" modell: rör fram o åter i veckad aluminium, högst upp. Vanliga 18mmglödgade kopparrör ( 50m) användes.
Med denna konstellation får jag i praktiken ut samma temp på vv. som jag har i tanken.

Min tank är på 2kubik, den ger mig vv. i nio dagar på sommaren och vv + värme i tre till fyra dagar på vintern (litet hus).

Ge inte vika för okunniga Kilenare utan elda med ved så kan du spendera dina insparade tusenlappar på lämpligt etablissemang på storgatan.
Hej!!
Väldigt nyfiken på lite mer ingående info om hur "frysvärmeväxlaren är konstruerad/ser ut..
Har en stor förkärlek till lite udda initiativ!!!

Går kopparrören bara upp till specialaren eller kombineras de i toppen?
Antar att du har inte har problem med mängden vv, men har du någon aning om ca liter?

Hur stort hus har du/isolering osv,,, detta var intressant.
Har ju inte så stort jag heller och hyfsat väl isolerat...
 
2an skrev:
Här finns test på acktankar med slinga/beredare o en TVA [länk]
Lite synd bara att det inte framgår vilken typ av slinga det är placering och längd..
Borde ju ha en avsevärd betydelse
 
Staffans2000
Hejsan Wedge73!
Så här ser "Frysvärmeväxlaren" ut. Den är kopplad i serie efter kopparslingan.

Huset/stugan är på sjuttio kvadrat med god isolering på vinden (50cm) men mycket dåligt isolerade väggar.

Varmvattenförbrukningen är i paritet med två friskt duschande personer, samt att även disk och tvättmaskinen går på varmvattnet
 
  • PICT0830.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wedge, jag tror du har hakat upp dig på varmvattnet pga andras dåliga erfarenheter baserade på en liten termos med en enkel slinga. Jag har ritat ett antal tankar mellan 4 till 10 m3 och i dessa satt en beredare på drygt 100 liter i toppen och en utdragen slinga under beredaren. Alla dessa system funkar så bra att det finns inget övrigt att önska avssende varmvatten. Med en 4-m3-tank får du ut 5-6 m3 duschvatten men innan du hunnit duscha så mycket har en del av energin smitit ut...
 
Hur hög är värmeöverföringseffekten på en 120 l beredare??
Jag upplever det som att det inte hinner värmas inne i beredare fast det är 70° i ytter manteln när man spolar större mängder vv..
 
Ganska bra skulle jag tro, har ju inga siffror. Däremot lite praktiska erfarenheter: Vet en kille som har dubbla slingor i tanken och ett stort bubbelbadkar, för att fylla karet med varmt vatten krävs att tanken är het, kallare än runt 60 grader kommer det bara ljummet vatten och han fryser i badet. Nåra sådana problem har jag inte sett med min lösning.

Men är tanken 40 grader i toppen kan man ju inte mer än tömma beredaren. Är det lite varmare däremot kan man tappa mer vatten eftersom slingan under beredaren förvärmer så pass bra.
 
Hmm en kompis som beställde en 750 liters tank från husqvqrna tanksvets med dubbla utdragna slingor på 15 meter där den nedre är 1 meter hög o den övre är 50 cm hög är vv inget problem då tanken är 40° 30 cm från toppen..

När jag störttappar upp mitt vanliga badkar så räcker vv just till att fylla detta då tanken är 70°, Det hinner inte värmas via manteln o det va just det resultatet som blev i testet oxå.. Mer vv ur en tank med slingor men dessa ska vara på 15 meter båda två...
 
Har du en utdragen förvärmningsslinga under beredaren också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.