Hej, jag håller på att projektera ett villalarm (hade tänkt DSC via alarmsystemstore.com) och efter att ha sökt och läst alla inlägg här på forumet (eller försökt i alla fall) så har jag en klargörande fråga; det är inga problem med placering av PIR-(alltså IR) sensorer vad gäller falsklarm? Vad jag förstått så "ser" de t ex inte ut genom fönster, så rådjuren i trädgården är ingen källa till falsklarm? Det är inga problem att sätta två så att de "ser varandra"? Finns det något annat att tänka på?

Senaste gången jag skruvade upp ett larm var på sent 80-tal och då var det ultraljudsensorer som gällde. Jag vill minns att proffset som ledde arbetet hade en hel del att säga om placeringen av sådana för att undvika falsklarm, men eftersom de mäter rörelse i största allmänhet så blir det ju naturligt problem med gardiner som rör sig i draget från fönster, dörrar som slår osv. men vad jag förstår så har PIR eliminerat alla de här problemen?
 
Dom ska inte se genom fönster, men man bör i alla fall undvika att rikta dom mot ett fönster, i vissa fall kan dom reagera på häftiga förändringar i solljus mm. Om du är orolig för falsklarm, köp "DSC F2-200 Force 2 Dual Tech Motion Detector". Den använder både passive ir och mikrovågsavkänning, för att larmet ska lösa ut krävs att båda aktiveras inom en kort tidsrymd. Chansen att båda teknikerna falsklarmar samtidigt är i princip obefintlig.

Jag har goda erfarenheter av alarmsystemstore.
 
Enda problemet jag har haft med falsklarm är pga våra husdjursanpassade detektorer och våra katter. Husdjursanpassnignen är inget annat än en lite kåpa som täcker underdelen av detektorn och gör att de bara fungerar från ca 120 cm över golvet och uppåt. Problemet är att våra katter (Bengaler, ni som känner till dem förstår säkert) ganska ofta på ett eller annat sätt tar sig upp högre än så. Så vi har fått flytta på dem ett par gånger för att hitta positioner där de inte ser något som katterna kan hoppa upp på.
 
Då har du blivit lurad, en husdjurssäker detektor ska inte reagera för varelser mindre än en viss storlek, oavsett var i avkänningsområdet dom rör sig.
 
De flesta detektorer jag har kollat på (eller förresten alla) fungerar enligt just principen att känsligheten är något lägre, men att det kompletteras med att avsökningsområde avgränsas nedåt, eftersom ett djur som befinner sig nära detektorn utlöser den även med låg känslighet, då det "ser" större ut ju närmare detektorn det befinner sig.

Om detektorn ska kunna avgöra storleken på objektet med samma känslighet oavsett avstånd så måste den i så fall även innehålla automatisk avståndsmätning, vilket skulle ge en långt mycket dyrare enhet.
 
BobbyEwing skrev:
Enda problemet jag har haft med falsklarm är pga våra husdjursanpassade detektorer och våra katter.
OK, det låter höra sig. Ser dina detektorer några fönster? Jag har ritat en del och har svårt att få bra täckning utan att det blir fönster i ena änden (till råga på allt söderfönster också). Så jag undrar om man helt enkelt skall bita i det sura äpplet eller om det kommer att bli problem.

Själv är jag allergisk mot katter, så jag *vill* att larmet skall gå då. :)
 
Olika tillverkare har olika lösningar för att se skillnad på djur och människor, här är en som faktiskt beskriver lite hur dom gör: http://www.alertelectrical.com/upload/pdf/3293Dpet.pdf

En vanlig pir bör man absolut inte rikta mot fönster, risken för att en Dual Tech löser ut bör vara betydligt mindre.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
OK, det låter höra sig. Ser dina detektorer några fönster? Jag har ritat en del och har svårt att få bra täckning utan att det blir fönster i ena änden (till råga på allt söderfönster också). Så jag undrar om man helt enkelt skall bita i det sura äpplet eller om det kommer att bli problem.

Själv är jag allergisk mot katter, så jag *vill* att larmet skall gå då. :)
Ja en detektor ser flera stora fönster i söderläge vilket inte verkar vara några problem. Nu är ju känsligheten satt lite lägre på mina just för katternas skull, men det kan ju du också göra. Har gjort lite experiment och det är omöjligt att ta sig fram genom rummen på något vettigt sett utan att utlösa larmet även med lägsta känsligheten inställd.

Sen behöver man ju inte täcka all yta. Vi har en ganska stor fläck i vårt vardagsrum/matrum som inte är skyddad, och där skulle någon kunna komma in, men det finns inget att stjäla där och inget sätt att ta sig till ett område med värdesaker utan att gå in i en larmad zon. Viktigast är ju att larma områdena vid dörrar (inklusive altandörrar) för även om tjuven kommer in genom ett fönster så vill han nog komma ut genom en dörr om han bär på massa prylar. Sen ska man ju naturligtvis se till att centralen inte kan nås utan att passera genom ett larmat område. Men allt det här vet du säkert redan.
 
BobbyEwing. problemet med att djuren löser larmet åtgärdar du lätt, låt ett av fönstrena stå lite på glänt. Dom kommer fel-larmet försvinna efter ett tag. (kattern + hunden står i trädgården) :) :)

Tror du blivit lurad med ir-detektorn....

Vad är det för märke? eller var har du köpt den???
 
Grunden för hur en PIR detektor fungerar är en IR källa som rör sig mellan 2 eller fler detektorzoner. En del säger att man inte skall rikta en PIR mot ett fönster. nja föredrar denna lösning om rutan ej har magnet och glaskross för att detektera inbrott. Det man därimot skall se upp med vid fönster är gardiner och ev element. Visst billiga PIR detektorer kan med all säkerhet reagera på solljus, men har aldrig stött på problem med kvalitédetektorer.

En Husdjursäker PIR är mer tolerant mot små värkekällor, vilket man brukar ange i kilo. En Kombidetektor IR och microvåg brukar klara större djur än enbart PIR.

En grundregel när du larmar ett utrymme/hus är att larma förflyttningsvägar och utrymmen med högre värde. Exempelvis tappan, dörrar, en hall och datorummet.
 
Jag hade tänkt att skippa magnetkontakter på fönster och bara sätta på dörrarna (inklusive den innerdörr som leder till utrymmet där larmcentralen skall sitta) för att slippa kabeldragningen. Jag hade istället tänkt sätta PIR-sensorer i alla rum och förflyttningsvägar (dvs uppnå i stort sett 100% täckning), eftersom de ändå inte kostar något i det stora hela. (För att unvika falsklarm så kanske jag sätter en mikrovåg+PIR i vardagsrummet med mycket fönster.

Men för att hijacka min egen tråd: Hur tänker man när det gäller skrikor (sirener), jag hade tänkt ha en uppe och en nere i källaren (och då sätta den uppe över trapphuset, så att den blir svår att nå). Jag hade även tänkt en ute uppe under taknocken ut mot gatan samt en blixtfyr där. Hur nödvändiga är de senare?

En annan fråga; jag vill ju helst slippa att ha för mycket tid för kodinslagning eftersom den magnetkontakten samt PIR-detektorerna blir meningslösa då (och ev. tjuv får tid på sig att sätta larmet ur funktion). Är det idé att sätta panel utomhus, går det överhuvudtaget med DSC, eller är det fel tänkt?
 
Hade ett falsklarm i höstas och lokaliserade det till kraftigt vinddrag från en ventil på väggen (1 m från PIR) i samband med en av höststromarna. Kollade i serviceläge och varje gång det blåste till så det tjöt om det ute, så triggades PIR:en. Detta är dock inte ett DSC larm men ändå.
 
el_richard skrev:
BobbyEwing. problemet med att djuren löser larmet åtgärdar du lätt, låt ett av fönstrena stå lite på glänt. Dom kommer fel-larmet försvinna efter ett tag. (kattern + hunden står i trädgården) :) :)

Tror du blivit lurad med ir-detektorn....

Vad är det för märke? eller var har du köpt den???
En av våra katter blev påkörd utanför huset för några veckor sedan så det känns som en dålig lösning..

Kommer inte ihåg märket nu, sitter på jobbet. Men du menar alltså att det finns detektorer i en rimlig prisklass (dvs inte många tusen per styck) som kan se skillnad på en katt som befinner sig 50 cm från detektorn och en människa 10 meter bort? Jag kan faktiskt inte riktigt förstå fysiken i detta, någon kanske kan förklara?

En enkel googling på exempelvis "petsafe pir detector" avslöjar annars att den vanligaste metoden för att uppnå "husdjurssäkra" detektorer är just att de har en annan lins, en extern kåpa eller möjligheten att ändra vinkeln på avsökningsområdet, men det kanske finns någon annan magik som jag inte känner till.
 
A
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade tänkt att skippa magnetkontakter på fönster och bara sätta på dörrarna (inklusive den innerdörr som leder till utrymmet där larmcentralen skall sitta) för att slippa kabeldragningen. Jag hade istället tänkt sätta PIR-sensorer i alla rum och förflyttningsvägar (dvs uppnå i stort sett 100% täckning), eftersom de ändå inte kostar något i det stora hela. (För att unvika falsklarm så kanske jag sätter en mikrovåg+PIR i vardagsrummet med mycket fönster.
Rent matematisk så ju fler detektorer desto större risk för falsklarm. Men dagens detektorer är nog såpass tillförlitliga att risken för falsklarm är ganska små så det spelar kanske ingen roll. Jag har bara fått ett falsklarm senaste året och det var en IR-detektor som sitter i uterummet som när det var som varmast falsklarmade en gång i somras. Det kan bli omkring 45 grader varmt och detektorn tittar på stora glasdörrar som sitter i syd och sydvästläge. Det tycker jag tyder på att risken för falsklarm pga sol och värme är ganska små.
lars_stefan_axelsson skrev:
Men för att hijacka min egen tråd: Hur tänker man när det gäller skrikor (sirener), jag hade tänkt ha en uppe och en nere i källaren (och då sätta den uppe över trapphuset, så att den blir svår att nå). Jag hade även tänkt en ute uppe under taknocken ut mot gatan samt en blixtfyr där. Hur nödvändiga är de senare?
Nödvändigheten har jag svårt att uttala mig om. Däremot är det irriterande då få gånger man råkar dra igång larmet pga eget slarv, vilket händer ibland. Lite pinsamt att väcka grannarna mitt i natten med tjutande sirener och blixtljus.

lars_stefan_axelsson skrev:
En annan fråga; jag vill ju helst slippa att ha för mycket tid för kodinslagning eftersom den magnetkontakten samt PIR-detektorerna blir meningslösa då (och ev. tjuv får tid på sig att sätta larmet ur funktion). Är det idé att sätta panel utomhus, går det överhuvudtaget med DSC, eller är det fel tänkt?
Man brukar kunna konfigurera larmet så att endast den detektor som övervakar larmpanelen har fördröjning, dvs ofta ytterdörrens magnetkontakt och eventuellt en PIR som tittar på ytterdörren och larmpanelen. PIR:en eller magnetkontakten som övervakar larmcentralen har däremot ingen fördröjning, så om man bryter sig in genom ytterdörren och rusar vidare mot centralenheten så går larmet när man kommer in i centralenhetens "skyddszon".
 
Man konfigurerar pir-sensorn som pekar på manöverpanelen som interior delay, och dörren i jämte som entry zone.

Om någon aktiverar pir-sensorn utan att dörren är öppnad så går larmet direkt.
Om man öppnar dörren så börjar entry delay, pir-sensorn vid dörren är avaktiverad under den konfigurerade tiden. Går man i närheten av någon annan pir löser larmet direkt oavsett om dörren öppnats eller inte. Detta går att konfigurera i alla möjliga konfigurationer.

Manöverpanelen ska inte sitta utomhus, det finns ingen anledning till det. Vill du absolut manövrera larmet utifrån skaffa trådlös sändare eller nyckelbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.