Hej alla byggare :)

Som ny här i forumet tänkte jag kort presentera mig...
Jag heter Anders och bor i en hyreslägenhet (begränsar möjligheterna kraftigt...) i Upplands-Väsby. Det är en 2:a som ser ut som ett radhus och jag bor på nedre botten av totalt 2 våningar. El betalr jag själv men värme ingår i hyran. Från vardagsrummet kommer man ut till en inglasad balkong (161x269) samt vidare till uteplatsen.

Nu till mitt lilla projekt....

Jag är rätt blomintresserad och har ett antal ute på uteplatsen. På vintern däremot så tar jag in dem i balkongen som jag isolerar glassidorna med bubbelplast som är tänkt för växthus. Det har fungerat hyffsat och med vardagsrumsdörren öppen på natten så har jag lyckats hålla frosten borta. Oftast brukar det vara 5-15 grader. Riktigt kalla dagar är dock svåra. Som komplement har jag varigt tvungen att ställa in en kupévärmare....

Jag har nu tänkt att försöka isolera golvet (betong), taket (betong, balkonggolv för grannen ovanför) och den uteväggen (tunna plankor och spånskiva) som inte har fönster på sig. Jag skulle gärna få förslag på lösningar. Men tyvärr så väger pengarna rätt tungt. Min idé är att jag skall lägga cellplast 30mm (s80/plus eller om det behövs för stabiliteten extra) och sedan en skiva av playwood form (formplyfa?) ovanpå. I taket och på väggen samt längst ner av fönsterväggen (metall) tänkte jag ha cellplast av 20mm.

Hur låter detta? Om ni inte redan har förstått det så är jag ingen byggherre;) Men jag gör så gott som jag kan.

Anders
 
Ingen som har några kommentarer och tips?

Anders
 
Låter som om du har ganska bra idér om hur du ska göra. Dock naktdelen med Formplyfa är att den kan bli ganska hal. Dock så tål den ju fukt ypperligt.

Kanske OSB funkar bättre? den är inte lika hal, men tål en del fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.