Håller på och renoverar vardagsrummet och tänkte då passa på att sätta dit några spotlights i fönstersmygarna. Vad är det för regler som gäller för att fälla in direkt i reglarna? Isolering kommer finnas i väggen just ovanför smygarna. Fälla in direkt eller apparatdosor?
 
Det finns båda varianterna. tar du ex. en "vinga" så (tror jag) att den finns i 20w utförande för apparatdosa. Skall du fälla in direkt så finns det ganska många 10w spottar som inte behöver något avstånd alls till brännabart.

I en fönstersmyg borde det väl nästan räcka med 10w?
 
Passa på att sätta dit ett enkeluttag för adventljusstaken i december också.
 
10w borde nog räcka ja, blir även lamputtag ovanför fönstren. Nu gäller det bara att bestämma sig för vilka spotar, eller åtminstone vilken dimension så att jag kan göra klart väggarna.

Har vanliga dubbeluttag i närheten av bägge fönster så ljusstakarna ska nog kunna lysa. :)

Vanligt att det står "får ej övertäckas med isoleringsmaterial" även på 10W-spottar, hur löser jag det? Nåt jag kan sätta som skydd så att inte isoleringen kommer fram? Eller ska jag kanske försöka och inte borra igenom hela regeln och ha trä som skydd för isoleringen? Eller det kanske är lika illa?
 
Redigerat:
ThomasLindgren skrev:
Vanligt att det står "får ej övertäckas med isoleringsmaterial" även på 10W-spottar, hur löser jag det? Nåt jag kan sätta som skydd så att inte isoleringen kommer fram? Eller ska jag kanske försöka och inte borra igenom hela regeln och ha trä som skydd för isoleringen? Eller det kanske är lika illa?
Lägg dit en liten bit av en gipsskiva bara.
 
zno skrev:
Lägg dit en liten bit av en gipsskiva bara.
Okej, skruvar dit en bit ovanför hålet, med flexröret igenom. Blir ju faktiskt ganska mycket luftspalt innan också, då regeln är 45mm och sen ska det dit gips och smygbräda på nästan 30mm nedanför. Inbyggnadsdjupet på spotarna jag hittade är bara runt 20mm så jag kanske inte ens hade behövt borra mer än för elen genom regeln.
 
Jag tar mig friheten att lyfta den här tråden och fortsätta med en fråga på samma tema...

Jag vill helst montera en "lite större spot" i min fönstersmyg, dvs ingen sk. "puck", utan en spot där själva ljuskällan sitter lite längre in i spotten, och den därmed kräver mer luft omkring sig. Spotten är en Texa Design Downlight H-1800 ( http://www.texadesign.se/produkt_visa.asp?id=2&pid=8&produkt=57 ), vi tänker förövrigt använda oss av nickel-matt, och inte guld som på bilden. Vi tänker använda 12V 20W som ska kunna dimras. Jag utgår ifrån att en alureflektor i lampan är bäst för ändamålet.

För att kunna montera denna så måste jag ju borra ett 75 mm hål igenom den liggande 45-regeln ovanför fönstret. Själva "smygen" mot denna regel är enbart gips. Ovanpå regeln så får jag plats med Maxels 200 mm säkerhetsbox. Så allt vore väl frid och fröjd om det inte var så att själva spotten mao sitter intryckt i 45-regeln. Dvs säkerhetsboxen gör att det finns tillräckligt med "säker luft" ovanför spotten... Så det är egentligen "bara" själva väggarna i hålet där lampan sitter som är gjorda av trä. Hade det varit i ett pärlsponttak så hade ju trähålet varit ca 17 mm djupt, men här är det alltså 45 mm.

Vad tror ni om detta, är det förkastligt att fräsa ur ett monteringshål för en spot i en 45-regel på detta sätt, eller är det acceptabelt/görbart?

Mvh,


/Tobbe
 
Ska inte vara några problem så länge ingen sätter i starkare lampa än 20W. Sk möbelspottar,typ som man sätter i hyllor och skåp etc, kräver bara en luftspalt på 5mm bakom lampan vid 20W.
 
Jag har gjort en sådan installation och då sågade vi ur regeln ca 10x10cm. Ovanpå det en plåthink. Vi får se hur det blir med kallras och annat till vintern. Frågan man kan fundera över är om det är godkänt.
 
Milkshaken
Elektrikern på vårt bygge har satt dit i fönstersmygarna, 1w halogen... Kanonfint, och ingen extra värmeisolering krävdes, utan bara ett 54 mm hål rakt upp bara.... tranfon satte han i en intilligande dosa....
 
Tror mej faktiskt minnas att max 15mm mellan plåtburk och spotlights, d.v.s att man inte fick ha 45 mm virke innan burken..
 
Lite OT. Någon som har någon bra bild hur en färdig dylik installation kan se ut? Tänker mest ljusmässigt.
 
el_richard skrev:
Tror mej faktiskt minnas att max 15mm mellan plåtburk och spotlights, d.v.s att man inte fick ha 45 mm virke innan burken..
Det där kan ju bara gälla spottar som har öppen baksida och/eller en effekt över 20W och inte är avsedda för infällning? Annars kan man väl fodra hålet med plåt så länge värmen kan fritt stiga upp...
 
självklart är det så, och jag hittar inte texten..... :(
 
Liten uppdatering från mig (som hade frågor om infälld spot i 45-regel några poster upp i denna tråd).

Vi har nu gjort så att vi sågat upp ett rektangulärt hål typ 10x20 cm i 45-regeln. "Insidan" av dessa urtag i regeln har vi "fodrat" med gips. Ovanpå själva regeln har jag sedan lagt en till gipsbit, som jag sedan ställt aluminiumpottan på. Själva "smygbrädan" kommer även den vara av gips, vilket innebär att jag nu enbart har gips, på behörigt avstånd från spotten. Då tyckte vår elektriker samt leverantören av spottar att jag tagit i med både hängslen, svångrem och flytväst.

So far so good, det jag nu fundrar på ( i en annan tråd under isoleraforumet) hur sjutton jag gör bäst med isolering och diffspärr kring spott-pottan:

http://www.byggahus.se/forum/isolering/99441-hur-isolera-plasta-kring-foensterspott.html


Men det kommer iallafall bli ruskigt snyggt när allt är färdigt :) och gipsdammet har lagt sig.


/Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.