Hittade följande kommentar i version 2007av avtalet med hjälp av Google:

"Kommentar: Reskostnadsersättningen följer Skatteverkets anvisningar för skattefri ersättning."

Det måste vara så att man inte får någon ersättning alls om avståndet är kortare än 5 km.
Att få ersättning för 5 km trots att man kört kortare skulle bryta mot Skatteverkets anvisningar.

/Hasse
 
Norell skrev:
Är det inte tvärt om, om man har närmare än 5 km får man ingen ersättning?
Fan, svårt att tyda fikonspråket..

Jo precis så är det.
Om man har längre än 5 km enkel resa till arbetet har man rätt till reseersättning!
 
Resekostnadesersättning utges på ett minsta avstånd på 5 km. Dvs att det är minimiersättningen. Dvs det finns inget avstånd som är kortare en 5 km. Om jag har tolkat det rätt.
 
Generellt kvarstådr väl dock att man som entreprenör bör upplysa eller skriva in det i kontraktet med kunden. Ingen info, inget kontrakt, inga penager tycker jag.

Det gällar ju alla, IT, rörisar mfl. Om jag anlitade en IT kille att fixa min dator o han skulle ge mig ett per timme pris så skulle jag även där tro att det innefattade allt. Annars kan man ju lägga till hur mycket som hellst? OB tillägg -- hantverkaren kanske jobbar övertid med ditt projekt, semester ersättning - också lagstiftat.

NEJ, i ett uppgett fast pris till en privatperson skall alla "dolda" kostnader med!
 
Mecalac skrev:
Resekostnadesersättning utges på ett minsta avstånd på 5 km. Dvs att det är minimiersättningen. Dvs det finns inget avstånd som är kortare en 5 km. Om jag har tolkat det rätt.
Nej, är det kortare än 5 km blir det ingen ersättning alls.
Här finns samma avtalstext plus en kommentar som gör det hela solklart:

Maskinentreprenörerna och Svenska Byggnadsarbetareförbundet 2001-2004 skrev:
a) Resekostnadsbidrag vid dagliga resor
Vid dagliga resor mellan arbetstagarens fasta bostad och arbetsplatsen utom arbetstiden
utges resekostnadsersättning på ett minsta avstånd från bostaden om 5 km enkel
resväg. Rätt till ersättning föreligger upp till traktamentsnivå enligt b 2.
....
(jag har raderat några ointressanta rader här)
......
Protokollsanteckning till a
För resväg där arbetsgivaren tillhandahåller färdmedel eller om reskostnaden ersätts av arbetsgivaren på annat sätt utges ingen ersättning. Resekostnadsersättning utges enligt a för resväg tur och retur mellan bostaden och den plats där det av arbetsgivaren tillhandahållna fordonet avhämtar arbetstagaren. Den i a angivna under kvalifikationsgränsen för rätt till resekostnadsersättning, gäller inte i detta fall.
Av protokollanteckningen framgår det tydligt att 5 km är en "kvalifikationsgräns för rätt till ersättning". I sista meningen verkar de dock ha fått in ett stavfel. Det borde stå "undre" i stället för "under".

/Hasse
 
Tur att man inte är för gammal för att lära sig! :)
 
Jag driver ett eget anläggningsföretag och debiterar nästan aldrig för någon reseersättning. Har jag tackat ja till ett jobb som ligger en bit bort så är det mitt problem tycker jag.

Enda gången jag debiterar är om jag har hyrmaskin och det tar en timme till arbetsplatsen, då debiterar jag för att täcka maskinkostnader.
 
Vi tar 45 kr milen i bil ersättning på löpande jobb. 5km till jobbet 22,50kr enkel resa.
Är det fast pris ska ju bilen ingå i priset.
 
b_hasse skrev:
Nej, är det kortare än 5 km blir det ingen ersättning alls.
Här finns samma avtalstext plus en kommentar som gör det hela solklart:



Av protokollanteckningen framgår det tydligt att 5 km är en "kvalifikationsgräns för rätt till ersättning". I sista meningen verkar de dock ha fått in ett stavfel. Det borde stå "undre" i stället för "under".

/Hasse
Lite justering på det du skriver.
Det du har saxat ut är vad löntagaren får i ersättning, inte vad företaget har rätt att ta ut för ersättning för bil.
Så om jag som löntagare åker egen bil till tex storbygget 1 innan arbetets början har jag inte rätt ersättning om det är under 5km.

Med andra ord, du läser ur avtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare....inte ens i närheten av avtalet mellan företag och kund.
 
Tjoa skrev:
Lite justering på det du skriver.
Det du har saxat ut är vad löntagaren får i ersättning, inte vad företaget har rätt att ta ut för ersättning för bil.
Så om jag som löntagare åker egen bil till tex storbygget 1 innan arbetets början har jag inte rätt ersättning om det är under 5km.

Med andra ord, du läser ur avtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare....inte ens i närheten av avtalet mellan företag och kund.
Helt rätt, men det var ju någon som hade missförstått avtalet så att löntagaren ALLTID kunde få ersättning för 5 km, även om avståndet var kortare. Jag är helt säker på att företaget i det fallet hade debiterat kunden för den kostnaden.

Nu får löntagaren inte en krona om han tar sin egen bil och avståndet är mindre än 5 km. Om företaget ändå debiterar bilkostnad till kunden har jag ingen aning om.

/Hasse
 
Anlitade en besiktningsman. Han skickade prislista där allt var specat vad som kostar tom porto.
Fick sedan en räkning på besiktning där allt var specat från timpris till porto och kuvär.... ingen överaskning då jag visste vad som kostade!!
 
b_hasse skrev:
Helt rätt, men det var ju någon som hade missförstått avtalet så att löntagaren ALLTID kunde få ersättning för 5 km, även om avståndet var kortare. Jag är helt säker på att företaget i det fallet hade debiterat kunden för den kostnaden.

Nu får löntagaren inte en krona om han tar sin egen bil och avståndet är mindre än 5 km. Om företaget ändå debiterar bilkostnad till kunden har jag ingen aning om.

/Hasse
Ok:) missuppfattade dig lite.. :surprised:
 
Fick fakturan från rörmokaren idag och jag är arg :mad:

Innan vi startade jobbet så frågade jag vad det skulle kosta och han sa 385:-/tim.

Idag kommer fakturan 37tim x 385+moms plus en bilersättning på 37tim x 100+moms

Kan en hantverkare göra på detta viset, okej om han nu glömde att uppge momsen men att ta 125kr/tim för att bilen skall stå på min uppfart?????

Tilläggas ska att firman ligger 500m från fastigheten.

Tacksam för svar

//Stefan
 
Heyking skrev:
Fick fakturan från rörmokaren idag och jag är arg :mad:

Innan vi startade jobbet så frågade jag vad det skulle kosta och han sa 385:-/tim.

Idag kommer fakturan 37tim x 385+moms plus en bilersättning på 37tim x 100+moms

Kan en hantverkare göra på detta viset, okej om han nu glömde att uppge momsen men att ta 125kr/tim för att bilen skall stå på min uppfart?????

Tilläggas ska att firman ligger 500m från fastigheten.

Tacksam för svar

//Stefan
Beträffande prisinformation från näringsidkare till konsument måste momsen enligt Prisinformationslagen inkluderas i det uppgivna priset. I ditt fall behöver du därför endast betala 385:- per timme inklusive moms.

Bilersättningen förefaller orimlig!
 
Det där var ett nytt och inte speciellt schyst sätt att justera timpenningen.
Jag hade gått i taket om jag hade fått en sådan faktura och bestridit den direkt, för de pengarna hade han kunnat fått material tillsänt sig med taxi eller bud från firman om den ligger 500 m bort.
Helt orimligt sett ifrån hur man normalt debiterar bilersättning.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.