T
Är novis på området ventilation och vill ställa en fråga ang självdrag. Vi har ingen luft nu på sommaren på vår övervåning i sutteränghus byggt-68 och undrar hur man kan åtgärda det?
 
En PAX fläkt... Blir ju dock inte självdrag då.
 
T
gadu^ skrev:
En PAX fläkt... Blir ju dock inte självdrag då.
Vad innebär en Pax fläkt?Kostnad för denna?
 
T
Kan som sagt inget om ventilation då vi är nyinflyttade i hus.
 
Jag låter badrumsfläkten som sitter på övervåningen gå på nätterna.
 
T
Vi har ingen fläkt i badrummet på övervåningen, endast i badrummet på sutterängplan.

Kan man installera en Pax fläkt själv eller måste man ha en installatör till det?
Räcker det att isåfall installera en pax fläkt i ytterväggen på övervåningen då vi har ganska öppen planlösning där (förutom då de 2 sovrummen som finns där)
 
Som jag har fattat det så skall man ta ut luft ut badrum,Toalett,kök.
Om du har en frånluftskanal i badrummet på övervånigen? och sätter en pax fläkt i väggen utanför så kan det ju hända att du suger ut luft från toan vilket kan vara otrevligt ibland.
Men har du ingen kanal på toan så skall det väl fungera.
 
Tilluftsventiler i sov- och vardagsrum är väl inte heller fel.
 
T
Andreas_Hansson skrev:
Som jag har fattat det så skall man ta ut luft ut badrum,Toalett,kök.
Om du har en frånluftskanal i badrummet på övervånigen? och sätter en pax fläkt i väggen utanför så kan det ju hända att du suger ut luft från toan vilket kan vara otrevligt ibland.
Men har du ingen kanal på toan så skall det väl fungera.
Vi har någon typ av kanal i taket i badrummet på övreplan, ser ut som en vanlig standard ventil.
Kan som sagt inget om ventilation så jag vet inte vad det är för någon vi har i badrummet på övre plan, men det badrummet är orginal från -68 så jag förmodar att det är vad som var standard på den tiden.
 
Har ni någon skorsten som ni eldar i, med tanke på självdragsfunktionen?
 
T
GoForIt skrev:
Har ni någon skorsten som ni eldar i, med tanke på självdragsfunktionen?
Idag använder vi inte skorstenen men vi kommer göra det inom en snar framtid då vi skall installera pelletsbrännare för uppvärmning av huset samt även en braskamin för trivselfaktorn.
 
tinajade skrev:
Vi har någon typ av kanal i taket i badrummet på övreplan, ser ut som en vanlig standard ventil.
Kan som sagt inget om ventilation så jag vet inte vad det är för någon vi har i badrummet på övre plan, men det badrummet är orginal från -68 så jag förmodar att det är vad som var standard på den tiden.
Vårt hus hade likadan (ofungerande) ventilation som er när vi flyttade in. Det kallas självdrag men består endast av frånluftskanaler från badrummen och ingen tilluft.

Vad vi gjorde ganska snart när vi flyttade in var att sätta PAX-fläktar i ventilationskanalerna i badrummen, kompletterat med spaltventiler i fönstren i sovrummen. Det finns även billigare varianter på frånluftsfläktar på Clas Ohlson. Vi satte in fläktar med fuktstyrning, kompletterat med tidsstyrning respektive manuell styrning. Luften i huset blev mycket fräschare. Den här typen av ventilation kallas mekanisk frånluftsventilation.

Som någon skrivit här tidigare: Frånluft tas alltid från badrum, tvättstuga och kök. Tilluft tas lämpligen i sovrum, men aldrig i badrum, tvättstuga, kök. Helt enkelt för att man vill ha bort fukt och os från dessa rum.

Elen till fläkten bör dras av behörig elektriker men jag (som är helt rookie) gjorde det själv. Det var faktiskt krångligare än jag trodde och såhär i efterhand skulle jag nog ha tagit in elektriker istället.

Nyligen har vi istället satt in en frånluftsvärmepump för att slippa värma kråkorna med frånluften. Ska bli spännande att se om vi sparar något.
 
tinajade skrev:
Idag använder vi inte skorstenen men vi kommer göra det inom en snar framtid då vi skall installera pelletsbrännare för uppvärmning av huset samt även en braskamin för trivselfaktorn.
Klok idé!
Det kommer även att påverka ventilationen, men det är rätt väg som torke1 är inne på med fuktstyrd utdragsfläkt i badrum och tvättstuga.

Ett annat tips är en liten avfuktare (som finns för under 1000-lappen).
De uträttar underverk. I synnerhet i källarmiljöer.
 
T
Nu skulle vi i och för sig behöva en avfuktare i källaren pga att det är fuktigare där nere än på övervåningen, men vad har det egentligen med att göra för ventilationen på övervåningen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.