Hej!
Vi ska bygga Lyckan vinkel med Eksjöhus, men vill rita om badrummet och flytta toalett etc. Eftersom Lyckan vinkel tillhör deras Egna hem-serie som är billigare står de inte för några ritningsändringar. Vi vågar inte rita själva av rädsla för att det inte ska fungera med avlopp och annat, att vi ska råka sätta toaletten för nära badkaret, etc . Ja, ni förstår. Så nu undrar jag om det finns någon som har tips på var man kan få sitt badrum uppritat av en kunnig person för en inte alltför dyr penning.

Tacksam för svar!
 
Finns det ingen möjlighet att få dem att göra det mot ett tillägg då?

Jag menar, att anlita någon utomstående lär ju inte heller vara helt gratis.

Hur omfattande förändringar är det ni skall göra?
 
Jo, för 130 000:- gör de alla ändringar vi vill, men det är bara en liten ändring vi ska göra så det känns inte aktuellt. Så vi behöver någon typ av arkitekt som kan göra det. Vi har redan ritat upp ett förslag så i bästa fall behöver egentligen bara ett proffs "godkänna" det och rita det i KAD så att vi har det snyggt och prydligt till byggarna.
 
Hoppsan, det var HÄFTIGT!
(Det hade gjort mig personligen så pass förbannad på den husleverantören att jag hade valt en annan.. )

Sök på CAD på Eniros Gula Sidorna, så får du flera träffar som borde kunna hjälpa er.

130 000 kr för det? Orden löjeväckande ocker känns inte riktigt tillräckligt.
 
Tack för tipset!

Egnahem-serien är Eksjöhus billighetsserie och tillverkas i många exemplar utan att man får göra ändringar för att hålla priserna nere (många exakt likadana är ju billigare än om man ska stoppa och göra om på varje). Vill man göra ändringar får man uppgradera huset till deras "vanliga" serie och då får man ändra hur mycket som helst. Jag ifrågasätter inte att de måste ta betalt (annars hade vi inte fått huset så billigt) men det är svårt att veta vem man ska vända sig till. De sa att folk normalt sätt ritar till egna streck på ritningen, men vi vågar inte riktigt göra det. Men då ska jag ta och söka på CAD nu - tack snälla!
 
Jag tycker ni skulle kunna våga er på att rita det själva som principskiss och lägg ut det här o få kommentarer. Allt är ganska lätt och en rörmokare skall inte bygga blint efter en principskiss utan skall bygga "rätt" så skriver ni ett kontrakt med badrumsfirman där det framgår att det sakll vara så är ni safe.

Vet ni idag vart in vatten, avlopp mm finns? ev fönster?

Ett par saker att tänka på 8även om ni ta rin experthjälp som ibland inte är expert*) är att det inte skall kopplas duschavlopp o toaavlopp så att toa vatten "spolar" upp i dusch avloppet. sätt inget vått för nära fönstrer - onödig risk för vattenskada! Det finns sk handikappsanpassade toalett regler som jag inte riktigt vet i mått vad de innebär men lite avstånd runt toan typ.
jag tror inte det e så svårt - Its not rocket science!
 
Snailman
avloppet gör man väl vanligen lite 'trädformat' så toa tvättställ dusch har minst nån meter ledning var till själva 'huvudstammen' Är ganska lärorikt att kolla på några va ritningar, tex hos kommunen...
 
Tack för tipsen!
Vi vet var avlopp och fönster är på ursprungsritningen och det är eg bara ett badrum som måste vara handikappsanpassat, så jag tror det är okej. Men det skadar ju inte att ha lite utrymme runt toaletten och så ändå...

Det som oroar oss mest för nu är att oavsett om vi ritar upp egna ritningar så skickar Eksjöhus ut originalet till alla inblandade, så vi måste vara snabba på att byta ut dem så inget blir fel - vi har inte många centimeter att vinka på för att få in allt på rätt plats.

Har ett förlag i Room328 som jag kan lägga upp senare så kanske ni här på forumet kan titta och tycka till?

Tack för all hjälp hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.