Skall kika på ett hus imorgon och har fått allt klart med lånelöfte från banken. Pratade med dem idag och det visar sig att pantbreven/inteckningarna i huset är på 625 000:- ( norrlands hus *S*) medans vi betalar troligen strax över 300 000:- för huset om vi köper det.

Det är alltså så att pantbreven överstiger vad vi behöver låna till huset och vad huset kostar.
Då jag inte sett något annat på nätet än hur det funkar om det är tvärtom d.v.s. pantbreven lägre än köp/låneebelopp, så undrar jag bara om detta är något att se upp med eller om det bara är till fördel för oss? Som jag förstått det så är det bra för om vi behöver låna så behöver vi inte betala 2% på summan vi höjer lånet med..eller?

Vi kommer att behöver renovera lite och kan nog klara det utan att låna mer från banken men kan man använda de befintliga pantbreven till att låna mer också för renovering kanske? Kan ju kanske bli mer renovering än man tänkt sig, även om vi tror vi klarar oss med egna medel.

All hjälp tas tacksamt emot :)
 
Redigerat:
Nej, det spelar ingen roll om pantbreven är för höga. Det är, som du är inne på, snarare en fördel, eftersom du slipper ta ut nya pantbrev om du ska låna mer pengar på huset.
 
exakt vad jag trodde men fick ett annat svar från en släkting som trodde annat så jag ville dubbelkolla :)
Mången tack!
 
Hemmakatten
Som andersmc skriver så är det en fördel att det redan finns pantbrev. Men, även om det finns pantbrev för mer än ni kommer att utnyttja nu, så vill nog banken inte låna ut mer pengar än vad huset är värt. Men för framtiden och en uppgång av marknadsvärdet är det mycket bra att redan ha pantbrev uttagna.
 
Se bara till att samtliga pantbrev finns. Så det inte ligger något dolt lån någonstans.
 
har kollat exakt vad som finns i lån ( via banken) och de säger att inget av det är något som kan drabba mig vid ev köp. Lånen är högre än värdet på huset i dag, men enligt banken så kan det inte slå tillbaka på mig utan är en sak mellan säljarens bank och säljaren.Siffrorna är som följer:

Pantbrev totalt 652 000
Lån på huset totalt 628 000

Köpesumman idag kommer ligga runt 300-350 000 ( renoveringsbehov)
 
Torparnorparn hallå!

Om huset är belånat till 628000 och säljaren får 350000 för det,
så återstår ju 278000 av lånet, som säljaren kanske inte kan lösa.
Fastigheten är fortfarande belånad.
Panten är kopplad till fastigheten, inte till säljarens person.

Bäst att ta med detta i köpekontraktet (med hjälp av bankens jurist),
så du inte bllir sittande med Svarte Petter.

//KoW
 
KOW:
den biten e redan löst, säljarens bank släpper pantbreven till mig och säljarens skuld övergår till lån utan säkerhet dvs en sak mellan säljaren och dennes bank.Skulderna ligger ej kvar på huset och ger ite mig någon skuld.
Ingen fara för min del alltså:) Men tack för att du tog upp det! Hade ju kunnat glömt bort att kolla detta och då hade det ju varit ett potentiellt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.