Wester skrev:
Antingen köper man det billigaste eller så köper man ett riktigt lyx kök.
Ja, precis, det är ju som med bilar; antingen så köper man den billigaste man kan hitta eller så är det en Ferrari som gäller, eller en Bentley om man vill få plats för fler. Allt där emellan är bara ploj. ::)

Ska ni ha vita luckor eller träluckor?

Om ni är nöjda med utförandet, inga kompromisser för att Ikea har begränsat utbud t ex, så tycker jag att ni ska ta Ikea och lägga extrapengarna på lita annat kul istället som några nämnde.
 
Kul med alla svar och de flesta svaren stärker bara min uppfattning om hur vi ska göra.
Pengarna som blir "över" vid köp av IKEA kan man lägga på spis/kyl,frys/"lull lull" :cool:

Har dock annulerat min beställning hos IKEA för att jag måste gå igenom min beställning av resterande produkter (igen). Tycker att jag jag har lite dåligt på fötterna när det gäller golv/golvvärme mm mm !
 
Ett annat tips är att köpa
* Stommar på IKEA, dvs skåp, gångjärn, dämpare, lådor m.m
* Luckor hos Marbodal eller annan leverantör
* Bänkskivor hos LG-collection


 
Jag låter också känslan avgöra. Det är jag/vi som ska trivas i köket.
 
Pepa skrev:
Ett annat tips är att köpa
* Stommar på IKEA, dvs skåp, gångjärn, dämpare, lådor m.m
* Luckor hos Marbodal eller annan leverantör
* Bänkskivor hos LG-collection
Jag valde att använda Ikeas stommar och Marbodals luckor, en perfekt kombination av billigt och lite mer påkostat.
Vill bara varna för att i mitt fall passade inte luckornas infästningar till Ikeas stommar. Jag fick fräsa ut nya fästen till allt.
 
Joggin skrev:
Jag valde att använda Ikeas stommar och Marbodals luckor, en perfekt kombination av billigt och lite mer påkostat.
Vill bara varna för att i mitt fall passade inte luckornas infästningar till Ikeas stommar. Jag fick fräsa ut nya fästen till allt.
Eeehhh VA ?? kan man göra så ? :-[
En stomme och en lucka, trodde inte att det funkade... (jo att det funkade och passade men att "man" gjorde så)

Måste kolla på detta.
 
Det funkade ju egentligen inte, men vad ska man göra om luckorna man vill ha inte tillverkas längre.
Eftersom det är standardmått på skåp, går det alltid att byta luckor, men infästningarna, dvs djup och höjd på gångjärnen varierar mellan tillverkare. Med en överhandsfräs går allt att ordna :) Jag använde allt utom luckor från IKEA, då jag har läst att Marbodal och IKEA har samma tillverkare på en stor del av sortimentet, bla utdragslådor o dyl.
Det går även att göra egna vitrinluckor med enkla medel och betydligt billigare än de köpta. Förutsättningen är att luckorna är av dörrspegeltyp. Kort sagt, allt går att ordna om man bara har tid och lust.
 
Buuzzz skrev:
Eeehhh VA ?? kan man göra så ?  :-[
En stomme och en lucka, trodde inte att det funkade... (jo att det funkade och passade men att "man" gjorde så)

Måste kolla på detta.
Om du tittar på marbodal så kanske du ska titta på Zambo kök som säljs av COOP. Det är marbodals "platta" paket serie.. Dvs du får bygga skåpen själv ala IKEA.
 
gds4me skrev:
Om du tittar på marbodal så kanske du ska titta på Zambo kök som säljs av COOP. Det är marbodals "platta" paket serie.. Dvs du får bygga skåpen själv ala IKEA.
Är det ?? :-D
Pris vs. Marbodal då ?
 
Joggin skrev:
Jag valde att använda Ikeas stommar och Marbodals luckor, en perfekt kombination av billigt och lite mer påkostat.
Vill bara varna för att  i mitt fall passade inte luckornas infästningar till Ikeas stommar. Jag fick fräsa ut nya fästen till allt.
varför fräsa i luckan..är det inte enklare att borra 4 nya hål i stommen eller kom dom för nära befintliga hål??
 
Anledningen att jag fräste ut hålen, var att jag använde IKEAs gångjärn. De har en skål som är insänkt i luckan och denna fanns inte på Marbodals luckor. Vet inte om de nyare årgångarna kanske har hål som passar?
 
Då kanske det är enklare att ta luckor OCH gångjärnen från marbodal ?

Var det bara djupet på "luck-urfräsningarna" som behövdes ändras, alltså inte positionen ?

Henrik
 
Det låter onekligen som ett bättre alternativ om man inte har inhandlat grejorna ännu :)
Pass på för lådfronterna bara, likaså utdragbara skåp. Kan bli mycket mätande innan det hamnar rätt.

Det var egentligen varken djup eller position som behövde ändras, det fanns helt enkelt inga fästen för skålade gångjärn alls.
Jag köpte begagnade luckor från den tiden då skåp hade urtypen av gångjärn (fyra skruvar), så det blev till att uppdatera ordentligt.
 
Buuzzz skrev:
Är det ?? :-D
Pris vs. Marbodal då ?
Tror det ligger i samma klass som IKEA typ, kolla via COOPs hemsida. Dock finns inte marbodals hela utbud.. men det beror ju på vad man saknar.. köp det som saknas via en marbodal-återförsäljare annars..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.