Är det någon kostnads skillnad att välja liggande träpanel iställer för stående...?

:confused:
 
I princip ska det inte vara det men vissa leverantörer tar lite extra för liggande för att det inte passar dem rakt av i deras monteringslina eller för att det är lite mer ovanligt. Jag betalade inget extra.
 
Hos Sjödalshus som vi har kontakt med är det ingen skillnad.
 
Borde inte vara någon skillnad eftersom materialkostnaden och montagetiden är snarlika.
 
Hos Trivselhus var påslag ca 40 000 enligt säljaren beroende på att liggande panel monteras på plats och inte i fabriken. Hos Rörviks hus var det ingen skillnad.
 
Hmmm... 40.000 kr är mycket pengar...

Minus åt Trivselhus...:(
 
Det som är plus för trivselhus att till skillnad mot andra husleverantörer så väljer dom inte att låta panelen bli stående runt förnstrena. Det har man sett på vissa hus att "liggande" ibland fortfarande blir stående runt fönster osv. Ser inte så hett ut.
 
Betalade 30.000 extra för liggande panel hos LB-hus.
 
Snailman
jag har sett att trivselhus gör på två olika sätt, antingen monteras panelen vid skarven på plats eller oxå så monteras den på fabrik och kapas då vid alla skarvar, sedan har de satt en vertikal list utanpå, likadan som de har i hörnen.

så tror jag åtminstone de gjort...
 
Liggande träpanel är dyrare i inköpfick jag veta häromdagen; profilen är ju svårare att åstadkomma och tillverkningskostnaden antar jag är skillnaden.
Vi valde stående till om/tillbyggnationen då de flesta hus i området har liggande och ägarna klagar över renoverings- och underhållskostnaden.... liggande panel samlar stående vatten på över- och undersidan... många löpmeter att underhålla jämfört med stående brädor..
 
Men å andra sidan...

Förmodligen har ni tänkt att bo i ditt hus några år....

Underhållskostnaden på en liggande panel är högre, då träfibrerna då inte leder av regnvatten på samma sätt utan skapar små "fickor" där vatten och föroreningar kan bli kvar.

Merkostnaden är tyvärr omöjlig att bedöma.
Virkeskvalité, geografi, vädrets makter, konstruktion på taksprång m.m.

grundtänk = LCC = livscykelkostnad (fastpåutrikiska) = vad kostar det över tiden???
/t
 
Ingen prisskillnad från Götenehus, men man måste vara smart så skarvarna i hus elementen som kommer att täckas av en bräda inte hamnar helt fel så det blir fult. Alternativet för att slippa skarvar på en ¨lång husvägg är att spika på plats, detta kostar dock extra, dvs. snickarnas timpeng. Vi klarade det med skarvar vid ett högt dörrparti, blev helt ok.
 
Vi har liggande panel som spikades på plats utan skarvar. Vi betalade några tusen extra för det men den dealen tror jag inte vår husleverantör gör om. Det tog två snickare 2 v att få upp panelen. (Vi har massor med konstiga vinklar på huset)
De skulle fakturera tillverkaren 50 papp extra för detta. Jag tror inte tillverkaren sparade i närheten av så mycket på att leverera panelen löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.