Vadensjö ligger 6,5km utanför Landskrona.. Det rä där dom tillverkar Taco bröden du brukar knapra på på fredakvällarna till en god dricka.
 
;)

Mmmmm ... men det är ju drickan jag vill åt.
 
Cripp skrev:
;)

Mmmmm ... men det är ju drickan jag vill åt.
hahahahaha
 
Cripp skrev:
105 000:- + 80.000:- (vad är dessa 80 papp för kostnad?)
Det är vad säljaren tar för att fixa plattan.
För det är inte så som Benny skriver att den ingår i SX-paketet. Isolering o så ingår, men endast kantbalkarna till grunden ingår i de 105,000:-.
Sedan får du själv stå för fyllnad och gjutning. Gör du denna biten själv kommer du nog undan med 20,000:- men vår säljare begäarde 80,000:-.

Så Benny, denna biten ingår i det där extra kontraktet du skrev med säljaren, och du ser vad han har tagit för det genom att titta på kostnadskalkylen som du fått under rubriken Sidobyggnader i kolumnen som heter Annat anbud/avtal.

Efter som dy bygger i landskrona antar jag att du har en kostnad där på runt 80,000:-. Detta är vad du betalat för ca 20 ton fyllnad (ca pris 3000:) och ca 8kubik betong (ca pris 8000:) och arbetet att fixa detta (ca pris 10,000:). Ca. priserna  är en väldigt grov uppskattning tagna från minnet (som sviker ibland) men ger en fingervisning i alla fall. Hittar inte mina gamml beräkningar just nu nämligen.
 
Strixx:

Okej då vet jag vad dina 80K står för.
Vår markkille (samma som gör grunden och de markarbeten) gav mig ett anbud på garagegolvsarbetet (gjutning, avlopp, dränering mm) för 26 000:- inkl moms. Känns inte svindyrt direkt, men vad vet jag :-X
 
Jag har inte skrivit nått extra kontrakt med säljaren till garaget eller nått annat för den delen. Min info är direkt från säljaren. Som han sa, "det ingår eftersom ni har valt detta paket". Har aldrig under vår planering av husköp, skrivande av kontrakt eller nått annat nånsin nämnt eller haft detta i tanke. Första gången jag fråga honom om just detta var nu med anledning av tråden.

Vad det kostar att fixa det själva intresserar inte mig. Jag vet att man kan bygga allt billigare själv men vi har valt att få det gjort direkt även om det kostar lite extra.
 
Det absolut billigaste blir ju att slå upp ett partytält.
Lätt att flytta bilen därifrån och dra dit taco bordet också ... sen är det bara sprätta upp drickan och fira.
 
Cripp skrev:
Det absolut billigaste blir ju att slå upp ett partytält.
Lätt att flytta bilen därifrån och dra dit taco bordet också ... sen är det bara sprätta upp drickan och fira.
Ja glöm inte förankra de bara om de skulle blåsa upp till storm :)
 
Benny_o_Lina skrev:
Jag har inte skrivit nått extra kontrakt med säljaren till garaget eller nått annat för den delen. Min info är direkt från säljaren. Som han sa, "det ingår eftersom ni har valt detta paket".
Paketet han syftar till är inte SX-modellen, utan till att du tagits hans markentreprenad. Och visst måste du skrivit ett kontrakt med honom om markentreprenaden. Någon fixar ju uppenbart detta åt dig, och det är inte Älvsbyhus, det är säker som amen i kyrkan.

Det är det kontraktet jag syftar på är det där står att han fixa ev. kran till dig, container för byggsopor osv.
Sedan har du skrivit på ett separat med Älvsbyhus på själva huset och som ingår där.

Av egen erfarenehet vet jag att säljarna är väldigt dåliga på att informera om detta. Vilket igentligen får anses som ett klart lagbrott.

Sen var det som allmän information jag berättade om vad priset ute på den "fria" marknaden för detta jobb, och inte i riktat mot dig Benny. Det är ju det forumet är till för, att dela erfarenheter.

Jag tycker det är väldigt viktigt att alla verkligen får reda på hur det ligger till, och att man skiljer på de olika delarna i kontraktet. Själv har jag sparat minst 300,000:- på att låta en anna firma ta hand om markentreprenade i stället för säljarens firma. Och det är inte lite pengar det.
 
Strixx skrev:
Paketet han syftar till är inte SX-modellen, utan till att du tagits hans markentreprenad. Och visst måste du skrivit ett kontrakt med honom om markentreprenaden. Någon fixar ju uppenbart detta åt dig, och det är inte Älvsbyhus, det är säker som amen i kyrkan.
Det är det kontraktet jag syftar på är det där står att han fixa ev. kran till dig, container för byggsopor osv.
Sedan har du skrivit på ett separat med Älvsbyhus på själva huset och som ingår där.
Jaja, nu e jag mä på va du menar.. Jo det du nämner är med i det så kallat byggservicepaketet. Där igår hantlangning och diverse kul saker som spikning av lister o sånt. Arbetsbod o container o kran mm.mm.

Vår säljare är superbra. Det går att ringa honom när som helst och dom svarar alltid på telefon.
 
Att din säljare är bra tvivlar jag inte på. Vad jag är kritisk mot är att dom är väldigt dåliga på att informera om vad det är du som kund köper.

Byggservicepaktet ingår i SX-modellerna och det är där spikning av lister, byggbod och hantlangning ingår. Inget mer. Detta tillhandahåll Älvsbyhus.

Sen har du ett kontrakt till med din säljare, som inte har något med Älvsbyhus att göra. Det där du köpt tjänster som tex kaklingi hall och ovan diskbänk, mobilkran, container, planschaktning, stuprör, VA och grovplanering 3 meter runt huset. Detta faller igentligen på dig som kund enligt Älvsbyhus instruktioner. Detta "paket" har du betalat runt 350,000:- för. Här har du en möjlighet att köpa de arbeten som behövs till garageplattan också, som inte Älvbyhus kan fixa. För detta ville vår säljare ha 80,000:-

Jag vill inte på något sätt klanka ner på dig Benny, det hoppas jag du förstår, utan det är din säljare som inte har informerat dig tillräckligt bra. Dom har en förmåga att låta sakerna flyta ihop, så att du som kund ska få svårare att kontrollera att det är själiga priser du betalar.
 
Strixx:

Du har rätt, men siffrorna på det "övriga" varierar mycket beroende på var du bygger i Sverige.

Du kan inte generellt säga att det där övriga ksotar 350.000:- för så är det inte.
Jag skall skriva in mina siffror när jag kommer hem om det är av intresse.
 
Cripp skrev:
Strixx:

Du har rätt, men siffrorna på det "övriga" varierar mycket beroende på var du bygger i Sverige.

Du kan inte generellt säga att det där övriga ksotar 350.000:- för så är det inte.
Jag skall skriva in mina siffror när jag kommer hem om det är av intresse.
Ja tycker jag med, det varierar mycket, ibland väldigt mycket beroende på vilket kontor man väljer att köpa sitt hus från. Av erfarenhet vet jag att det är väldigt stora skillnader mellan helsingborg och malmö kontoret.. fast det är samma företag dom arbetar för och samma hus dom säljer.

Cripp -->> Var ska ni bygga erat hus?

Nä förstår dig Strixx, jag tar inget personligt :)
 
Vi bygger i Norrbotten, Boden, ett stenkast ifrån Älvsbyn.

 
Vi har fått kalkylerna på 2 ä-hus igår, och i garagemodell V21 som e vidbyggt är det inget golv, det får man gjuta själv, och en kompis hade ett lodur med ett likadant garage, var samma där. Garaget står på kantbalkar och själva golvet får man gjuta dit själv efteråt.
Vill man ha billiga garagestommar kan man kolla på www.lovangersbygg.se Allt utom grund, isolering och takplåt ingår. gjut plattan efter måtten, och vänta på garaget sedan släng upp det på en helg. En kompis till mig har gjort det smidiga 120 cm sektioner är det byggt av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.