En tanke som slog mig nu när man läst här på forumet om man ska ha plast eller ej i äldre hus och oftast upprepas samma sak dvs undvik diffusionspapp, plast i äldre hus speciellt timmerhus som "andas".


Hur blir det då med timmret, isoleringsförmågan om man ska ha ångtäta väggar och golv med våtrumsmatta?, klart man ska undvika att ha badrum längs ytterväggar om man KAN men i hur många fall funkar det rent praktist, oavsett så kommer man ju inte ifrån trossbotten då?


En annan fråga när man ändå är i farten..


Har ändrat plats både höjdmässigt pga mindre fönster än tidigare samt åt sidan en aning pga ny innervägg.

Ska eller bör man ha plast längs regelramen på insidan innan väggbeklädning, alltså bara där man har isolerat igen inte på timmret?

Storleken på "hålet" är ca 50cm * 130 högt som är vid sidan av det nya fönstret + en snutt på 40 djupt * 80cm brett under,

Har använt mig av roxulls 120mm och vet ej om man törs lägga på mer, hade helst av allt velat haft linullsisolering i skivor så hade man inte behövt gruva sig men det handlade om så små mängder samt så finns det inte att tillgå här så det fick bli mineralull..

I övrigt så är det utifrån sett uppbyggt så här spontad panel(med dimensioner som inte finns) regling(luftspalt) 5cm mineralull med svart papp på bägge sidor, liggande timmer ca 14cm samt tretex på insidan(bortagen nu).

Inte särskilt mycket isolering dessvärre och kommer inte att tilläggsisolera invändigt utan satsa mer på att dreva om glipor så gott det går, kanske bör man ha en fiberskiva som täcker mot timmret innan man beklär väggen med gips el. annan skiva.


Ett steg framåt och 5 bakåt eller hur är det man brukar säga ;)
 
Skippa plasten i hålet, den kommer inte göra någon skillnad.

Ang Plastmatta mot yttervägg. Du måste ha det, får du fukt skador så får ditt försäkringsbolag åtgärda.
Ok kankse inte det bästa påståendet.

Men jag tvivlar på att det är någon fara att man har det tätt mot en del av ytterväggen inte änns halva väggen är nog någon fara.
Det du inte ska göra är att först plasta & sedan bygga badrum med tätsikt. Dvs 2 täta lager, kommer det fukt i mellan kan det inte ta vägen någonstanns.
 
Ok, då kör jag vidare enligt planerna :)

Tackar för upplysningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.