Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skrev du ett kvitto/avtal i hans företags namn och "tvingade" honom att skriva under?
 
Du skriver: "Märkligt att när kvinnor blir förbannanade anses vi ibland "okontrollerade". Vad kallas det när en man blir arg? Pondus?"

Är du med i FI eller? Lägg ner kopplingar till diskriminering.

Du har totalt ballat ur och har en översittarfason som tydligt är svår för andra människor att hantera. Du är den där kunden ingen företagare vill ha. Du bemöts som du själv förtjänar.

Stackars företagare i Sverige.
 
Jag blir lite kluven till agerandet. I princip så håller jag med Hemmakatten att man skall försöka vara smidig. Men ibland händer det faktiskt att ett rejält (isolerat) raseriutbrott får helt osannolikt bra effekt. Några av mina större triumfer har varit resultat av ganska okontrollerat raseri.

Ex. när jag som ordförande i bostadsrätföreningen i början på 90- talet hotade lämna in en rivningsansökan för alla våra 7 kvarter kulturmärkta hus i Stockholm. Hotet framfördes till Stockholms länsskattedirektör som hade tänkt straffbeskatta vårt stambytesprojekt med 30 miljoner (lång och komplicerad historia, men kontentan var att med skatt och räntebidragsregler så skulle det vara billigare att riva och bygga nytt än att underhålla). 30 minuter efter att jag framfört hotet ringde han tillbaka och meddelade att vi kunde glömma straffskatten. Hotet bara flög ur munnen på mig under samtalet, och jag kände mig ganska dum. men som sagt det hade bättre effekt än vad jag kunde drömma om.
 
Håller med hempularen...kluven till agerandet, tror också att det ibland kan vara bra att vara hård/tuff och önskar att jag själv kunde vara det ibland. Men samtidigt känns det som att man riskerar lägga krokben för sig själv om man gör det för ofta, till slut finns det ingen som vill göra affärer med en. Känns också lite grann som om TS skriver lite för att få en bra historia i bloggen...typ kvällstidningsjournalistik, vilket kanske retar en del.
 
Där vettet tar slut tar nävarna vid brukar jag säga. Dvs blir man förbannad så har motparten lyckats. Dumheter har sagts från båda sidor och utifrån det som skrivits är ingen part således "vinnare".

Trevligt bemötande även då andra gjort fel har för det mesta löst alla mina problem. Räkna till 10 så kommer man långt. Såklart har även mitt tålamod prövats ;)
 
Stackars Jonas!
 
Snailman
Kul skrivet håller jag med om, är säkert lärorikt att läsa för förstagångsbyggare (och även för slarviga bygghandlare - de kan ju tex lära sig att säga till sina färska kunder att de ska kolla beställningslistan bygghandlaren gjort tex, kan ju inte vara så jobbigt för handlaren att säga det till kunden, särskilt om de vet med sig att de är slarviga, så hade det mesta av problemen aldrig uppstått)
 
Mina sympatier ligger helt klart hos Bert och Bromölla Trävaror!

/A
 
Alla affärer skall altid ha två vinnare. Det är bäst i längden. Skriftliga avtal skall också finnas på alla viktiga detaljer som t.ex. vad som skall ingå i en leverans, när det skall levereras och hur det skall betalas. Så jobbar jag själv när jag säljer till andra och så vill jag bli bemött när jag är köpare. Ansvaret finns på båda sidor.

Tyvärr så har jag själv varit med om liknande händelser som trådskaparen, inte alls i samma härad med ändå. Det berodde på att trots att jag mejlade en skriftlig och tydlig beställning fick en felleverans. Det beror säkert på den mänskliga faktorn. Min lokala butik knappar in manuellt i sina system. Deras leverantör kanske gör det samma en gång till. Då är chansen till fel ganska stor (läsa fel + skriva fel * 2). Där kommer köparens ansvar in att verkligen detaljgranska den orderbekräftelse man får. Det är ju trots allt den som skall ha sakerna som vet vad det skall vara. Här tycker jag dock att branschen kan skärpa sig kraftigt och göra mer lättlästa och bättre specificerade texter. Det är för mycket förkortningar och branschtermer som inte alla behärskar.

Jag lider med alla som får stora problem med felleveranser m.m. Men trådskaparen verkar tolka lite för mycket till sin fördel och att våga planera in kran dagen efter en lovad leverans det är att gå ut på tunn is. Jag menar det är inte just-in-time leverans till Volvo vi pratar om.
 
Mailkonversation m.m. på denna blogg är en av anledningar till att jag ibland tycker att det negativa med internet överskuggar det positiva.

Vi har möjlighet att skicka brev som är direkt framme hos mottagaren. Det är bra.
Det är fel att räkna med att någon inte har mer arbete än att sitta och vänta på nästa epost kommer.

Dessutom att hänga ut någons epost konversation är något som jag tycker är tabu. Allra minst i syfte att vara nedlåtande mot den person. Och i detta fall då konversation med företaget inte alls visar på något negativt från deras sida. Bloggaren säger då att något finns där som inte finns.

Sedan gör man väldigt många val i livet. I detta fall så är valet baserat på någon annans (påstodda)löfte. Man har själv valt att låta leveransen av fönstren vara en kritiskt del av bugget. Man har t.ex. valt att tagit dit byggare för att montera dom.
Nu kan man tycka att man skall kunna lita på säljaren. Man kan också tycka att han borde informera om detta visar sig bli fel. Det kan ju som i detta fallet få besvärliga konsekvenser för köparen.

Det är en sak att visa missnöje med att han inte kunde hålla tiderna som han lovat. En annan sak att visa sin besvikelse, över att dels han inte kunde hålla detta och dels över att sitt eget val att ta dit byggare, på detta sätt. Att man blir förbannad och frustrerad kanske inte är så konstigt.

Att visa sig stolt över det, söka bekräftelse, är fel. (Andra får t.o.m. dåligt samvete efteråt.) Allra helst när man inte tar den kritik som kommer från de som läser det man skrivit. Jag exempelvis som läsare ser inte hela bilden, jag måste läsa lite kritiskt mot det du skriver.

Jag log uppgivet åt kommentaren "Hade ni varit lite smidigare, hade "Bert" förmodligen haft lättare att se och hade haft en vilja att rätta till de fel som begåtts." Med tanke på alla de telefonsamtal och mejl jag har fått de senaste dagarna, av andra kunder som haft med den mannen att göra, verkar det inte spela någon roll om man ens vänder ut och in på sig.
Två fel gör inte ett rätt. Har de kunder som är nöjda hört av sig? Det faller sig mer troligt att missnöjda kunder gör sig hörda. Även hade varit mycket bättre att inte gå inte på detaljerna. Så måste man vara beredd på att man blir ifrågasatt. Det finns ingen möjlighet för säljaren att berätta sin version.


Man ställer sig över sitt eget beteende. Det är ok för mig att behandla andra på ett sätt, men inte andra mot mig.

Har gått omkring i garaget hela dagen, i lacknaftaångor, och mellan strykningarna funderat på det här med "okontrollerat, aggressivt beteende", som någon tycker att jag har uppvisat. Ganska grovt, tycker jag, om jag nu ska vara petig.
Intrycket jag får om bloggförfattaren är inte bättre än det intryck som författaren ger av säljaren.


-----------------------

pondus

2) bildl., om egenskap (hos person l. uppträdande l. yttrande o. d.) som yttrar sig ss. en förmåga att ge intryck av kraft l. auktoritet l. myndighet l. värdighet, tyngd.

----
"Märkligt att när kvinnor blir förbannanade anses vi ibland "okontrollerade". Vad kallas det när en man blir arg? Pondus?"

-Okontrollerade.

Pondus är inte en oförmåga att kontrollera sitt humör.
 
Låt oss klargöra några saker:

1. Vi skickade offertförfrågan direkt till SP, medvetna om att vi därefter fick ta leveransen genom en av deras återförsäljare. Men SP räknade på priset. Att vi valde Bertan berodde på att Leena och han var gamla klasskamrater. Därför trodde vi att han gick att lita på.

2. Bertan lovade oss, muntligt, fönsterleverans veckan innan midsommar.

3. Två, tre veckor innan midsommar ringde vi SP för att kolla om detta verkligen stämde – eftersom Bertan bara svävade på svaret när vi frågade – och fick veta att av deras säljare att det var totalt omöjligt, att vi inte skulle ha dem förrän ”någon gång vecka 33-34”. Säljaren, Micke, kunde för sitt liv inte begripa hur Bertan hade kunna lova det. Vi accepterade detta, utan gnäll, men vi blev onekligen aningen chockade.

4. Bertan ringde oss samma dag och sa att HAN hade blivit felinformerad, men att ”Micke på SP har full koll på det här nu och ni har era fönster vecka 33-34”.

5. Vi fick fyra hophäftade papper där det på det översta stod ”Lev v 33”. Eftersom Bertan hela tiden sagt att fönstren kom vecka 33-34, tittade vi inte igenom dem så noga, utan litade på det. Muntliga avtal gäller ju också.

6. Vecka 33 ringde Leena och frågade om fönstren var på väg. Bad Bertan ringa SP och kolla, och fick som svar att inte oroa sig, de skulle komma denna eller nästa vecka. Det var inga problem.

7. Vecka 34, på torsdagen, levererade Bertan våra ytterdörrar, varav en felhängd. När han lastade av sa han till oss tre som stod på gårdsplanen: ”I morgon kommer era fönster, men jag har nog inte tid att köra ut dem förrän på lördag morgon”.

8. Samma eftermiddag var Leena i butiken och kollade på lasyr till fönstren. Hon frågar då Bertans son om han visste något om fönstren. Han gick och hämtade papper, kollade, och svarar: ”De ska vara här vecka 33-34, så då har ni dem i morgon.”

9. På fredagsmorgonen mejlar Leena till SP, för att en sista gång kolla att allt stämmer och får, i vårt tycke, rätt dryga svar. Det drygaste, om han sjuke släkting, lade vi dock aldrig ut på bloggen. För hans egen skull.

10. Senare, samma dag, när Leena ringer Bertan, har han plötsligt aldrig lovat oss några fönster vecka 33 eller 34. Han har ”hela tiden sagt vecka 35”. (Jo, det var därför vi hade beställt kran och folk vecka 34).

11. På måndagen, vecka 35, ringer Bertan son och säger till Leena att de inte tänker leverera några fönster om de inte får betalt i förskott. Vi det laget har vi lagt drygt 150 000 kronor i den butiken, på andra saker vi har handlat till huset. Aldrig i förskott.

12. När Bertan slutligen kom med fönster påstår han att han och hans anställda har räknat dem, tre gånger, och att antalet stämde. Vi behövde inte räkna, tyckte han, för han ljög inte. Ändå saknades ett! Vilket han troligen redan hade fått besked om från SP.

Vad som kanske inte har framgått av bloggen är att vi inte hade haft några problem med att fönstren inte kom förrän vecka 35, 36 eller 37. Om vi bara hade vetat om det!! Det var de ständiga lögnerna vi inte stod ut med. Vi har dessutom papper på leverans vecka 33, men fick ingenting den veckan.

Men visst, vi borde ha kollat underst i pappershögen, på SP:s papper, och BEGRIPIT att ”Leveransvecka från fabrik 0834” innebar att vi inte skulle ha dem förrän….tja, när då? Den enda vi kunde fråga var deras återförsäljare, vilket vi gjorde. Många, många gånger. Och slutligen SP.

Mitt i allt detta kom Bertan med virket som, visade det sig, inte alls var norrlandsvirke som vi uttryckligen hade beställt, utan skog från mellansverige. När vi tog upp detta med honom var det ”Sågverket som hade lurat honom”. Enligt sågverket hade de levererat vad han hade beställt.

Vi är kunder, vi har försökt att hålla koll, till och med mer än vad som kan anses normalt. Ändå lurade han häcken av oss. Vi har varit förbannade, ledsna, besvikna och uppgivna, men nu lägger vi honom bakom oss. Och hoppas att det inte drabbar fler.


Leena och Jonas

Ps. Noteras bör även att när Bertan kom med våra fönster hade han inget kvittensblock med sig!! Därför skrev Leena ett kvitto.
 
Jag känner mig lite dum efter kritiserandet. Men det var inte i försvar för säljaren, menat att ni skulle "tacka och ta emot".
Det jag söker efter ibland kan vara att man är lite mer nyanserad. När man läser så kan det vara svårt att veta hela historien.

Tycker att det erat klargörande är bra.
 
Leena och Jonas har ett projekt. De vet vad de vill, är villiga att betala för det och har inte några större krav utöver det. Visst kvalitet förväntas, men de betalar för den. Rätt antal av beställda artiklar är likaså något man förväntar sig...

Sen att leveranstider kan hänga upp sig är väl inget nytt, men Leena och Jonas har gladeligen firat midsommar utan fönster... och de gnäller inte allt för mycket trots att de inte fick sina fönster förräns nu. Saken är att v 33-34 var utlovat, och detta kontrollerades och lovades om och om igen. Ska man ändå inte tro på det?

Norrlandsträ från mellansverige, måste vara något nytt. Om man uttryckligen beställer och betalar extra för att man vill ha norrlandsträ, då blir man besviken om det visar sig vara trä från mellansverige vid leveransen. Detta trä går ej att behandla så som det var tänkt.

Sen till en del kommentarer:
Stackars Jonas! du som skrev detta har inte sett Jonas blick när han tittar på Leena. Önskar bara att någon sett mig på det sättet... Kärlek!

Någon menade att Leena och Jonas verkade vara stolta över sitt beteende. Snarare uppgivna och ledsna för att det behövt gå så långt. De har försökt att vara smidiga, tålmodiga och förstående men till slut rinner det över. Har för egen del aldrig tidigare upplevt Jonas arg över huvudtaget... Så stolta, nej men det som skrivs är sanningen från deras synvinkel.

Lilla vän! Att mena att Leena gör skillnad på att om hon blir kallad lilla vän eller det faktum att hon kallar en kompis för lilla gubben. Men vad f-n, det är väl en j-vla skillnad!!! Om en försäljare kallar en kvinnlig kund för lilla vän, då är det snudd på trakasseri. Prova inte att kalla mig det, för det kunde snabbt blivit okontrollerat. Men att kalla en vän som man har en relation till för lilla gubben, vad gör det? Är övertygad om att Richard både sett det skrivas om honom och hört det. Och Leena hade respekterat om han bett henne låta bli. Men från en försäljare ska man då aldrig behöva höra något sådant.

Kalla mig vad du vill, om du känner mig. Annars låt bli!

Trassel
 
Vad gäller sakfrågan, hur de har blivit behandlade av leverantören och de missar som denna gjort, råder väl ingen tvekan om att de flesta håller med, och kan sympatisera med, trådskaparen.
 
Visst håller de flesta med trådskaparen. Men det är dock som så att Leena och Jonas har fått ta en del kritik för sitt sätt att hantera situationen.

Sen är en del av det som skrivs onödigt dumt.

Stackars Jonas, ja han har inte fått det han beställt annars har han det bra.

Trassel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.