Jag har en lite udda fråga, som jag inte vet om ni kan svara på eller om ni kan hänvisa mig till någon hemsida.

Men jag gör ett försök.

Vad kostar det att bygga ett hus med 2 lägenheter? Bortse nu från tomten. Jag antar att standard spelar roll o s v. Men säg ett pris på ett hus med till exempel 2 lägenheter (en övervåning och en undervåning) med normal standard?
 
Redigerat:
Normal standard för nyproducerade lägenheter idag innebär helkaklat badrum, klinker i entré och ekparkett i alla andra rum. Diskmaskin är standard, tvättmaskin och torktumlare alternativt tvättstuga med torkrum är standard. Stor altan/balkong är standard. Vitvaror från Siemens/Bosch/Electrolux är standard. Marknätet utan box, fast telefon, bredband.....

Listan kan göras lång. Dock kan du ju räkna in lite rabatter när du storhandlar.
 
Ok.

Vet du någon hemsida om det?
 
Enligt Hifabs prisguide 2007:

Bostadshus färre än 50 lgh. GE-kostnad 10000-15000 kr/kvm bruttoarea (BTA). Dyrare om grundläggingsförhållandena är speciella.

Till detta byggherrekostnader schablonmässigt 17-25%. Sedan moms på rubbet.

Eftersom det rör sig om endast två lgh är nog GE-kostnaden minst 15000 kr/kvm.
 
frjo7205 skrev:
Enligt Hifabs prisguide 2007:

Bostadshus färre än 50 lgh. GE-kostnad 10000-15000 kr/kvm bruttoarea (BTA). Dyrare om grundläggingsförhållandena är speciella.

Till detta byggherrekostnader schablonmässigt 17-25%. Sedan moms på rubbet.

Eftersom det rör sig om endast två lgh är nog GE-kostnaden minst 15000 kr/kvm.
Vad är GE?

Dum fråga kanske, men var vänder man sig till om man vill bygga ett hus med 2 lägenheter (ska inte bygga själv)? Finns det redan färdiga ritningar eller är man tvungen att anlita en arkitekt?
 
GE = Generalentreprenad.

Tja, någon ritning/typhus finns säkert att hitta någonstans, men det är nog inte någon av hustillverkarna som regelmässigt producerar den typen av hus till privatpersoner. Så vanligt är det nog inte.

En arkitekt kan vara en bra början. En byggnad är en så pass långsiktig produkt att det lönar sig att tänka till en del. Exempelvis bra att den utformas så att den kan anpassas till ett enda hus/lägenhet med små medel etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.