Vad ligger Anebyhus på i för pris (utan tomt)? Vilket hus har ni byggt och vad har det kostat (på ett ungefär)?
Tacksam, för svar! :)
 
JD skrev:
Jorå, inflyttade sedan 1½ år. Efter detta husbygge så har man ju vissa erfarenheter av vad det innebär med delad entreprenad, mm. Dock så skall man inte klaga för mycket då vi på det hela taget är nöjda. Det handlade om lite småskador som snickare och elektriker hann med att göra efter att målaren var färdig, plus taskig finish på nåt ställe.

Under vårt bygge gjordes det vissa ändringar av deras organisation, det kom in en extern byggledare som tog över ansvar från försäljaren och och snickaren som tidigare hade samordningsansvaret för övriga hantverkare. Jag tror att det är bättre med de senare byggen där byggledaren har fått vara med från början.

Hade ni någon projekt ledare under tiden erat bygge pågick eller fick ni kontakta "arbetarna" (snickarna) själva?
 
halle skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i ett ANEBYHUS, platåvägen och är väldigt nöjd!
Vi valde hela huset i cederträ- kan varmt rekommenderas.

Detta är mitt tredje nybygge, och en sak är säker ANEBYHUS är klassen bättre i konstruktion än det mesta!

Om ngn. är intresserad delar jag gärna med mig av erfarenheter.

Hej halle
vi planerar ett bygge från anebyhus, och skulle vara väldigt tacksam om även du kunde dela med dig lite av dina erfarenheter från dem Vi är inte det minsta kunniga vad det gäller nybygge.
 
Bygger ett Aneby Askgatan .Har själv en massa hantverkare runt mig och därför har vi gjort allt nästan allt själv.i .Pris ca 1.8 miljoner med förlängt vardagsrum,bomerangtak,garage och tegel,ekkök,skjutglasfönster,extra isolering i platta och board i vägg.Då är det stomrest med platta på mark.Allt annat har vi själv fixat
 
sandyy skrev:
Hade ni någon projekt ledare under tiden erat bygge pågick eller fick ni kontakta "arbetarna" (snickarna) själva?
Första tiden skötte försäljaren kontakterna och snickaren hade samordningsansvaret för hantverkarna, men sedan kom som tidigare nämnt en byggledare in och skötte detta. Byggledaren tillkom pga. att försäljaren hade bättre koll på försäljning än på byggledning.
 
Andreas_Hansson skrev:
[länk] :confused:
[/QUOTE

Dessa problem som de uppger stämmer på ett ungefär överens med ett annat par som byggt ett hus i stockholm.
 
Trist fall. Men något jag reagerar på är följande:

"- Vi köpte huset på totalentreprenad eftersom vi själva inte kan något om husbygge.
I stället handlade det om två kontrakt, en för materialsatsen och en för entreprenaden.

Samordningsansvaret skrevs över på en person i en byggfirma som plötsligt hoppade av. "


Vilka krav kan man ställa på köparna? Bör man inte reagera på om det är två kontrakt man skriver under? Och varför vänder man sig till Anebyhus när det verkar som om det är samordningsansvaret som inte funkat? Men visst kan man tycka att Anebyhus borde ha bättre koll på sina säljare som (troligtvis) rekommenderat entreprenörerna, samt att Anebyhus borde besvara brev ifrån missnöjda kunder.
 
sandyy skrev:
Hej halle
vi planerar ett bygge från anebyhus, och skulle vara väldigt tacksam om även du kunde dela med dig lite av dina erfarenheter från dem Vi är inte det minsta kunniga vad det gäller nybygge.


Hej!

Jag har byggt tre hus, en lösvirkeskåk från Onsalavillan, ett Lappli-hus, och nu ett Platåvägen från ANEBYHUS.
Vad vill har mer info om? För övrigt kan jag varmt rekommendera Cedeträ som fasadmaterial, bifogar bilder(hoppas att de kommer med)

Mvh
Halle
 
  • DSC00031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pepparkaka skrev:
Trist fall. Men något jag reagerar på är följande:

"- Vi köpte huset på totalentreprenad eftersom vi själva inte kan något om husbygge.
I stället handlade det om två kontrakt, en för materialsatsen och en för entreprenaden.

Samordningsansvaret skrevs över på en person i en byggfirma som plötsligt hoppade av. "


Vilka krav kan man ställa på köparna? Bör man inte reagera på om det är två kontrakt man skriver under? Och varför vänder man sig till Anebyhus när det verkar som om det är samordningsansvaret som inte funkat? Men visst kan man tycka att Anebyhus borde ha bättre koll på sina säljare som (troligtvis) rekommenderat entreprenörerna, samt att Anebyhus borde besvara brev ifrån missnöjda kunder.
Hej, det var vårt bygge det stod om. Litet förtydligande: det står lite otydligt i artikeln, vi ville ha och blev av säljaren lovade att det skulle röra sig om två kontrakt. På byggsamrådet(!) blev vi informerade av kommun-folket - inte av säljaren - att det nu rörde sig om delad entreprenad! Det kom ju som en chock men eftersom det fanns en byggledare för hela området (12 villor totalt) tyckte de sakkunniga att vi inte behövde oroa oss, rent praktiskt sett skulle ju byggledaren ta ansvar för hela entreprenaden. Men sedan försvann helt plötsligt byggledaren vi genom säljarens försorg skrivit avtal med UTAN att säljaren infomerade oss - så helt plötsligt stod vi där med delad entreprenad, utan samordnare, utan entreprenörer för alla jobben och utan tid att sätta oss in i alla lagar, regler o detaljer vi redan från början gjort klart för säljaren att vi inte hade kompetens för.

Att sedan många tycker att man då inte ska bygga hus har jag full förståelse för, men ni måste förstå att vi anser att vi avtalat om att köpa ett inflyttningsklart hus! Jag har kollat upp flera olika andra områden där man smäller upp flera hus på en gång, och det är inte alls ovanligt att man skriver just två kontrakt, väljer kakel o tapeter o flyttar in...
 
Jag har raderat inlägg här med starka åsikter som inte är underbyggda med fakta.
 
Någon som vet grundpriset för Anebyhus Klosterliden o Ekliden?
Ingår parkett/kakel/klinkers som standard?
 
sandyy skrev:
Andreas_Hansson skrev:
[länk] :confused:
[/QUOTE

Dessa problem som de uppger stämmer på ett ungefär överens med ett annat par som byggt ett hus i stockholm.
Jag är också tyvärr en av de som sällar mig till den skaran. Bygger också i sthlm. Dock så ligger problemen för mig hos säljaren, hur Anebyhus kommer att hantera det får vi se framöver.

Den som önskar veta vad det är som vi har problem med, får gärna skicka ett PM, eftersom jag idagsläget inte vill gå ut publikt med detta innan Anebyhus fått en rättvis chans att bemöta min kritik.
 
Denna berättelse är konkret och byggd på fakta och är en varnigssignal till alla som har tänkt bygga Anebyhus:

Vi har blivit fruktansvärt illa behandlade och vi har blivit lurade på pengar. Hela byggprojektet har varit en mardröm där folk har ljugit fram och tillbaks och vänt kappan efter vinden.
Agenten/Säljaren på husknuten i Göteborg var väldigt trevlig till en början men när vi hade skrivit på kontraktet blev allt det omvända...

Vårat markarbete var kalkylerat till 150 000SEK. "Ni har haft otroligt flyt. Det var en fantastisk tomt, det är en chans på 100 att man får en sådan och det är nästan bara att sätta dit huset" sades det. De trodde nästan det kunde bli billigare än så.
Hoppfullt !?
Det slutade på 312 500!!! Alltså drygt 100% dyrare.
De missade att tomten lutade 1 meter från ena sidan till den andra trots att vi beordrade dem att var väldigt nogranna för att få rätt pris och en så nära 100%ig kalkyl som möjligt. Efter mycket tjat från min sida gick Anebyhus med på en kreditering på drygt 80 000SEK. Nu har det gått ett halvår och jag har inte sett skymten av dessa pengar.
Säljaren säger att han reglerat det i entreprenaden vilket är en fullständig lögn. Entreprenaden är ett annat avtal och han har inte med det att göra. Han har försökt att få entreprenören att ljuga ihop det samma men inte lyckats. (Detta har entreprenören berättat för mig). Säljaren har istället manipulerat med våran kalkyl så att det skall se ut som det stämmer men det han har gjort är att flytta på lite siffror fram och tillbaks.
Anebyhus VD har tidigare skrivit ett brev till mig och lovat en kreditering på dessa pengar. Nu vill han inte lägga sig i och menar på att jag och säljaren får sköta det själva!!?? Då börjar man ju fundera. Vart har dessa pengar tagit vägen? Jag vet!!!
Tänk va lätt det är för dessa "människor" att tjäna stora pengar på ovaksamma köpare!!!

Pga detta har jag hållt inne den sista betalningen till Anebyhus på samma summa och det gör att vi fortafarande inte får något bolån. Ekonomiskt är detta en katastrof för oss. Pengarna bara flyger iväg. Vi får betala drygt 5000 extra varje månad...
Jag har försökt få kontakt med Anebyhus för att kvitta pengarna. De vägrar att svara!


Inte nog med detta
Våra stora underbara 50-åriga fruktträd (2st) sågades ned utan lov som jag planerade våran tomt efter. Innan det gjordes fick våran byggledare (anställd av Anebyhus) sparken. Agenten/Säljaren tog över projektansvaret själv på tomten och kontaktade en ny entreprenör.
Det var en kille anlitad av entreprenören som sågade ned träden på order av Säljaren.
Säljaren insåg sitt misstag och lovade muntligen att ersätta träden men när trädvärderingen var klar och jag meddelade honom detta så vägrade han och tycke jag var en idiot och menade på att det var ett vansinnigt krav. Nu skyller han istället på entreprenören och tycker han bär ansvaret.
Visst, den som sågade ned träden var anlitad av entreprenören men under denna tiden hade jag bara ett kontrakt och det var med Anebyhus. Jag hade inte godkännt den nya entreprenören ännu. Dessutom hade jag blivit lovad och hade ett muntligt avtal med säljaren.

Det är 18 veckor sedan vi hade slutbesiktning och varken Anebyhus eller entreprenören har gjort färdigt punkterna och det är fortfarande material kvar som saknas som jag inte fått trots flertalet påminnelser...
De vägrar att svara och de vägrar att sammarbeta!!!

Med denna berättelse vill jag vill varna alla som skall köpa hus från Anebyhus och framför allt för säljaren på husknuten. De är inga människor man kan lita på. De har fått mig och min sambo att må fruktansvärt dåligt under 1 års tid snart och det är inte slut än på länge...

Det är ren fakta och inget påhittat. Jag ligger i tvist med Anebyhus och och hoppas kunna få en rättvis lösning på detta.

Är ni intresserade av mer information får ni gärna skicka PM

/Mathias
 
Tråkig historia. Var du själv inte medveten om att tomten sluttade en meter? Det ser man väl med blotta ögat. Håller på med mitt andra husbygge just nu och har fått fylla extra på bägge ställena. Tittar man på nybyggnadskartan ser man höjderna, då kan man få fram ett ca värde på fyllet.

Vad gäller kalkylen håller man väl i den själv hela tiden, så där borde man väl kunna se var siffrorna flyttats om.

Men om det lovat att kreditera er så är det riktigt ruttet att de inte gjort så ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.