-MH- skrev:
Okej, eftersom det är 25A avsäkrat till huset, så måste jag ta 6mm2 kopplingstråd i centralen för att koppla in JFB:n? Jag vet faktiskt inte vad det sitter nu, 4 eller 6 skulle jag tro.

Köper man en rulle svart, en rulle blå och lite gulgrönt, eller köper man EKK (el. motsv) 5G6 och tar bort höljet?

Blir en tur till Kjell o Co samt Clas O i kväll...
Köp RK 6mm2. EKK med den arean är bara tråkig att hålla på med då den är knepig att böja. Ofta finns det småförpackningar med 5-10m.
 
Tack, såg precis att Clas i sjön hade RK 6mm2, 98:-/10m.
 
Det är det vanliga...
 
Hyfsade porslins (Diazed) centraler i plåt finns ingen anledning att byta ut.
Komplettering med jordfelsbrytare på "inomhusel" (belysning & uttag) samt uttag utomhus, liksom byte av gamla eluttag är bäst att börja med. Att det sitter singel- diazeder på skåpet i ladan är heller inget egentligt problem, bara skåpet sitter oåtkomligt (eller låst) från "småfingrar"
 
Nu testade jag meggern mellan faser+nolla och jord, fick 6 Mohm. Allt var väl inte påslaget, men det är en början.

Installerade JFB med benäget bistånd från Stefan - som dessutom bjöd på kabeln - och den löste inte ut direkt så något rätt måste vi gjort. Sitter en JFB på hela huset nu. Äkta Malmbergs! :)

Man kan ju dra om all dödskuhlo, men då måste man bestämma sig hur elen skall se ut först. Och det ids jag inte nu.

Tack för alla kommentarer!
 
Rikard Ågren skrev:
Beroende på hur innerväggarna ser ut så kan det gå bra att göra ett infällt montage också. En tretex är väl ca 15 mm, och med en timmervägg bakom så är det inga problem att spåra och lägga rör. Dammigt blir det dock :)
Kan du utveckla detta?
Har just köpt ett hus byggt -38 med tretex på timmervägg. Vilka verktyg använder man för spårning? Vilka rör skall läggas in?
Vi kommer att sätta gipsskiva utanpå tretexen, påverkar detta något?
Vilka dosor skall man ha för uttag/brytare. Finns hålvertyg lämpliga att använda?
Mycket frågor... :)
 
Redigerat:
PST skrev:
Hyfsade porslins (Diazed) centraler i plåt finns ingen anledning att byta ut.
Komplettering med jordfelsbrytare på "inomhusel" (belysning & uttag) samt uttag utomhus, liksom byte av gamla eluttag är bäst att börja med. Att det sitter singel- diazeder på skåpet i ladan är heller inget egentligt problem, bara skåpet sitter oåtkomligt (eller låst) från "småfingrar"
Mjae.. Visst, Elsäkerhetsmässigt finns det ingen anledning att byta en fräsch gängsäkringscentral (förutom att en normcentral är bättre kapslad, går ej stoppa in fingret nånstans och få ström). Fast finns ju massa andra anledningar..

* normcentral är snyggare
* mindre jobbigt att byta säkring
* man rymmer mer säkringar på mindre yta
* ska man ha fler än en jfb/psa så blir de lätt plottrigt med flera kapslingar bredvid en gängcentral.
* man kan rymma massa annat i normcentralen (tidur, ringled trafo + dingdong, kontaktorer, reläer osv osv..)
 
* Bryter lättare vid stora startströmmar... :)
 
egaf56 skrev:
Kan du utveckla detta?
Har just köpt ett hus byggt -38 med tretex på timmervägg. Vilka verktyg använder man för spårning? Vilka rör skall läggas in?
Vi kommer att sätta gipsskiva utanpå tretexen, påverkar detta något?
Vilka dosor skall man ha för uttag/brytare. Finns hålvertyg lämpliga att använda?
Mycket frågor... :)
Elkedjesågen går bra att spåra med. Sen fäster man vanliga VP-rör eller flexslang. Dosorna får man fräsa in en bit i timmerväggen om man inte bara vill ha rörutlopp och utanpåliggande apparater. En vanlig dosfräs och stämjärn funkar fint. Vanliga apparatdosor, t.ex. Eljo VP2.
 
Och det underlättar väsentligt om man får lägga rör i taket också förstås. Så det kan vara ide att se över de samtidigt om man ska fälla in i väggarna.

Och kom ihåg munskyddet :)
 
Rrrrr skrev:
Mjae.. Visst, Elsäkerhetsmässigt finns det ingen anledning att byta en fräsch gängsäkringscentral (förutom att en normcentral är bättre kapslad, går ej stoppa in fingret nånstans och få ström). Fast finns ju massa andra anledningar..

* normcentral är snyggare
* mindre jobbigt att byta säkring
* man rymmer mer säkringar på mindre yta
* ska man ha fler än en jfb/psa så blir de lätt plottrigt med flera kapslingar bredvid en gängcentral.
* man kan rymma massa annat i normcentralen (tidur, ringled trafo + dingdong, kontaktorer, reläer osv osv..)
Detta är nog det första inlägget jag läser på detta forumet under mitt år här som en elektriker skriver bra saker om normcentraler istället för att säga att gamla gängsäkringscentraler är bra och inte behöver bytas ut. Kul. :p

//Patrik
 


Okej, det tror jag börjar bli dags att sätta JFB i detta uteskåp, en som tar allt UTOM de tre diazederna till huset (fyrledare med egen JFB i undercentralen) som det står "HUS" på. De nio diazederna i nedersta raden är (från vänster till höger): Trefas "dödshandske", trefas 32A "modern" och till ???. Den sistnämnda minns jag inte, fler centraler har jag inte (vad jag vet). Trefas utan nolla?

Några frågor:
* Bör man ha några speciella "byggstenar" i och med att det sitter ute,eller är allt godkänt för minusväder?
* Finns det några vettiga plintar som dessa
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=15211
men som klarar 6mm2 RK?
* Skall jag köpa lite blå, gröngul och blågröngul tråd för att få rätta känslan för vad som är vad, eller duger det att koppla svart över hela inne i skåpet? Eller tar man tejpen kanske.
* Låta diazederna vara och sätta bara en JFB eller byta till normcentral?
* Om man kopplar normcentral med JFB, är det OK att låta den trepoliga till huset gå utanför centralen, eller förvirrar det bara?

Rent hypotetiskt, jag vill bara veta hur min elektriker skall göra alltså.:cool:

Har en del detaljbilder ifall ni undrar över något.
 
Jag tippar på att elektrikern byter skåpet, sätter en JFB samt det antal säkringar som behövs i form av nya automatsäkringar. Borde klara sig under 10000:-
 
Klipp bort den där "dödshandsken".

Enda anledningen som jag som amatör ser att eventuellt byta ut Diazed-säkringarna är väl om det är si och då med beröringsfaran.

Å andra sidan så kommer alltid vanliga E27/E14 glödlamphållare antagligen utgöra en klart större fara än vad centralen på bilden ser ut att vara. Jag skulle låtit snålheten bestämma och behållt centralen.

En sak som dock kan vara avgörande gällande att byta eller behålla säkringarna är hur långa kablar du har. Om kablarna är långa nog för att nå in till en normcentral så är det kanske värt att byta. Om man däremot ska skarva alla kablar genom att montera en trave dosor där de kommer in så blir det ju rätt mycket mer jobb...


Det jag däremot tycker ser otrevligt ut är den där gamla huvudströmbrytaren, fast det kanske bara är min fördom om gamla sådana? Obs "tycker" och "ser", jag vet inte om den är det minsta farlig eller inte. Om du har tur så är den istället rejält överdimensionerad. Riktigt gamla elprylar var avsedda att klara likström, och när man bryter likström så kan man få mycket värre ljusbågar. Det är (delvis) därför sånadär gamla porslinsströmbrytare ofta har minst en centimeters isolationsavstånd och ofta gör en rätt våldsam rörelse på kontaktfunktionen, medan moderna strömbrytare ofta bara har ett par millimeters rörelse.
 
Floppman skrev:
Jag tippar på att elektrikern byter skåpet, sätter en JFB samt det antal säkringar som behövs i form av nya automatsäkringar. Borde klara sig under 10000:-
Ett helt nytt skåp? Vad är det för fel på befintligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.