Hej,

Bakgrunden är den att jag har börjat renovera vårt gamla badrum i en funkiskåk från mitten av 30-talet. Jag har rivit ut hela det gamla badrummet eftersom vi fick en läcka i avloppstammen, ett helt projekt i sig det därmed att riva.

Efter att läst i forumet både framlänges och baklänges, så har jag fortfarande funderingar kring hur göra med c-c avstånd för träbjälklag. Jag har mätt nuvarande c-c avstånd och det varierar mellan 615 mm till 655 mm, se bifogad skiss. Bjälkarna har dimensionen 75x220 så de verkar vara rejäla doningar.



Jag har följande ide:
Att bygga på varje bjälke med en 45x120 regel liggande ovanpå den befintliga bjälken, vilket borde göra att lasten tas upp av den underliggande bjälken. Jag har tänkt att göra så på alla bjälkar utom de tre sista där jag kompletterar med en regel parallellt samt en regel liggande ovanpå där också.

Ovanpå detta tänker jag lägga glespanel för vattenburen golvvärme och ovanpå det så blir det golvspån "den gröna sorten" samt flytspackel först ett 12mm skikt sedan ett fallbyggande skikt.

Tack på förhand för Era synpunkter.

/Djordano :)
 
Redigerat:
hejsan,

Jag är ny påforumet här och forum överhuvudtaget, så min tråd blev kanskelite krånglig. Men kort och gott så undrar jag omjag måste komplettera med golvreglar eller om det räcker att göra debefintliga lite bredare med hjälp av en liggande regel ovanpå i lämplig dimension, jag har cc avstånd på reglarna mellan 615 till 655 mm. Om det går att göra på detta sättet så spar jag en hel del tid och mtrl.

Hoppas det blev lite förståeligare nu :p

/djordano ;)
 
Hej Igen,

Efter att sökt runt lite på forumet så hittar jag inte så väldigt många svar på min fundering. En följdfråga som dök upp är vilken typ av golvspån får man använda, kan det vara den vanliga typen som går att köpa på Byggmax eller måste det vara den gröna fuktokänsliga?

Jag kommer att lägga vattenburen golvvärme i badrummet i glespanel.

/Djordano :confused:
 
Om du ska lägga klinker så måste du nästan regla upp till cc30. Finns även möjlighet att armera en "spackelkaka" och på så sätt uppnå tillräcklig bärighet.

Att gjuta in golvvärmen är att rekommendera för värmespridningens skull.

Dvs skulle jag göra det hela skulle jag spackla en kaka tjock nog enligt tillverkaren (kolla med dem det är gratis kostar lokalsamtal typ) med ingjuten golvvärmeslang av den dimension du avser ha. Glöm inte att säga vilken yta du har i rummet så kan de säga om du behöver armera och regla upp eller ej.

Fukttåliga rekommenderas om du ska spackla rätt på dem, även om man primar så suger ju vanliga spån till sig fukten i stor grad.
 
Tack för svaret, det blir till att regla upp till cc 300, att öka spckelkakan är inte att tänka på, den blir tjock somdet är.

/Djordano
 
Det jag menar är att du måste följa tillverkarens rekommendationer. Antigen står det i bruksen eller så ringer man och frågar. Skulle tippa på minimum 15mm och sen fall på det.
 
Tackar, jag avser att lägga PE-X rören i glesplen somjag spikar på golvbjälkarna och ovanpå det golvspån och flytspackel.

/D;jordano
 
Inget vidare med spånet & spacklet ovanpå slangarna, det blir lite mycket för värmen att leta sig igenom. Av vilka orsaker vill du inte spackla in tex en 12mm slang?
 
Har bara tittat på LK rekomenderade installationsprinciper, vad skulle det behövas för tjocklek på spacklet om jag lägger 12mm PE-X i stället, får väl förmodligen lägga tätare än cc 200 mellan slingorna.

/Djordano
 
12mm slang läggs, om jag inte minns fel, kolla på Uponors hemsida, ca cc 12-13cm. Att bunta fast det i armeringsjärnet varannan ruta blev ok och inom spec för mig.

Tjockleken på spacklet bestämmer spackeltillverkaren. Det brukar vara minst 10mm ovan rören. Rörtillverkarna brukar vilja ha minst 15mm ovan rören, inkl tätskikt, fix & klinker för värmefördelningens skull. Kolla med spackeltillverkaren! Sen får du räkna bakåt från fallet, kanske en 13mm förhöjningsring kring brunnen, 20 cm från brunnen till den höjd över slangarna som tillverkaren specar, vidare genom rummet med fall enligt BBK om du vill göra enligt "reglerna".
 
MEanr du att du skall lägga reglar på tvären ovanpå de befintliga?

Blir det inte golvet onödigt högt då?

Om du lägger en spånskiva på de befintliga bjälkarna, och sedan flyspackel minst 15mm så blir det styvt nog. Detta fanns beskrivet i de tidigare reglerna från BKR, men verkar vara borttaget i de nya reglerna. Jag tror att det mer handlar om att de renodlat reglerna till att vara just regler, än att det skulle vara problem med konstruktionen. Det finns en begränsning, spännvidden på bjälkarna får inte vara mer 4,x m (glömt vad x var) . Men på din ritning ser det ut som spännvidden snarare ligger på ca 2m.

Spackeltjockleken bör troligen vara mer än 15mm när du gjuter in slingor.

Om du väljer att sätta spårade skivor och slingor i spåren så har det framgått av en tidigare tråd här (rätt/fel, kolla med spackeltillverkaren) att man kan gå upp till 30mm spackel, så räknas spackelkakan som självbärande. De spårade skivorna har inte samma hållfasthet som normala.
 
Hejsan,

tack för uppslagen, när det gäller höjd så har jag att ta av då jag bilat bort ett gammalt drygt 10 cm tjockt betonggolv och tagit bort sponten somlåg under somvar drygt 3 cm tjock, sedan kan jag ta 10 cm av takhöjden omdet skulle behövas hade c:a 2,60 i tak höj innan.

Skall ta mig en ordentlig funderera i helgen hur jag skall göra med golvet. kan vara en bra ide att lägga slingorna ovan spånet, då jag efter att ha installerat VP kör låg temp system, tog mig omaket att byta alla raddar och dimma om dem, men det är en helt annan femma det.

/Djordano
 
Man bör helst inte köra GV och radiatorer på samma slinga vad jag förstått och själv lydit ;)

Tänk också på att skivor ofta är 2500mm i längd så det kan vara smidigt att hålla sig under det om man behöver de dyra skivorna.

Sen kostar ju vändskivorna och spårskivorna en del också bättre då att lägga denna summan på spacklet och få en bättre funktion.
 
Ja om inte höjd är något problem så behöver man ju inte strula med spårade skivor.

Att köra GV och radiator på samma är väl inget problem om man kopplar in GV via shuntgrupp (den får inte bli för varm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.