Hej,

Jag är kanske i fel forum men jag försöker i allfall. Hur gör man när man gipsar? Vad skall man tänka på?
Behöver man någon speciell såg för att skära till skivorna eller är det vanlig cirkelsåg som gäller?

/Honeybun
 
Mikael_L
Du ska inte såga skivorna alls.
Använd en mattkniv eller en sån där rakbladskniv där man kan bryta av bladet bit för bit för att få vass egg. Skär igenom pappen och några mm in i gipset på ena sidan där du vill kapa, stöd gärna mot en plankbit eller likn så det blir rakt. Sen knäcker du helt enkelt av skivan längs anvisningen, slutligen skär du av andra sidans pappskikt med kniven.

Men ibland måste man ju såga,t.ex. rörgenomföringar, använd gärna någon sunkig sticksåg eller ev cirkelsåg för gipsdammet sliter grymt på lagren i maskinen, så förstör en billig maskin. Eller så lånar du grannens fina dyra Festool TS55'a ... :D (skoj, men det förstod du..)

I ytterhörn spacklar du in en sån där stålskena, så slipper du få hörn som blir trasiga hur lätt som helst. Hörnen blir också mycket lättare att få raka.

Gips ska ovanför fösnter och dörrar och under fönster skarvas "mitt" på fönstret/dörrren, dvs inte rakt ovanför karmen.

edit: Jag vill minnas att man kunde ladda ner ett hyfsat bra material på Gyproc's hemsida, men nu funkar det inte för mig. Jag vet inte om jag har för höga säkerhetsinställningar, t.ex. mot popup-fönster ...
Men du kan försöka själv.
http://www.gyproc.se/gyproc/content...429ADF70EC125712A003451BA?OpenDocument&m=memb
 
Redigerat:
Mikael_L
Använd gipsskruv, ej spånskiveskruv. Skruva med cc20-25 (har jag för mig blir bra).
 
Mikael_L
Norgips Montagehandbok s 1-20 (2004) ( 1,240 Mb ) verkar ju ta upp allt ...
Mycket bra.
 
Mikael_L skrev:
Jag vill minnas att man kunde ladda ner ett hyfsat bra material på Gyproc's hemsida, men nu funkar det inte för mig.
Det vill jag också minnas, men man måste tydligen registrera sig som "Gyproc Partner" för att komma åt de där filerna nu.
Men en del av den informationen verkar också finnas i deras "Handbok för hemmet" som man kan ladda ner oregistrerad.

Handbok för hemmet
 
Har ytterliggare en fråga: Jag vill sätta OSB skiva innanför gipset. Kan man skarva gipset i samma skarv som OSB skivan eller måste skarvarna vara förskjutna? Förstår ni vad jag menar?
 
Honeybun skrev:
Har ytterliggare en fråga: Jag vill sätta OSB skiva innanför gipset. Kan man skarva gipset i samma skarv som OSB skivan eller måste skarvarna vara förskjutna? Förstår ni vad jag menar?
Förskjut helst. Glöm inte att lämna 3mm lucka mellan OSB-skivorna. Även i hörn.
 
Förskjut alltid skarven annars spticker det där!

//Micke
 
spricker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.