Hej,

Har rivit väggar och dyligt i mitt badrum för att bygga nytt med kakel som slutresultat. Har som många andra läst och funderat kring alla regler...men har stött på ett problem.

Huset är från 1929 och rejält byggt kan man säga...innerväggarna i badrummet är av stående plank. Om jag ska göra rätt enligt konstens alla regler så måste jag regla upp mot plankväggen för att sen sätta godkänd skiva, tätskickt osv... Men då blir det liksom inget kvar av mitt badrum?

Är det någon som kan ge mig råd i hur jag ska bygga för att få så lite spill som möjligt...och samtidgt få det godkänt...

Tack
jon:confused:
 
Om väggarna är släta kan du skruva skivorna direkt i planket. Om de inte är släta, hyvla lite, du kommer ju få en anläggning bak på skivorna som antagligen överstiger de cc30 som motsvaras av reglar.
 
Tack, det låter vettigt!
Hörde också att plankväggar i äldre hus är undantag till reglerna (BBV). Man får inte bygga nya, men om de är där så behöver man inte ersätta dom med reglar. Stämmer det?

J
 
Stämmer bra, det vore ju ett ofattbart sjukt ingrepp att tex byta ut bärande plankväggar mot någon reglad historia bara för att ett nytt badrum skulle vätta mot en vägg...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.