Första inlägget av säkert många..!

Vad tycker ni om våran planlösning, huset är på ca. 190 kvadrat

Både ris å ros önskas!
 
  • ÖvreApa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NederApa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Åh vackra Åland!:)
Vad är det för typ av hus ni tänker er? Är det ett nybygge eller ett befintligt som ska ändras om?
Min första tanke är att matplatsen, ett genomgångsrum, är "i vägen" för vardagsrummet. Efter varje toalettbesök får man ta ett halvt varv runt matbordet innan man kan slappa i soffan. (Bilden är nästan för liten för att man ska kunna utläsa vad det står i planen för nedervåningen.)
Kunde man kanske flytta vardagsrumsdelen så att den ligger "norr" om köket och skapa en matplats där istället. Och i delen där det nu är markerat matplats ha vardagsrum? På så vis kan man också vid middagar njuta av eventuell utsikt samt vid TV-tittande i vardagsrummet inte bli störd av eventuell kvällssol, från 2 håll. (Nu vet jag ju inte hur huset ligger eller vad det är för natur. Åland känner jag dock till och kanske har ni skärgårdsutsikt som man vill dra nytta av:).)
Vad är anledningen till den breda ingången från hallen in till matplatsen? Om man förlängde en av de väggarna kunde matplatsen lättare möbleras och ytan användas på ett bättre sätt.
Alternativt "vända" köket och ha matplatsen i sovrummet på nedervåningen. Man tappar ett sovrum men får ett större vardagsrum. (Eller ha sovrummet som kök och köket som matplats, då blir också den som bär matkassarna glad:))
Är det tvättstuga "norr" om badrummet på nedervåningen?
Vad man kan tänka på är utrymmen med många dörrar och genomgångsrum ofta är svåra att möblera. Samt att vid dörrar och trappor ha tillräckligt med golvutrymme så att man inte krockar med andra på väg åt ett annat håll.
Det är alltid bra att ha toalett nära hallen!:D
På övervåningen är det mycket "döyta" ovanför trappan. Ofta ställer man fåtöljer eller liknande på en sån yta men det är sällan någon som sitter i dem. Ytan är dock stor nog att kunna användas till ex. soffgrupp eller liknande så det kan nog funka.
Spännande! Ska ni bygga helt eget, helt själv?
Kika också på planlösningar hos olika husleverantörer. Det hjälper ofta och man får många nya bra idéer.
 
Hallåja!
Det är ett nybygge med hjältevads Staffansgården i grunden..
http://hjaltevadshus.se/husprogram/?id=23&page=1

Klädvård är tvättstugan, ja!

Norr är nog bra precis rakt upp, tänkte kompletera med en inglasning i framtiden på baksidan till vänster om utbyggnaden!

Jag minskade öppningen till 2 meter, bidde mycket bättre- TACKAR :)
Det är tänkt att vi ska ha ett "finare" matbord(8-pers) direkt till höger inne i matplatsrummet.

Var tänkt i början att vi skulle ha en egen extra wc där typ handfatet är nu, men det kändes overkill.. Är van med bara en sedan uppväxten, så rena lyxen att ha t.o.m två WS:s :rolleyes:

Laddade upp en större bild nu, får inte det till nå större..!?

Åland är fint, har bara bott här sen i Januari..
Krachade annars sajten igår kväll?!
//Micke
 
Ja, det har varit lite strul med sidan den senaste tiden. Förhoppningsvis har de fixat allt snart.
Aha jag kunde inte se att det stod klädvård:)

Jag har kikat lite på planlösningen i länken. Och den är ju ganska lik er. Ni har bytt plats på sovrummen på övervåningen. Finns det någon speciell anledning till det?
Funderar över trappan. Har ni bara råkat rita in pilen på fel håll eller går den som på er skiss? Att foten till trappan är precis vid en sovrumsdörr innebär en "krockplats". Många kommer att passera där.
Tänk också på vad ni vill använda inglasningen till. Om det är så att norr är "norr" på planen så blir det ju begränsat med sol där inne. Matplatsen blir också ganska mörk där den nu är placerad, mitt i huset.

När jag funderar på planlösningar brukar jag först göra en skiss i text. Jag funderar på vad som är viktigt för mig i ett boende, rörelsemönster i köket, vad som ska ligga i närheten av vad för att underlätta arbete(ex. i kök) och i det övriga livet så mycket som möjligt, irritationsmoment i tidigare boenden (tvätt, "krockplatser", döytor osv), detaljer jag tyckt har varit snygga eller smarta mm mm.
Det är inte helt lätt att planera för hur en annan familj rör sig och lever. Därför är det bra att fundera på detta själv och tänka efter varför ex. den väggen ska vara just där och vad innebär den och försöka "se" hur det ser ut när den verkligen står där. Hur öppnas den dörren och vad innebär det för ytan runtomkring den? Om jag har matsal/vardagsrum/sovrum etc. här, hur påverkas de av sin placering? Ljus, ljud, spring osv.?
Det är också bra att simulera att man gör saker i huset på planen. Fantisera troliga "scenarion" i er familj OCH "worst case" scenarion! Låtsas gå med penna på planritningen. Rita in allas rörelsemönster så ser man ganska snart var de kritiska eller dåliga ytorna finns. Ex. tänk dig en morgon då alla är på väg till jobb/dagis/skola. Hur rör sig folk. Vad ska finnas i närheten av vad. Är ni en familj med full koll på allt eller är det bra att planera för kaos?:D
Bra också att tänka framåt i tiden, barn, tonåringar osv.
Ljud. Öppna kök är väldigt inne nu men medför en del problem i form av köksljud i resten av huset. En bra fläkt är också nödvändigt!
Placeringen av huset och fönstersättning är såklart också viktig. Fönster mot norr ger inget direktljus och huset kan lätt bli dunkelt. Eller kanske är havet/ängen/skogsdungen just mot norr vilken man vill ha fönster och utsikt mot.
Det är mycket att tänka på...
Men fundera på vad som är viktigt för er. Då blir det också lättare att planera sitt boende. Jag lovar!;D
 
Rummena är ändrade pga att det stora sovrummet hade blivit ännu större om det hade varit till vänster..

Trappen skulle gå som pilen men vi diskuterar att ha uppgången mot balkongen, faktiskt..

Kök å vardagsrum vill vi ha som de är, så vi får ta de smällar med det dunkla å lysa upp med ljusa färger/spottar..!

Vi är åxå inne på en extra tyst fläckt och diskmaskin.

Men grymt stort tack till dina synpunkter:)

Mvh.
Micke
 
Klädvården är helt fel och har ni barn så är det även kanske läge att planera in en groventre in i tvättstugan. Då vill man inte gå via badrummet och in i huset. För övrigt är min erfarenhet att om groventre ska funka ska det vara lika lätt eller lättare att gå in den vägen som huvudentren. För ovrigt håller jag med enasnilla om att matplats/vardagsrum inte är optimalt. Försök att få till det bättre vid matplatsen. Är det en braskamin som är vid matplatsen. Den är lite fel tycker jag den borde vara i vardagsrum eller på annat ställe där man kan sitta och ha den som mysfaktor.
 
Trappan innanför dörren känns lite 80-tal. Likaså dom sneda dörrarna direkt till höger när man kommer upp på övervåningen.
 
All right, ska kolla upp detta..!

Vi hade tänkt oss ett större bord för 8 gäster som ska gå längst den högra sidan av matplatsen, alltså till vänster om klädvårdsväggen..

Men fundrar nu om vi ska lägga kaminen i hörnet där och helt sonika placera bordet närmare själva köket..

Vad är bättre med väggen där trappen kommer ner(bakom kaminen)ta bort den så köket smälter ihop med hallen eller öka dess längd så passagen blir mindre från hall till kök.

Tack för responsen

Mvh.
Micke
 
Redigerat:
Har kollat på ritningen en bra stund nu och jag känner spontant att en möjlig lösning för kaminen är att sätta den vid passagen mellan mat och vardagsrum. Ta bort den lilla snutten och sätt den mot yttervägg så betjänar den både kök och vardagsrum. För övrigt så känner jag inte als för kök och matrum, men kommer inte på något riktigt bra som jag vill lägga ut här. Jag tror att ni ska ta ett varv med säljaren och titta på hela kök/tvätt/entre igen, det är viktigt att det blir bra. Som det är nu har vi 190 kvadrat men inte mer funktion än i ett smart planerat hus på 150 kvadrat känns det som.

Lycka till

Ps. Ritade om vårt hus i entrevåningen och runt köket säkert tjugo gånger innan vi var nöjda. Man vill ju inte "slösa bort yta" men man vill att det ska upplevas rymligt.
 
Viss, nu börjar det likna något, ser kanon ut, lycka till.
 
Jag börjar med det positiva: Det två våningar höga matrummet framstår exteriört som husets mest spännande del. Denna del av fasaden är slank och elegant. Du har hävdat de vertikala linjerna fint. Men detta står tyvärr i bjärt kontrast till resten av huset som känns (i sämsta mening) ... stort.

Denna plan är tämligen ineffektiv och passiv. Det finns gott om döda ytor och onödiga avstånd. Att rum är slösande stora må vara en sak. Men då bör volymerna vara bättre disponerade. Takstolarna spänner över ett nästan tio meter djupt hus. I husets mitt kommer utrymmena därför att bli en aning mörka. De båda sovrummen ovanpå groventrén har också för få fönster i förhållande till rumsdjupet.

Nu har jag ingen aning om hur det ser ut på tomten där ni tänker bygga. Vore kul att veta mer om er blivande trädgård. Varför har ni integrerat garaget i huset? Är tomten för liten att rymma fristående garage? Varför har ni lagt gästrummet så långt från bottenvåningens badrum? Varför har ni två stora förrådsrum på ovanplanet, men inget på bottenvåningen? Varför är förråden tillgängliga endast via sovrum? Varför är trappan på bottenvåningen avgränsad med vägg mot vardagsrum och matrum?

För att återknyta till matrummets fasad: Varför inte välja samma vertikal tema för hela huset!
 
Jag instämmer med föregående talare om att det nog blir ganska mörkt på en del ställen. Särskilt allrummet på övervåningen känns som om det skulle kunna bli rätt skumt trots att det har söderläge. En liten större takkupa skulle kanske kunna vara motiverat.

En annan sak som jag kom att tänka på är att det är rätt slösaktigt att bara ha ett litet kattvindsförråd ovanför garaget. Istället skulle man kunna tänka sig att man gör utrymmet ovanför garaget fullhöjd och stoppar in ett sovrum där. Då får man i sin tur plats på övervåningen för att lägga det stora badrummet med bastu där. Vilket öppnar upp för möjligheten att göra om nedervåningens badrum till en liten toalett/dusch. Detta i sin tur gör att man dels kan göra hallen lite större (där bastun är nu), plats som man t ex kan använda för en bunt garderober, men framförallt att man kan "putta in" garaget ca 2 meter i huset (lite grovkök får man också offra). Fördelen med detta skulle vara en mindre grundplatta (billigare) och en mindre utstickande garagedel (nättare utseende). Dessutom får man upp det stora badrummet på övervåningen där sovrummen är vilket åtminstone jag skulle tycka vara en fördel.
 
Otroligt mörka sovrum, 1 st 8x14 fönster i hörnan av ett stort sovrum ??

1 litet badrum på övre plan med 3 sovrum?
 
Sovrummen är för de små=de flesta barn/ungdommar gillar lite mörka och mysiga rum.Gjorde då jag å de flesta i min omgivning i tonåren...

Badrummet, Är för oss tillräckligt. Man har ju ben så det går att gå ner å göra sina behov in worst senario? !Det nedre är mer"visa upp" och ungås badrum!

Klart att notera och vi har fundrat runt, men vi håller oss med detta tills vi ser skalet av huset, kan hända sen vi gör en del förändringar!

Eders.
Micke & Co.

imported_Anders_S skrev:
Otroligt mörka sovrum, 1 st 8x14 fönster i hörnan av ett stort sovrum ??

1 litet badrum på övre plan med 3 sovrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.